O κάπτεν Γουέι Ζιαφού ή μίστερ Cosco ή κόκκινος μάνατζερ δεν είναι ένας συνηθισμένος κομμουνιστής, μέλος του πανίσχυρου Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος και πρόεδρος της Επιτροπής Δεοντολογίας, υπεύθυνος δηλαδή για την τήρηση της σκληρής ιδεολογικοπολιτικής κομματικής γραμμής αλλά και για τις διαγραφές με συνοπτικές, ως είθισται, διαδικασίες των αιρετικών μελών. Είναι ένας σκληρός διαπραγματευτής και σκληρός κομμουνιστής που δεν θέλει στις μπίζνες του ούτε διαδηλώσεις ούτε αιρέσεις ούτε απεργίες ούτε «κοινωνική ανακατωσούρα» , όπως είπε, αν βεβαίως έγινε σωστά η μετάφραση στις συνομιλίες που είχε με την υπουργό Οικονομίας κυρία Λούκα Κατσέλη.

Φάνηκε ωστόσο να είναι και προληπτικός. Οι απεργίες στην Ελλάδα δεν ήταν καλό σημάδι…

Εφθασε στη χώρα μας για την πιο μεγάλη μπίζνα, με υποσχέσεις για λιμάνια και τουρισμό, ζητώντας να κάνει τον Πειραιά πύλη εισόδου στην Ευρώπη. Μόνο που η μεγάλη αυτή κινεζική επένδυση άρχισε σε περίοδο «κοινωνικής ανακατωσούρας» για την Ελλάδα με διαδηλώσεις, απεργίες και στάσεις εργασίας των πάντων για τα σκληρά μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση λόγω ΔΝΤ. «Πώς θα προχωρήσουν οι δουλειές;» αναρωτήθηκε, αλλά την προκατάληψή του αυτή, για το τάιμινγκ δηλαδή των επενδύσεων, φρόντισε να την υποβαθμίσει ένας εφοπλιστής, ο κ. Πάνος Λασκαρίδης (αδελφός του κ. Αθ. Λασκαρίδη της «ΜεγάληςΒρεταννίας») που παρευρισκόταν στις ελληνοκινεζικές συνομιλίες. Του είπε λοιπόν ότι στις μπίζνες και κυρίως στις μπίζνες με τη ναυτιλία δεν υπάρχουν προκαταλήψεις και εξήγησε τον λόγο: όταν ναυπηγούσε ένα από τα πλοία του σε κινεζικό ναυπηγείο, το πλοίο άρπαξε ξαφνικά φωτιά. Παρά το κακό αυτό σημάδι, το συγκεκριμένο πλοίο πήγε πολύ καλά και έβγαλε την αξία του. Ο μίστερ Cosco έδειξε να καταλαβαίνει.

«Μy way» στα κινεζικά

Οπως κατάλαβαν πολύ καλά και οι έλληνες συνομιλητές του, μπορεί να κατέχεις την 5η θέση στο πανίσχυρο Κομμουνιστικό Κόμμα και να ΄σαι πρόεδρος της Επιτροπής Δεοντολογίας, αλλά η οικογενειοκρατία και στην Κίνα καλά κρατεί. Ο κάπτεν Γουέι Ζιαφού έφερε αυτή τη φορά στην Ελλάδα και την ωραία και γλυκύτατη κόρη του κυρία Σελίν Γουέι. Απλά ντυμένη με ένα μαύρο μεταξωτό πουκάμισο, μαύρο παντελόνι και παπούτσια τύπου μπαλαρίνας, με μακριά μαύρα μαλλιά, χωρίς να φοράει κοσμήματα και πάντοτε χαμογελαστή, όπως και ο πατέρας της, η Σελίν Γουέι μετείχε, μιλώντας άψογα αγγλικά, σε όλες τις συναντήσεις που είχε ο κάπτεν Γουέι, ακόμη και στη συνάντηση που είχε ο μίστερ Cosco με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κ. Παπούλια. Και όχι απλώς μετείχε αλλά καμιά φορά ο πατέρας της τής έδινε τον λόγο να πει την άποψή της, παρά το γεγονός ότι ήλθε στην Ελλάδα ως επισκέπτρια. Οχι βεβαίως επί θεμάτων επενδύσεων αλλά για θέματα γενικού ενδιαφέροντος.

