Ισως να θεωρηθεί πλεονασμός η παρουσίαση του 4ου τόμου του Παιδικού Πανεπιστημίου, αφού είναι προφανές πως πρόκειται για μια πολύ καλή έκδοση που έχει ήδη βρει το κοινό της. Είναι όμως χρήσιμο να ξέρει ο αναγνώστης ότι στον τέταρτο τόμο έχουμε μια πολύ γενναία προσπάθεια να εξηγηθούν τα «Μυστήρια του Σύμπαντος» χωρίς την παραμικρή εξίσωση έτσι ώστε να γίνονται κατανοητά και από παιδιά στο τέλος του Δημοτικού ή στις αρχές του Γυμνασίου. Ερωτήματα όπως: Πού τελειώνει το Σύμπαν; Τι υπήρχε πριν από τη Μεγάλη Εκρηξη; Τι λέει η Γενική Θεωρία της Σχετικότητας; απασχολούν τους μικρούς ενώ δεν είναι απίθανο να βασανίζουν και μεγαλύτερους σε ηλικία αναγνώστες, οπότε και εκείνοι αν αφιερώσουν λίγο χρόνο θα βρουν κάποιες αρκετά έγκυρες και σύντομες απαντήσεις. Εντάξει, κάπου αναγκάζονται οι συγγραφείς να κάνουν κάποια άλματα γιατί δεν μπορείς όλα να τα εξηγείς χωρίς κάποια μαθηματικά εργαλεία, όπως είναι το τι υπήρχε «πριν» και το τι έγινε μέσα σε χρόνο «δέκα εις τη μείον σαράντα τρία του πρώτου δευτερολέπτου» μετά τη Μεγάλη Εκρηξη και ξεχνούν να αναφέρουν ότι ο χρόνος κυλούσε αφάνταστα πιο αργά τότε. Επίσης είναι πολύ αυθαίρετο (και αντιπαιδαγωγικό) να λες ότι οι εμπνευστές κάποιων θεωριών μπορεί και να μην τις έχουν καταλάβει καν (Σελ. 195). Τα κείμενα όμως γενικά στον τόμο αυτόν διαπραγματεύονται άλλα δύσκολα σημεία όπως η εξήγηση των «παραδόξων» της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας τόσο κομψά και τόσο προσεκτικά και η εικονογράφηση είναι τόσο καλόγουστη ώστε και πάλι εύχεσαι κάποιος να είχε αρκετή φαντασία ώστε να έβρισκε τον τρόπο αυτά τα βιβλία να έμπαιναν στο σχολείο γιατί θα ενθουσίαζαν και τους δασκάλους και τους μαθητές. 

algaldadas@yahoo.gr