Αστυνομικοί «έτοιμοι για όλα», 25 έως 30 ετών, και στη συντριπτική τους πλειοψηφία άνδρες. Αυτό είναι το «προφίλ» του προσωπικού της νεοσύστατης ομάδας Δίκυκλης Αστυνόμευσης (ΔΙΑΣ) που έκανε την εμφάνιση της τον τελευταίο ενάμιση μήνα στην Αθήνα και σε άλλες περιοχές της χώρας, με εντυπωσιακά αποτελέσματα αλλά και «παράπλευρες συνέπειες», όπως τουλάχιστον μαρτυρούν οι στατιστικές και το καθημερινό αστυνομικό δελτίο. Μέσα στον Απρίλιο, πρώτο μήνα λειτουργίας της ομάδας ΔΙΑΣ, οι βασικοί δείκτες εγκληματικότητας παρουσίασαν μείωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Το έγκλημα όμως βρίσκει…

διέξοδο σε περιοχές της Αττικής αλλά και όμορους νομούς (Κορινθία, Εύβοια, Βοιωτία) όπου το πρόγραμμα δεν εφαρμόζεται…

Ο Δημήτρης Β. είναι 23 ετών και είναι ειδικός φρουρός. Ο κόσμος, λέει, έχει υποδεχθεί την ομάδα του με καλά σχόλια. «Μάλιστασε περιοχές στα Μεσόγεια υπάρχουν πολίτες που μας γνωρίζουν με τα μικρά μας ονόματα». Ωστόσο έχει συναντήσει και αρνητικές αντιδράσεις, κυρίως από άτομα που «δεν συμπαθούν την Αστυνομία», ενώ έχει αντιμετωπίσει και αντιδράσεις από πολίτες που δεν θέλουν να υποβληθούν σε έλεγχο. Ανάμεσα στα περιστατικά στα οποία εκλήθη να συνδράμει ήταν κάποιο στα τέλη Μαρτίου, μετά την ένοπλη ληστεία στην Εμπορική Τράπεζα στον Αλιμο, όταν ύστερα από καταδίωξη συνελήφθησαν οι δύο δράστες.

«Βγαίνουμε για περιπολίες και δεν ξέρουμε τι θα αντιμετωπίσουμε. Είναι πλέον πιο πιθανό να βρούμε πάνω σε έναν άνθρωπο ένα πιστόλι Μακάροφ παρά μια σιδηρογροθιά» λέει ο 23χρονος ειδικός φρουρός και προσθέτει: «Κάθε έλεγχος θεωρείται πια υψηλού κινδύνου για εμάς». O Δημήτρης χαρακτηρίζει τον συνάδελφο-συνεπιβάτη του (σε κάθε μοτοσικλέτα επιβαίνουν δύο αστυνομικοί) «αδελφό» του. «Σε κάθε ομάδα είμαστε τέσσερις αναβάτες σε δύο μοτοσικλέτες και λειτουργούμε σαν ένας. Δεν θα διασπαστούμε ό,τι κι αν συμβεί».

Οι τραυματισμοί συναδέλφων εν ώρα υπηρεσίας τούς επηρεάζουν ψυχολογικά, ωστόσο λειτουργούν και ως «μάθημα», λέει. Ενα από τα περιστατικά που δεν θα ξεχάσει: «Πριν από περίπου 20 ημέρες στο Μενίδι καταδιώκαμε έναν μοτοσικλετιστή που δεν σταμάτησε σε οκτώ σήματα αστυνομικών για έλεγχο. Ετρεχε με 270 χλμ. την ώρα και ο κίνδυνος για ατύχημα ή να χτυπήσει κάποιον ήταν άμεσος. Καταφέραμε να τον ακινητοποιήσουμε και τη στιγμή που του περνούσα χειροπέδες ήρθαν πολίτες και με βοήθησαν να τον κρατήσω ακίνητο για να τον “δέσω”. Αυτό δεν μου είχε ξανατύχει».

Ο 25χρονος Αριστείδης Τ. είναι αρχιφύλακας. Καθημερινά βρίσκεται στους δρόμους, σε περιπολία. Λέει ότι «πιο επικίνδυνος είναι ο ασυνείδητος οδηγός που θα με “κλείσει” ενώ οδηγώ τη μοτοσικλέτα. Αυτό συμβαίνει ξαφνικά, ενώ όταν έχεις να κάνεις έλεγχο ενός υπόπτου είσαι προετοιμασμένος πως μπορεί να βγάλει όπλο και να ακολουθήσει ένοπλη συμπλοκή». Ο Αριστείδης προσθέτει πως «ποτέ δεν μπορείς να ξέρεις τι “κρύβει” ένας έλεγχος. Κάποτε, κατά τη διάρκεια έρευνας ενός οχήματος, βρήκαμε στο εσωτερικό του όπλα και ναρκωτικά».

Η ταχύτητα και η άμεση ανταπόκριση στις κλήσεις είναι για την ομάδα ΔΙΑΣ το ζητούμενο, αλλά και το στοιχείο που κρίνει την αποτελεσματικότητά της. Ο Αριστείδης αποκαλύπτει: «Ο χρόνος ανταπόκρισής μας σε ένα συμβάν κυμαίνεται από 40 δευτερόλεπτα ως ένα λεπτό. Σε αρκετές περιπτώσεις έχουμε συλλάβει κακοποιούς επ΄ αυτοφώρω». 2.004 ΑΝΔΡΕΣ – ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ
Αυτή τη στιγμή στην Αττική υπηρετούν 2.004 αστυνομικοί που περιπολούν σε 75 δήμους.Εκπαιδεύονται άλλοι 132 ώστε να διατεθούν για περιπολίες σε 11 ακόμη δήμους στο Λεκανοπέδιο.Στόχος είναι η επέκταση του προγράμματος σε περιοχές όπως το Λαύριο,η Κερατέα,τα Καλύβια,η Μάνδρα,ο Μαραθώνας,η Νέα Μάκρη και η Ραφήνα,κυρίως σε σημεία όπου παρατηρείται αυξημένη εγκληματικότητα.Επίσης, στο στάδιο της εκπαίδευσης είναι 1.060 αστυνομικοί οι οποίοι θα μπουν στο πρόγραμμα περιπολιών σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

«Εργατικά δυστυχήματα»

Ενας νεκρός και περισσότεροι από 20 (ελαφρά) τραυματίες. Αυτός είναι ο μέχρι στιγμής απολογισμός των δυστυχημάτων στα οποία έχουν εμπλακεί αστυνομικοί της ομάδας ΔΙΑΣ Ενδεικτικά την Τετάρτη στη Θεσσαλονίκη αστυνομικός τραυματίστηκε ελαφρά, εν ώρα υπηρεσίας, όταν ΙΧ αυτοκίνητο του έκλεισε τον δρόμο στην οδό Μ. Αλεξάνδρου με αποτέλεσμα να προσκρούσει με τη μοτοσικλέτα πάνω σε αυτό.

Οταν είχαν πρωτοεμφανιστεί οι μοτοσικλετιστές της νεοσύστατης ομάδας στους δρόμους, ο αντιπρόεδρος της Ενωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Αττικής κ. Ν. Καραδήμας κατήγγειλε μέσω του σταθμού Βήμα FΜ 99,5 ότι η εκπαίδευση ήταν πολύ σύντομη (διήρκεσε μόνο 10 ημέρες), ενώ οι εκπαιδευτές και κάποιοι από τους αστυνομικούς δεν είχαν καν δίπλωμα οδήγησης μηχανών. Επιπλέον, είχε τονίσει, κάποιοι άλλοι καλούνται να οδηγήσουν μηχανές μεγάλου κυβισμού ενώ η εκπαίδευση αφορούσε μηχανές ως 250 κυβικά. Από την πλευρά τους αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. υποστηρίζουν: «Τα παιδιά που στελεχώνουν την ομάδα είναι εθελοντές και στη συντριπτική πλειονότητά τους έχουν δίπλωμα οδήγησης μοτοσικλέτας, μάλιστα οδηγούν δίκυκλα μεγάλου κυβισμού. Δεν έμαθαν την τελευταία στιγμή να οδηγούν μοτοσικλέτες». Συμπληρώνουν ακόμη ότι κατά τη διάρκεια της 6ωρης βάρδιας τους κάνουν κατά μέσο όρο 60-70 χιλιόμετρα σε αστικό περιβάλλον, μέσα σε αυξημένη κίνηση, και όταν κληθούν να μεταβούν σε κάποιο σημείο μετατρέπονται σε «κυνηγούς του χρόνου» με αποτέλεσμα να αυξάνεται το ενδεχόμενο ατυχήματος. Υστερα από δύο ώρες βάρδιας κάνουν διάλειμμα της τάξεως των 15-20 λεπτών, ωστόσο και αυτό επιλέγεται να γίνεται μπροστά σε «στόχους» οικονομικού ενδιαφέροντος, όπως είναι οι τράπεζες.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με υπολογισμούς, αν σε κάθε βάρδια οι αστυνομικοί της ομάδας διανύουν κατά μέσο όρο 70 χιλιόμετρα, τότε μηνιαίως διανύουν για περιπολίες περίπου 2.104.200 χιλιόμετρα. Η απόσταση μεταξύ Γης και Σελήνης είναι 384.000 χιλιόμετρα…