Παρά το μόνιμο πλατύ χαμόγελο του μίστερ Cosco και την ευγένειά του, έδειξε εντυπωσιακή αποφασιστικότητα και επέμεινε στο σκληρό παζάρι. Αλλωστε, όπως έλεγαν οι συνομιλητές του, δεν φάνηκε να είχε ξεχάσει τις θέσεις του ΠαΣοΚ όταν βρισκόταν στην αντιπολίτευση για τη συμφωνία για το λιμάνι του Πειραιά. Ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου είχε δηλώσει στις 25 Νοεμβρίου 2008 ότι «οι κρίσιμες εθνικές υποδομές δεν πρέπει να εκχωρηθούν σε ξένες εταιρείες». Η κυρία Λούκα Κατσέλη είχε δηλώσει στις 15 Οκτωβρίου 2008 ότι η κυβέρνηση θα επαναδιαπραγματευθεί τη σύμβαση και επισήμως το ΠαΣοΚ στις 15 Απριλίου 2008 έκανε λόγο για «ξεπούλημα του λιμανιού στον Πειραιά».

Τον αποκαλούν «κάπτεν» λόγω των σπουδών του στη Μηχανική, στη Ναυτική Αρχιτεκτονική και στη Ναυτιλιακή Διοίκηση και επειδή για περισσότερα από 20 χρόνια καριέρας θεωρείται ένας από τους κορυφαίους παράγοντες παγκοσμίως στον χώρο της ναυτιλίας. Ενας κινέζος κομμουνιστής «κάπτεν» που του αρέσουν οι μεταξωτές γραβάτες Ηermes και τα ορίτζιναλ μεταξωτά κοστούμια. Ο τρόπος αυτός ντυσίματός του ίσως να δικαιολογείται επειδή ο κ. Γουέι Ζιαφού αφιερώνει χρόνο κατά καιρούς στο να ασκεί ακαδημαϊκή καριέρα διδάσκοντας σε διάφορα πανεπιστήμια της Κίνας. Μία από τις συχνές προτάσεις του προς τους φοιτητές είναι η δημιουργία ενός παγκόσμιου στόλου εμπορικών πλοίων που θα κινούνται με πυρηνική ενέργεια, λύση την οποία καταγράφει ως «πράσινη» και οικολογική. Τουριστικά statistics
Οι Κινέζοι «εισέβαλαν» στην Ελλάδα με υποσχέσεις αλλά και συμφωνίες ανά χείρας για επενδύσεις. Οποιον επισκέφθηκαν κάτι του υποσχέθηκαν για επενδύσεις. Ακόμη και στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλο έκαναν λόγο για τουριστικές επενδύσεις, ευκαιρία βεβαίως που δεν άφησε ανεκμετάλλευτη ο κ. αντιπρόεδρος και πρότεινε την «επαναστατική» συμφωνία για ανταλλαγή τουριστών: το 10% του ελληνικού λαού να επισκεφθεί την Κίνα και το 10% του κινεζικού λαού να επισκεφθεί την Ελλάδα! Ο κ. Γουέι Ζιαφού χαμογέλασε και φρόντιζε κάθε φορά να λέει στους συνομιλητές του: «Ξέρουμε την κατάσταση της Ελλάδας και θέλουμε να βοηθήσουμε…». Να βοηθήσουν, αλλά πώς; Με επενδύσεις, φυσικά. Ετσι άνοιξαν οι φάκελοι των κινεζικών «δράκων». Και τι δεν ζήτησαν για επενδύσεις:

Το 51% της κοινοπραξίας που θα αναλάβει την κατασκευή και την εκμετάλλευση του εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο.

Συμμετοχή ακόμη και ως το 51% (περιλαμβανομένου και του μάνατζμεντ) του ΟΣΕ.

Ενα αεροδρόμιο, αυτό στο Καστέλι, που βρίσκεται υπό κατασκευή. Αυτό τους το ζητήσαμε εμείς, να συμμετάσχουν δηλαδή στην κοινοπραξία που θα το κατασκευάσει και θα το εκμεταλλεύεται.

Επισκευές και συντήρηση πλοίων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Σιδηροδρομική σύνδεση Πειραιά – Νέο Ικόνιο με το Θριάσιο Πεδίο. Logistics. Εδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον η κόρη του μίστερ Cosco Σελίν.

Στα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης και Βόλου ζήτησαν να αναλάβουν την εκμετάλλευση των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων.

ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ
Μόνο Ελληνες οι εργαζόμενοι
Εγγυήσεις προς τους έλληνες συνομιλητές του πως η Cosco θα χρησιμοποιήσει στην Ελλάδα αποκλειστικά και μόνο έλληνες εργαζομένους έδινε συνεχώς ο πρόεδρος του κινεζικού ομίλου κ. Γουέι Ζιαφού κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στην Αθήνα.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κάρολος Παπούλιας ήταν ο πρώτος που άκουσε τον κ. Γουέι να αναφέρεται στο θέμα αυτό, δεσμευόμενος ότι κανείς Κινέζος δεν πρόκειται να απασχοληθεί στις επενδύσεις της Cosco επί ελληνικού εδάφους, τόσο στις υφιστάμενες όσο και στις μελλοντικές, όποτε και όταν γίνουν.

Ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου ήταν ο επόμενος προς τον οποίο ο κ. Γουέι δεσμεύτηκε ακριβώς για το ίδιο πράγμα, ότι δηλαδή στις επενδύσεις της Cosco στην Ελλάδα θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο έλληνες εργαζόμενοι.

Ο πρόεδρος της Cosco αναφέρθηκε στο ίδιο θέμα και κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που έδωσε την περασμένη Παρασκευή το πρωί στην Αθήνα, υπογραμμίζοντας ότι δεσμεύτηκε για τις θέσεις εργασίας προς όλους τους συνομιλητές του και πως τα πράγματα θα γίνουν ακριβώς όπως τα λέει.

«Υποσχέθηκα», είπε, «στον κ. Πρόεδρο ότι κανένας κινέζος λιμενεργάτης δεν πρόκειται να δουλέψει στην Ελλάδα στις επενδύσεις της Cosco και του είπα ότι τώρα απασχολούμε 300 έλληνες εργαζομένους, οι οποίοι συν τω χρόνω θα αυξηθούν και θα φθάσουν στους 1.000».

Τα ίδια επανέλαβε και προς τον πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου , εμμένοντας σταθερά στη θέση του αυτή, θέλοντας με τον τρόπο αυτόν να καθησυχάσει τους πάντες στην Ελλάδα πως η Cosco δεν επιθυμεί συγκρούσεις αλλά συνεργασία.

Οσον αφορά αυτή τη συνεργασία, ο κ. Γουέι υπογράμμισε ότι «η Cosco ήλθε στην Ελλάδα για να μείνει 35 χρόνια και όχι 35 μήνες ή 35 ημέρες και ως εκ τούτου ο μόνος τρόπος να συμβιώσουν οι δύο πλευρές είναι η συνεργασία». Προέβλεψε εξάλλου ότι το μέλλον αυτής της συνεργασίας θα είναι λαμπρό εφόσον αμφότερες οι πλευρές αντιληφθούν αυτή τη συνεργασία ως μια ευκαιρία για ανάπτυξη.

Εξάλλου εμφανίστηκε πλήρως ενημερωμένος για τα όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Καταλαβαίνω απόλυτα τη σημερινή κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα. Πιστεύω ότι η ελληνική κυβέρνηση καταβάλλει μια μεγάλη προσπάθεια όχι μόνο για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα, αλλά και για να δημιουργήσει μια προοπτική για το μέλλον. Για να είναι αποτελεσματική όμως στην προσπάθειά της αυτή δεν μπορεί να το κάνει μόνη της. Χρειάζεται και η ελληνική κοινωνία να στηρίξει τις προσπάθειες αυτές. Ο κ. Γουέι, τέλος, χαμήλωσε τον πήχη των προσδοκιών της ελληνικής πλευράς για εντονότερη επενδυτική δραστηριότητα της Cosco στην Ελλάδα σε τομείς πέρα από τη θάλασσα, αναφέροντας ότι «η Cosco ασχολείται μόνο με τη ναυτιλία». «Ξεκαθάρισα σε όλους τους συνομιλητές μου», είπε, «ότι η Cosco ενδιαφέρεται μόνο για τη ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές».