Μπαράζ εκπτώσεων φέρνει στην ακτοπλοΐα η έλευση της Βlue Star Ferries στην Κρήτη και συγκεκριμένα στα Χανιά, όπου ήδη ξεκίνησε δρομολόγια η Βlue Star Ferries με το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Βlue Ηorizon».
Η ΑΝΕΚ ανακοίνωσε και αυτή με τη σειρά της εκπτώσεις και προσφορές για τα δρομολόγια των πλοίων που ταξιδεύουν στην Κρήτη, οι οποίες ξεκινούν από τα 19 ευρώ, τιμή παρόμοια με αυτή που ανακοίνωσε η Βlue Star Ferries για τα δρομολόγια του πλοίου της στα Χανιά. Την ίδια ώρα, οι εταιρείες ακτοπλοΐας «ανοίγουν» η μία μετά την άλλη τα πλάνα τους για τη νέα θερινή περίοδο υπό τη σκιά της βαθιάς οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα, η οποία γεννά εφιαλτικά σενάρια για τον κλάδο και το μέλλον του.
Οι πρόσφατες αναφορές της υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρίας Λούκας Κατσέλη στην αναγκαιότητα εξέτασης σειράς αντικινήτρων που ταλανίζουν τον κλάδο με στόχο την άρση τους, ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της ακτοπλοΐας σε πρώτη φάση, προκάλεσαν θετική αντίδραση. Αυτό που αναμένει τώρα η ελληνική ακτοπλοΐα είναι να δει την κυρίαΚατσέλη να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες με βάση τις συζητήσεις που ήδη έχει κάνει με έναν ευρύ κύκλο παραγόντων του τομέα, τόσο σε θεσμικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο.
Ωστόσο, οι προθέσεις της υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας προσκρούουν και αυτές, όπως οι παρόμοιες πρωτοβουλίες της για την άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου , στις έντονες και ισχυρές αντιδράσεις των ναυτεργατών που θεωρούν ότι η κυρία Κατσέλη προωθεί την κατάργηση σειράς εργασιακών κεκτημένων.
Πάντως, ανεξάρτητα από τις όποιες αντιδράσεις των ναυτικών, αυτό που βιώνει σήμερα ο κλάδος της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση, την οποία συνθέτουν αυξημένες τιμές καυσίμων κίνησης, συνεχείς αυξήσεις του ΦΠΑ, αυξημένα εργατικά κόστη και ένα μεγάλο ερώτημα για το μεταφορικό έργο της εφετινής χρονιάς, δεδομένου ότι τα μηνύματα δεν είναι καθόλου θετικά.
Η μείωση της τάξης του 15% που κατέγραψε η ακτοπλοϊκή κίνηση κατά τη διάρκεια της πασχαλινής περιόδου αναμένεται να διευρυνθεί κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου και ενώ θα εισέρχεται η χώρα στη βαθιά ύφεση, αλλά και στην εφαρμογή των νέων μέτρων για την οικονομία που περιορίζουν δραστικά τα περιθώρια για διακοπές στα νησιά στα επίπεδα των περασμένων ετών. Ολοι στην ακτοπλοΐα φοβούνται ότι ο κλάδος οδηγείται πλέον σε μια βίαιη αναδιάρθρωση που θα προκύψει από την κατακόρυφη πτώση του μεταφορικού έργου αλλά και των συνολικών ημερών εργασίας των πλοίων της ακτοπλοΐας που ως τώρα εντοπίζονταν στις 45 ημέρες ανά θερινή περίοδο.
Τι γίνεται στις Κυκλάδες
Στις Κυκλάδες και συγκεκριμένα στους προορισμούς προς Πάρο, Νάξο, Σύρο, Τήνο και Μύκονο μεγάλες προσφορές παρέχει η Αegean Speed Lines στα ταχύπλοά της και συγκεκριμένα η εν λόγω εταιρεία προσφέρει 20% έκπτωση στα εισιτήρια επιστροφής για τη γραμμή Πειραιά- Πάρου- Νάξου. Η εν λόγω προσφορά ισχύει ως και το τέλος Αυγούστου.
Επίσης, η ίδια εταιρεία προσφέρει έκπτωση 30% στα εισιτήρια επιστροφής στη γραμμή Πειραιά- Σύρου- Τήνου- Μυκόνου ως και τις 31 Μαΐου. Μετά τον Ιούνιο οι τιμές αλλάζουν, αλλά η εταιρεία έχει προβλέψει και για την υπόλοιπη θερινή περίοδο προσφορές που ακόμη δεν έχουν ανακοινωθεί.
Η Ηellenic Seaways δεν έχει σχεδιάσει ως τώρα προσφορές και εκπτώσεις για τα ταχύπλοα σκάφη της που ταξιδεύουν στις Κυκλάδες, πλην εκείνων που προβλέπονται για φοιτητές, πολύτεκνους, συνταξιούχους του ΝΑΤ και παιδιά ηλικίας ως και πέντε ετών. Ιδιαίτερα χαμηλές τιμές, οι οποίες ξεκινούν από 25 ευρώ το άτομο, προσφέρει για τα δρομολόγια των συμβατικών πλοίων της.
Τέλος, αυτό που αξίζει να αναφέρει κανείς είναι ότι καθώς θα προχωράμε στη θερινή περίοδο και οι εταιρείες θα αποκτούν μια πιο άμεση εικόνα για το πόσο βαθιά επηρεάζει η κρίση τις καλοκαιρινές μετακινήσεις, τόσο θα αναπροσαρμόζουν τις τιμές των ναύλων οι οποίες ωστόσο θα πρέπει να αναφερθεί ότι ήδη κινούνται σε οριακά επίπεδα. Τα πρώτα μηνύματα όμως αναφορικά με τη θερινή περίοδο που καταφθάνει εντός ολίγου δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά και ο προβληματισμός είναι διάχυτος στην ελληνική ακτοπλοΐα για το πώς θα είναι κλάδος τον Οκτώβριο.