Μέσα από τη διαπραγμάτευση και τον ελεύθερο ανταγωνισμό είναι δυνατόν να μειωθούν οι τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών στην Ελλάδα χωρίς την παρέμβαση του κράτους, πιστεύει ο κ. Αντ. Μακρής, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), μιλώντας προς «Το Βήμα».
Ειδικότερα:
– Κύριε Μακρή, το τελευταίο διάστημα- λόγω των πολύ συγκεκριμένων οικονομικών συνθηκών- έχει ανοίξει μια συζήτηση σχετικά με την άνοδο των τιμών των προϊόντων και των υπηρεσιών, καθώς και, κυρίως, για την αναγκαιότητα μείωσής τους. Πού οφείλεται, κατά τη γνώμη σας, η άνοδος των τιμών;
«Από την είσοδο του ευρώ στην ελληνική αγορά στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η αγορά ξεκίνησε τις στρογγυλοποιήσεις που είχαν αποτέλεσμα τη σταδιακή αύξηση των τιμών και λειτούργησαν χωρίς επιπλοκές λόγω της άγνοιας της πραγματικής αξίας του νομίσματος από τους εμπόρους και τους καταναλωτές. Ταυτόχρονα οι παραγωγοί συνεργάτες του ελληνικού εμπορίου από το εξωτερικό, διακρίνοντας τη δυνατότητα των ελλήνων καταναλωτών να απορροφήσουν τις υψηλότερες τιμές λιανικής, ανέβασαν και τις τιμές χονδρικής αντιστοίχως».
– Αυτές οι υψηλές τιμές εκτιμάτε ότι είναι δυνατόν να μειωθούν;
«Ολα αυτά έχουν αποτέλεσμα την παγίωση ενός μετώπου υψηλών τιμών λιανικής που δύσκολα μπορεί να επανέλθει σε χαμηλότερα επίπεδα, λόγω του ότι απαιτείται διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές εξωτερικού για την εκκίνηση των τιμών χονδρικής από χαμηλότερα επίπεδα. Αυτός είναι ένας από τους ισχυρούς παράγοντες του ύψους των τιμών στην Ελλάδα. Η δύναμη του καταναλωτή σε αυτή την περίπτωση είναι καταλυτική στο να βοηθήσει τους εμπόρους-επιχειρηματίες στην ανατροπή αυτού του κλίματος.
Επίσης η δυνατότητα παρέμβασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού στον σχεδιασμό και έλεγχο του περιγράμματος μέσα στο οποίο θα κινηθεί η όλη διαδικασία του ελεύθερου ανταγωνισμού θα είναι καταλυτική για την αποφυγή της καρτελοποίησης τμημάτων της αγοράς. Η δυνατότητα επίσης των εμπορικών επιχειρήσεων να αντιδρούν με ελαστικότητα στα προβλήματα της ζήτησης, είτε με προσφορές, είτε με εκπτώσεις, είτε με παιχνίδια marketing, δημιουργεί έντονα φαινόμενα ανταγωνισμού και συνηγορεί στη συμπίεση των τιμών προς τα κάτω στην αλυσίδα λιανοπωλητής/προμηθευτής- εισαγωγέας/παραγωγός, λόγω του νόμου της προσφοράς και της ζήτησης».
– Θεωρείτε δηλαδή ότι δεν χρειάζεται η παρέμβαση της Πολιτείας;
«Οι φωνές που στοχεύουν στον περιορισμό τής υπό την ευρεία έννοια διαπραγμάτευσης των τιμών μεταξύ όλων των εμπλεκομένων θέλουν να μειώσουν την ελευθερία της αγοράς και υπηρετούν συντεχνιακά, μικροκομματικά και πολιτικά συμφέροντα, περιπλέκοντας ταυτόχρονα την έννοια μιας κοινωνικής πολιτικής με την οικονομική πολιτική της ελληνικής Πολιτείας.
Αλλωστε η ελεύθερη αγορά δεν δικαιολογεί τον τίτλο της αν δεν υπάρχει ελεύθερος ανταγωνισμός και ο ελεύθερος ανταγωνισμός έχει ως προϋπόθεση μια θεσμικά ισχυρή, ενήμερη και ενεργό Επιτροπή Ανταγωνισμού».