Η ελληνική κοινωνία δεν αντέχει άλλα μέτρα, υπογραμμίζει η υπουργός Παιδείας και Διά βίου Μάθησης κυρία Αννα Διαμαντοπούλου, απορρίπτοντας
συγχρόνως τις προτάσεις για προσφυγή της χώρας στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Η κυρία Διαμαντοπούλου υπερασπίζεται τα νέα μέτρα, αλλά επισημαίνει ότι το κράτος δεν μπορεί να εξακολουθεί να δανείζεται
ακριβά. Ταυτοχρόνως, η υπουργός περιγράφει πώς σχεδιάζει το νέο σχολείο, αλλά και πώς θα διαχειριστεί τη νέα πραγματικότητα που προκαλεί η λιτότητα στις προσλήψεις εκπαιδευτικών.
– Κυρία υπουργέ, τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για την εξυγίανση της οικονομίαςήταν τα τελευταίαή θα ακολουθήσουν κι άλλα. Αντέχει η ελληνική κοινωνία άλλα βάρη;
«Τα μέτρα που υποχρεώνεται να πάρει σήμερα η κυβέρνηση είναι σκληρά και γίνονται ακόμη σκληρότερα ως κατεπείγοντα. Οι συνθήκες όμως επιβάλλουν μέτρα άμεσης απόδοσης για να μειώσουμε κατά το δυνατόν το δυσβάστακτο κόστος δανεισμού, το οποίο πάλι στις πλάτες του λαού μας θα πέσει. Είναι αλήθεια ότι η ελληνική κοινωνία δεν αντέχει και στόχος μας είναι να μη χρειαστούν άλλα μέτρα. Το πιο σημαντικό όμως είναι να επιστρέψουμε οι Ελληνες στην αλληλεγγύη και να ξεφύγουμε από τη λογική τού “ο σώζων εαυτόν σωθήτω”. Εξοργίζομαι όταν ακούω για μεταφορά επιχειρήσεων εκτός Ελλάδος ή χρημάτων σε τράπεζες του εξωτερικού. Χρειαζόμαστε η πολιτική ηγεσία και η διοίκηση να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, αλλά το ίδιο ισχύει και για όλες τις δυνάμεις του έθνους. Χρειαζόμαστε και σήμερα “Συγγρούς και Τοσίτσες”». – Πιστεύετε ότι η περικοπή στον 13ο και στον 14ο μισθό θα πρέπει να επεκταθεί και στον ιδιωτικό τομέα για να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα;
«Οχι. Η ανόρθωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας συνδέεται άμεσα με την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων συνολικά· με την επιχειρηματικότητα, με την καινοτομία και με άλλους παράγοντες, όπως ο υγιής ανταγωνισμός και οι δεξιότητες των εργαζομένων που διασφαλίζονται με την παιδεία, με την κατάρτιση και με την καλά οργανωμένη αγορά εργασίας. Οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα δεν είναι μόνιμοι και δεν πληρώνονται από το κράτος με τα χρήματα των φορολογουμένων. Δεν πρέπει να επεκταθεί η μείωση των μισθών, αλλά χρειάζεται η συνδρομή και των εργαζομένων για να αποτραπεί».
– Θεωρείτε και εσείς σκόπιμο να προσφύγει η χώρα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείοαν δεν υπάρξει άμεσα ευρωπαϊκή βοήθεια;
«Ανήκουμε στην Ευρωπαϊκή Ενωση· έχουμε το ευρώ και σε αυτή τη βάση αναπτύχθηκε η οικονομία μας και πολλοί από τους θεσμούς μας. Θεωρώ ότι πρέπει να υπάρξει υποστήριξη από την Ευρώπη της προσπάθειας που καταβάλλει η Ελλάδακαι άλλες χώρες θα έλεγα- και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μέλη της ευρωζώνης είναι και μέλη του ΔΝΤ, και με αναστέλλουσα πλειοψηφία. Επομένως, μια προσφυγή της Ελλάδας στο ΔΝΤ αναδεικνύει τις αδυναμίες, αν όχι τα αδιέξοδα, της ίδιας της ευρωζώνης».
– Και να συνεχίσουμε να δανειζόμαστε με υψηλά επιτόκια;
«Οχι. Δεν μπορούμε να αντέξουμε άλλο υψηλά επιτόκια. Αυτό που σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να συνεχίσει είναι να δανείζεται η χώρα με 7%».
– Συμφωνείτε με την άποψη ότι τα μέτρα θα μπορούσαν να είναι ηπιότερα αν είχαν ληφθεί νωρίτερα και δεν ήταν τόσο διστακτική αρχικώς η κυβέρνηση;
«Οχι, δεν συμφωνώ. Αυτά λέγονται από αυτούς που έχουν την αυταπάτη ότι μπορούσαμε να αποφύγουμε τα σκληρά μέτρα· και οι οποίοι συνήθως διατυπώνουν την αντίθεσή τους χωρίς ποτέ να λένε τι πρέπει να γίνει. Πόσο περισσότερο θα μειώναμε δηλαδή το έλλειμμα και το χρέος αν παίρναμε τα μέτρα δύο μήνες νωρίτερα; Δυστυχώς, χρειάστηκε χρόνος για να δούμε την κατάσταση με πραγματικά στοιχεία, αλλά και τις πρόσφορες δυνατότητες αντιμετώπισης της κρίσης. Αλλωστε, δεν φημιζόμαστε για τη δημόσια διοίκηση- και μάλιστα μετά τη λαίλαπα της πενταετίας. Πέντε χρόνια κατήφορου δεν ανατρέπονται σε έναν, δύο ή τρεις μήνες απλώς επειδή άλλαξε η κυβέρνηση».
– Από ό,τι αντιλαμβάνομαι θα τα αλλάξετε όλα στις προσλήψεις εκπαιδευτικών και στο εξής όλες θα γίνονται μόνο μέσω ΑΣΕΠ.Αυτή σας η απόφαση δεν δημιουργεί κάποιες αδικίες;
«Θέλουμε να κτίσουμε ένα σύστημα δίκαιο για όλους τους εκπαιδευτικούς, χωρίς εξαιρέσεις. Χαράσσουμε τη νέα πορεία για τους εκπαιδευτικούς μας. Αυτή θα ξεκινά από το πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης, θα κατοχυρώνεται μέσα από την επιτυχία στο ΑΣΕΠ, τον θεσμό του δόκιμου εκπαιδευτικού, τη σωστή αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και τη συνεχή επιμόρφωση. Το να είσαι εκπαιδευτικός πρέπει να είναι το πιο απαιτητικό δημόσιο λειτούργημα της χώρας. Βεβαίως, δεν θα ανατρέψουμε τη ζωή και δεν θα ακυρώσουμε την προϋπηρεσία και τον μόχθο κανενός εκπαιδευτικού. Θα υπάρξει μεταβατική περίοδος μέχρι την πλήρη εφαρμογή του νέου συστήματος».
– Η λιτότητα θα χτυπήσει εφέτος και τις προσλήψεις εκπαιδευτικών;
«Κανείς δεν εξαιρείται από τα περιοριστικά μέτρα. Ούτε οι εκπαιδευτικοί. Η πρόκληση για το υπουργείο Παιδείας εφέτος είναι σαφής και κατανοητή: καλύτερο αποτέλεσμα με λιγότερες προσλήψεις. Θα πρέπει να γίνουν όλες εκείνες οι αλλαγές, σε συνεργασία με τα στελέχη της διοίκησης, ώστε τα κενά να καλυφθούν παρά τις δύσκολες συνθήκες. Ηδη προχωρήσαμε στην αποτύπωση των πραγματικών και όχι πλασματικών αναγκών για να τις καλύψουμε με μόνιμο προσωπικό, προσπαθώντας να σπάσουμε τον φαύλο κύκλο δεκαετιών ενός συστήματος που παρά τις χιλιάδες ετήσιες προσλήψεις αλλού υπήρχαν δεκάδες υπεράριθμοι και αλλού κενά. Πέρυσι, ενώ τα σχολεία άνοιξαν με 5.000 κενά, την ίδια στιγμή σε μία πόλη είχαμε 30 υπεράριθμους γυμναστές και 40% αποσπασμένους εκτός τάξης σε κάποιον νομό».
Παραλάβαμε χάος στην Παιδεία
– Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι παρέλαβε μια κατεστραμμένη οικονομία. Παραλάβατε και εσείς το υπουργείο Παιδείας σε αντίστοιχη κατάσταση; «Και ακόμα χειρότερη… Δεν συνηθίζω να μεμψιμοιρώ, αλλά παραλάβαμε χάος. Χρέη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ μόνο στον ΟΕΕΚ, απλήρωτοι ωρομίσθιοι, εκκρεμείς πληρωμές προγραμμάτων, παράλογες αποσπάσεις, τελεσίδικα πρόστιμα στην ΕΕ, ρουσφετολογικούς διακανονισμούς στο θέμα των κολεγίων. Φτάσαμε στο σημείο ευτελισμού να απειλούνται ΑΕΙ με διακοπή πρόσβασής τους σε ηλεκτρονικά περιοδικά γιατί δεν είχαμε πληρώσει τις συνδρομές. Σε πέντε μήνες σταματήσαμε το θέμα του προστίμου στις Βρυξέλλες, αντιμετωπίσαμε το 20ετές πρόβλημα των κολεγίων, ολοκληρώσαμε την πρώτη φάση της διαβούλευσης για το νομοσχέδιο που αφορά τους εκπαιδευτικούς. Μετά την προχθεσινή παρουσίαση στο Υπουργικό Συμβούλιο, το “νέο σχολείο”, με σημαία μας το “πρώτα ο μαθητής”, αρχίζει να υλοποιείται σταδιακά, αλλά και συντονισμένα!».
– Το «νέο σχολείο» λοιπόν είναι πλέον γεγονός… Τι ακριβώς έχετε στο μυαλό σας;
«Κύριε Χιώτη, είναι πιο απλό. Παίρνουμε τα πάντα από την αρχή. Πέντε μήνες τώρα, 10 επιστημονικές ομάδες, 60 άνθρωποι, κατάρτισαν ένα αναλυτικό πλαίσιο δράσης, που αναρτημένο στο σάιτ του υπουργείου έχετε όλοι στη διάθεσή σας. Κοινός σκοπός όλων ήταν να κάνουμε πράξη τον στόχο για ένα καινοτόμο, ανοικτό, ψηφιακό σχολείο.
Παρουσιάσαμε το συνολικό μας σχέδιο αναβάθμισης στο δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο. Νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν το νέο μοντέλο διοίκησης του σχολείου, τους εκπαιδευτικούς, αλλά και την τεχνολογική εκπαίδευση. Τομές όπως οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, η αναμόρφωση των διδακτικών μεθόδων, η αναβάθμιση του προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, η πιστοποιημένη ξενόγλωσση εκπαίδευση και η χρήση υπολογιστή, η ένταξη και η ειδική αγωγή, καθώς και η νέα αντίληψη στο ολοήμερο σχολείο, αποτελούν τις βασικές αρχές του “νέου σχολείου”».
– Είπατε κάποια στιγμήότι στην παιδεία θα πρέπει να επιστρέψει η ηθική. Τι εννοούσατε;
«Πράγματι, πιστεύω ακράδαντα ότι το θέμα της ηθικής είναι κυρίαρχο στην εκπαίδευση. Οταν σε μια χώρα φτάνουμε στο σημείο γονιός να πληρώνει τον δάσκαλο του παιδιού του για να του κάνει ιδιαίτερα, τότε δεν χρειάζεται να αναρωτιόμαστε πώς αυτό το παιδί θα αντιμετωπίσει, όταν ενηλικιωθεί, την έννοια του δημόσιου συμφέροντος… Ο γονιός πρέπει να κοιτάει στα μάτια τον δάσκαλο και αντίστροφα. Αρα, είναι συνολική η ευθύνη. Τώρα πρέπει συνολική να είναι και η διάθεση αλλαγής».