Στη συζήτηση που έγινε στο άτυπο Υπουργικό Συμβούλιο για την κατάσταση στην αγορά η υπουργός Οικονομίας κυρία Λούκα Κατσέλη απέδωσε τις ανατιμήσεις στην επιβολή ειδικών φόρων στα καύσιμα και στην αύξηση του ΦΠΑ, άποψη με την οποία διαφώνησε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μ. Χρυσοχοΐδης , ο οποίος σύμφωνα με πηγές από το περιβάλλον του απέδωσε ευθύνες για την πορεία των τιμών στο υπουργείο Οικονομίας. Ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου υποστήριξε πως πριν από τις αυξήσεις είχαμε διπλάσιο πληθωρισμό από την ΕΕ και πως η αύξηση στα καύσιμα ήταν μεγαλύτερη από ό,τι αντιστοιχούσε στην επιβολή ειδικών φόρων κατανάλωσης και υψηλότερου ΦΠΑ.

Στην τοποθέτησή της η κυρία Κατσέλη απέδωσε την άνοδο του πληθωρισμού στο 4,8% κατά κύριο λόγο στην αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (αλκοόλ και τσιγάρα, καύσιμα) και του ΦΠΑ, αλλά τόνισε ότι «οι στρεβλώσεις τηςαγοράς ενισχύουν τις πληθωριστικές τάσεις». Και πρόσθεσε ότι «οι αυξήσεις σε μεγάλο βαθμό είναι αποτέλεσμα των αυξήσεων των ειδικών φόρων κατανάλωσης, κυρίως από την κατηγορία των πετρελαιοειδών, οι τιμές των οποίων αυξήθηκαν κατά 43%, και έμμεσα από τις μεταφορές (αύξηση 18,5%), καθώς και από τα αλκοολούχα και τα προϊόντα καπνού (αύξηση 10%)». Ετσι, «αν υπολογιστούν μόνο οι φόροι, η Ελλάδα, από την 22η θέση στις 4 Ιανουαρίου, έφτασε στις 29 Μαρτίου να είναι η τρίτη χώρα στην ΕΕ των “27” ως προς τη φορολογική επιβάρυνση των προϊόντων».

Ωστόσο, όπως είπε η κυρία Κατσέλη, αρκετές κατηγορίες παρουσιάζουν μείωση, όπως τα τρόφιμα και τα μη αλκοολούχα ποτά, τα νωπά και τα αγροτικά προϊόντα, η τιμή των οποίων μειώθηκε κατά 9,1%. Παρ΄ όλα αυτά, «επειδή οι τιμές διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα, η εξήγηση βρίσκεται στο γεγονός ότι στην αγορά εμφανίζονται σημαντικές στρεβλώσεις» .

Ως προς τις αποκρατικοποιήσεις, κατατέθηκε από τον υπουργό Μεταφορών κ. Δ. Ρέππα πρόταση, σύμφωνα με την οποία απαιτείται ένα «πιο δυναμικό μοντέλο αποκρατικοποιήσεων» και συγκεκριμένα: να συνάψει η κυβέρνηση συμβάσεις παραχώρησης για μεγάλα έργα υποδομής, όπως λιμάνια, αεροδρόμια, οδικές αρτηρίες κ.ά. για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Με τον τρόπο αυτόν, σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, το ελληνικό κράτος θα αποφύγει το «ξεπούλημα», και με τα ποσά της τάξεως κάποιων δισ. ευρώ που θα μπορούσε εξασφαλίσει, να «αγοράσει» δημόσιο χρέος.

Στη συνεδρίαση συζητήθηκε επί μακρόν το θέμα των ανατιμήσεων όπου διατυπώθηκαν και διαφορετικές εκτιμήσεις μεταξύ των υπουργών.

Κατόπιν μακράς συζήτησης που ακολούθησε, αποφασίστηκε μεταξύ των άλλων για το θέμα του ελέγχου των τιμών:

Η σύσταση μιας άτυπης Διυπουργικής Επιτροπής για τον έλεγχο της αγοράς. Σε αυτή θα συμμετέχουν όλα τα συναρμόδια υπουργεία και κατά κύριο λόγο το υπουργείο Οικονομίας, το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Ενέργειας, καθώς και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στο οποίο υπάγονται οι ειδικές υπηρεσίες ελέγχου.

Ενα ακόμη μέτρο που θα τεθεί σε εφαρμογή είναι η επιβολή τιμολογίων σε όλες τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και ιδιωτών και στις λιανικές πωλήσεις, με στόχο και τον περιορισμό της διαφυγής εσόδων από τον ΦΠΑ.

Στη χθεσινή συνεδρίαση έγινε και μια συνοπτική παρουσίαση από τον υπουργό Οικονομικών για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, όπου εντοπίστηκαν αρκετές γκρίζες ζώνες.

Ειδικότερα στις δαπάνες είναι υπαρκτή η μείωση, η οποία όμως οφείλεται σε στοιχεία όπως περιορισμός του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων (στοιχείο προβληματικό για την ανάπτυξη) και το πάγωμα της επιστροφής ΦΠΑ στις επιχειρήσεις (παράμετρος η οποία έχει ήδη οδηγήσει σε ασφυξία την αγορά).