Πολιτικός μηχανικός στη Γαλλία, σκηνοθέτης θεάτρου και χορού στη Γερμανία. Ο 35χρονος Λοράν Σετουάν , ο οποίος αυτές τις ημέρες κάνει πρόβες με το έργο «Λεόντιος και Λένα» του Γκέοργκ Μπύχνερ, που θα ανεβεί μετά το Πάσχα στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση δημιουργού. Ο ίδιος άλλωστε παραδέχεται ότι η πορεία του δεν είναι τυπική- ούτε το είδος θεάτρου που επιλέγει να κάνει.
Ενας έρωτας τον οδήγησε στο Βερολίνο, όπου ζει την τελευταία δεκαετία. Εκεί ερωτεύτηκε το θέατρο, με το οποίο είχε μια ερασιτεχνική σχέση από τα παιδικά του χρόνια. Από τότε αγαπούσε και τον χορό, τέχνη με την οποία οι γονείς του τού είχαν απαγορεύσει να ασχοληθεί. Στην Ελλάδα ήλθε ύστερα από πρόσκληση του Γιάννη Χουβαρδά. Αλλωστε του αρέσει να γνωρίζει νέες χώρες και νέες γλώσσες. Συγκεκριμένα ο Λοράν Σετουάν μαθαίνει τη γλώσσα κάθε χώρας στην οποία πηγαίνει- τα νορβηγικά, για παράδειγμα, τα έμαθε ύστερα από μια παράσταση στο Οσλο.
«Για μένα το ενδιαφέρον βρίσκεται στο εξωτερικό, στην ξένη γλώσσα, στην παρατήρηση των ηθοποιών και στη γλώσσα τους. Του χρόνου θα ξέρω ελληνικά. Αν και στην αρχή είναι δύσκολο να σκηνοθετείς σε μια γλώσσα που δεν γνωρίζεις, ωστόσο είναι ενδιαφέρον και δημιουργικό. Η απόσταση μου επιτρέπει να παρατηρώ άλλα πράγματα- όχι τι λένε, αλλά πώς είναι. Με ενδιαφέρει να κοιτάζω πίσω από την εικόνα» λέει, προσθέτοντας ότι με το «Λεόντιος και Λένα», που ανεβάζει στην Αθήνα, ολοκληρώνει τον Μπύχνερ. «Εχω ήδη σκηνοθετήσειδύο φορέςτον “Θάνατο του Δαντόν”, μια φορά τον “Βόιτσεκ” και το “Λεντς”. Ο Μπύχνερ υπήρξε τομή στην καριέρα μου, με έκανε να αλλάξω κατεύθυνση. Θυμάμαι, έκανα τον “Δον Κάρλο” προτού ανεβάσω για πρώτη φορά τον “Βόιτσεκ”. Εκτοτε δεν γύρισα ποτέ πίσω στο νορμάλ θέατρο. Αγαπώ τον Μπύχνερ γιατί είναι ριζοσπαστικός χωρίς να σταματά να αναρωτιέται και να παραμένει ανθρώπινος. Ριζοσπαστικός και όχι τρομοκράτης. Δεν αγαπά το θέατρο και γράφει για αυτό χωρίς να πιστεύει στην καθαρτική του διάσταση». Κοινό τους σημείο; «Αγαπώ πολύ το θέατρο, ενώ συγχρόνως γνωρίζω τα όριά του και μου αρέσει να δουλεύω πάνω σε αυτά».
O Λοράν Σετουάν πλήττει με την οργάνωση και αναζητεί τον ερασιτεχνισμό στον επαγγελματία, ενώ στόχος του είναι να ξύσει την κρούστα που καλύπτει έναν ηθοποιό και να βρει το διαφορετικό. Στην Αθήνα απολαμβάνει το χάος και την καθημερινότητα και ομολογεί ότι γνωρίζει ελάχιστα το σύγχρονο ελληνικό θέατρομόνο τον Θόδωρο Τερζόπουλο (είδε το «Μάουζερ»), ενώ παρακολούθησε και την παράσταση του Νορβηγού Ερικ Στούμπε στο Εθνικό με την «Κυρία από τη θάλασσα». Λογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι τον προσεχή Αύγουστο θα ανοίξει το Φεστιβάλ Ιψεν στο Οσλο με τη «Νόρα».
ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του Εθνικού Θεάτρου (Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, τηλ. 210 5288.170). η Πρεμιέρα στις 17 Απριλίου 2010. Παραστάσεις ως τις 30 Μαΐου.
η Μετάφραση Γιώργος Δεπάστας, σκηνοθεσία Λοράν Σετουάν, σκηνικά Πάτρικ Κοχ, κοστούμια Ιμκε Σλέγκελ, φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης. Παίζουν: Αλεξάνδρα Αΐδίνη, Κόρα Καρβούνη, Δημήτρης Μοθωναίος, Μάκης Παπαδημητρίου, Δημήτρης Πασσάς, Εύη Σαουλίδου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη.