Α, όλα κι όλα. Η μόδα έχει κι αυτή τις οικολογικές και τις πολιτικές της ανησυχίες. Γι΄ αυτό «φουντώνει» το λεγόμενο Κίνημα Ηθικής στη Μόδα (Εthical Fashion Μovement), το οποίο προωθεί ρούχα από ανακυκλωμένα υλικά, ραμμένα σε φιλικά προς το περιβάλλον εργοστάσια, με εργάτες που αμείβονται κανονικά, με ειδικές επιδείξεις μόδας και- τελευταίο αλλά όχι έσχατο- δίκαιες τιμές.

Ο ακτιβισμός για την προστασία του περιβάλλοντος δεν είναι ο μόνος τρόπος εκδήλωσης οικολογικής συνείδησης στον χώρο της μόδας.

Το μήνυμα έχει φτάσει στα ατελιέ πολλών σχεδιαστών, και δεν μιλάμε μόνο για μικρά εργαστήρια, αλλά και για μεγάλα ονόματα όπως η Levi΄s, η Gap και η Μarks and Spencer που φτιάχνουν εσχάτως ρούχα με υλικά από οργανικές καλλιέργειες, χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων, στηρίζοντας κοινότητες εργαζομένων στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Και η υψηλή ραπτική όμως έχει μπει στη λογική του οικο-φιλικού ρούχου. Στην εβδομάδα μόδας της Νέας Υόρκης, η συλλογή υψηλής ραπτικής της Linda Loudermilk καταχειροκροτήθηκε. Η σχεδιάστρια από το Λος Αντζελες έδειξε ρούχα φτιαγμένα από νήμα καλαμποκιού, μπαμπού, σόγιας και φυκιού.

Επιπλέον, μόλις ανακοινώθηκε ότι για πρώτη φορά μια μεγάλη αλυσίδα σουπερμάρκετ στη Βρετανία, η γνωστή Τesco, λανσάρει ρούχα με οικολογική συνείδηση. Τα Τesco συνεργάζονται με την εταιρεία ενδυμάτων From Somewhere, η οποία ακολουθεί οικολογική δεοντολογία στις κολεξιόν της, φλερτάροντας με την ανακύκλωση. Η αλυσίδα σουπερμάρκετ θα χρησιμοποιήσει πρώτες ύλες της συγκεκριμένης μάρκας και θα σχεδιάσει μια νέα κολεξιόν ενδυμάτων για λογαριασμό του οίκου μόδας Florence & Fred. Τα ρούχα θα παράγονται μαζικά σε ένα από τα πλέον οικολογικώς ευαισθητοποιημένα εργοστάσια του πλανήτη, μια «πράσινη» βιοτεχνία ενδυμάτων που εδρεύει στη Σρι Λάνκα. Το εργοστάσιο έχει λάβει την οικολογικήπιστοποίηση LΕΕD (Leadership in Εnergy and Εnvironmental Design) που δίνεται σε κτίρια και αφορά την κατανάλωση νερού και ενέργειας.

«Το πιο συναρπαστικό πράγμα σχετικά με την εκστρατεία μας είναι το ότι, εκτός από τη σωτηρία του περιβάλλοντος, βάζουμε και το δικό μας λιθαράκι στην παγκόσμια μόδα, αφού όλα μας τα προϊόντα είναι στυλιστικά άψογα» λέει ο εμπορικός διευθυντής της αλυσίδας Γιαν Μάρτσαντ. Το Κίνημα Ηθικής στη Μόδα ξεκίνησε το 1988 από την οικολογική μάρκα Κomodo, που ιδρύθηκε στην Ασία από τον Βρετανό Μαρκ Μπλουμ. Από τις πωλήσεις των ρούχων του, τα οποία κατασκευάζονται από καλά αμειβόμενους εργάτες στα εργοστάσια της φίρμας στο Κατμαντού και στο Μπαλί, ο κ. Μπλουμ έχει σήμερα ετήσια έσοδα 2 εκατ. ευρώ.

Μετά 20 έτη η τάση έχει μετονομαστεί σε Αργή Ενδυση (Slow Wear), συνεχίζει όμως να αφορά την επιστροφή στις βασικές αξίες με στόχο την επιλογή της ποιότητας σε βάρος της φθηνής ευκολίας για τη σωτηρία του πλανήτη.

Σήμερα ο οίκος μόδας Louis Vuitton δείχνει οικολογική συνείδηση με δωρεές στoν οργανισμό Climate Ρroject του πρώην αντιπροέδρου των ΗΠΑ Αλ Γκορ και στο οικολογικό ίδρυμα Green Cross Ιnternational του τελευταίου ηγέτη της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ενωσης Μιχαήλ Γκορμπατσόφ. Η ζήτηση για προϊόντα «ηθικής μόδας» σημειώνει ραγδαία αύξηση.

«Ζούμε μια πραγματική καταναλωτική επανάσταση, η οποία άρχισε προτού ακόμη ξεσπάσει η οικονομική κρίση. Τα εντυπωσιακά αξεσουάρ δεν πουλάνε πια, γιατί οι πελάτες ενδιαφέρονται πλέον περισσότερο για την προέλευση των υλικών» λέει η Μαρτίν Λερπέρ, γαλλίδα δημοσιογράφος που ειδικεύεται σε θέματα μόδας.

«Οι αγοραστές δίνουν έμφαση στον τρόπο κατασκευής των προϊόντων… δεν θέλουν να παροτρύνουν την παιδική εργασία ή τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας» λέει η επικεφαλής οικονομικών αναλύσεων του Γαλλικού Ινστιτούτου Μόδας Εβελίν Σαμπαλιέ, υπογραμμίζοντας ότι η καταναλωτική ηθική είναι «της μόδας». Κυριολεκτικά.