Ζούμε σε έναν κόσμο όπου κυριαρχούν οι γυναίκες; Οσον αφορά τη μουσική όλα τα στοιχεία και οι ενδείξεις σε παγκόσμιο επίπεδο οδηγούν προς αυτή τη διαπίστωση. Αν υπάρχουν κάποια ονόματα που έχουν περάσει από τα χείλη του καθενός τον τελευταίο χρόνο, αυτά είναι τηςΜπιγιονσέ, της Lady Gaga, τηςΤέιλορ Σουίφτ, της Σούζαν Μπόιλ, όπως επίσης και των Βlack Εyed Ρeas, οι οποίοι μπορεί να είναι ένα ανδρικό συγκρότημα, η λαμπερή φιγούρα σε αυτούς όμως είναι η γλυκύτατηΦέργκι. Το ίδιο μήπως δεν συμβαίνει και στην Ελλάδα, αφού οι ήχοι που κατακλύζουν την καθημερινότητά μας ανήκουν, πέραν των κλασικών τραγουδιστριών όπως ηΔήμητρα Γαλάνη, ηΧάρις Αλεξίουή ακόμη ηΑλκηστις Πρωτοψάλτη και ηΑννα Βίσσηπου έχουν κερδίσει τον σεβασμό της νεότερης γενιάς, στο μουσικό στερέωμα κυριαρχούν τραγουδίστριες όπως ηΝατάσα Μποφίλιου, ηΑνδριάνα Μπάμπαλη , ηΕλεονώρα Ζουγανέληκαι φυσικά ηΕλενα Παπαρίζου, ηΤάμτα και ηΜόνικαπου έχει κλέψει τις καρδιές του εναλλακτικού κοινούκαι όχι μόνο.
Ο υπεύθυνος παραγωγής και μάνατζερ της Sony-ΒΜGΧρήστος Καρυώτης έχει τη δική του εξήγηση για το φαινόμενο:«Οι σύγχρονες τραγουδίστριες απελευθερώθηκαν από τα στεγανά του παρελθόντος.Εχουν αντιστρέψει την αντίληψη ότι το τραγούδι είναι περισσότερο ανδρική υπόθεση και ότι αυτές θα κρατούν τη δεύτερη φωνή. Είναι χειραφετημένες, γνωρίζουν πολύ καλά τι θέλουν, πώς να το αποκτήσουν καιτο κυριότερο- γράφουν πλέον και οι ίδιες μουσική. Αλλωστε στη δύσκολη και σκληρή εποχή που διανύουμε η γυναικεία ευαισθησία μιλάει απευθείας στον καθένα μας.Επίσης γνωρίζουν απολύτως τι γίνεται στο εξωτερικό ώστε τελικώς να παρουσιάσουν στο ελληνικό κοινό μια δική τους εκδοχή των ινδαλμάτων τους». Και συμπληρώνει ότι αυτό έχει ανταπόκριση άμεσα και στις πωλήσεις. «Για τον Χατζηγιάννη υπάρχει το αντίπαλον δέον που λέγεται Παπαρίζου,της οποίας ο τελευταίος δίσκος πούλησε περί τις 30.000 αντίτυπα. Δίπλα στα κλασικά ονόματα της Γαλάνη και της Αλεξίου που αποτελούν σταθερή αξία για την ντόπια μουσική βιομηχανία,στο συγκεκριμένο είδος που εξυπηρετούν, στο λαϊκό τραγούδι η Νατάσα Θεοδωρίδου και η Πέγκυ Ζήνα είναι με απόσταση οι εμπορικότερες τραγουδίστριες, ενώ η Μόνικα εντελώς αθόρυβα και σε έναν δικό της χώρο έφτασε, αν δεν κάνω λάθος, τις 10.000 πωλήσεις με το άλμπουμ της “Αvatar”».
Η Ελεονώρα Ζουγανέλη που έσπασε τα κοντέρ με την ποπ επιτυχία της «Ελα» πιστεύει ότι«βρισκόμαστε όντως σε μια εποχή όπου η αγορά χρειαζόταν τη γυναικεία πα
ρουσία και προφανώς χρειαζόμασταν ανανέωση,να μπουν και άλλα πρόσωπα, δίπλα στους μεγάλους καλλιτέχνες που κυριαρχούν τα τελευταία είκοσι- τριάντα χρόνια».Βεβαίως όμως έγιναν αλλαγές, συμπληρώνει: «Αλλαξε το πρότυπο. Βλέπεις ότι η εξωτερική εμφάνιση πλέον παίζει σημαντικό ρόλο και ότι αυτές που είναι πιο κοντά στο πρότυπο της γκόμενας έχουν μεγαλύτερη πέραση.Τα νέα κορίτσια έχουμε πιο έντονη παρουσία πλέον. Εχουμε άποψη και προσφέρουμε πιο ολοκληρωμένο πακέτο και κάποιος είτε το παίρνει και του αρέσει ή το προσπερνά. Είναι πιο εύκολο δηλαδή να συνδεθεί με ένα πακέτο που περιλαμβάνει την εικόνα μας, τα τραγούδια μας, τα ρούχα μας και τη σκηνική παρουσία» . Μιλώντας μαζί της για τη διεθνή σκηνή προσθέτει επίσης ότι«δικαίως τραγουδίστριες όπως η Μπιγιονσέ και η Lady Gaga κέρδισαν τις εντυπώσεις, γιατί είχαν άποψη και τη στήριξαν, όπως φαίνεται, εξαιρετικά».
Βεβαίως επειδή οι πωλήσεις στην Ελλάδα, αφενός γιατί δεν καταγράφονται αφού δεν υπάρχουν πλέον επίσημα τσαρτς, αφετέρου γιατί δεν είναι ποσοτικά ενδιαφέρουσες, δεν είναι αυτές που καθορίζουν τη δημοφιλία μιας τραγουδίστριας, αλλά περισσότερο οι εμφανίσεις τους σε διάφορους μουσικούς χώρους, που δεν είναι και λίγοι, όπως ο «Σταυρός του Νότου», ο «Πυρήνας», το «Οξυγόνο» ή το «Μετρό».
Η έντεχνη Νατάσα Μποφίλιου, που κλείνει όμως πονηρά το μάτι τόσο στην ποπ όσο και στο λαϊκό, πιστεύει ότι η νέα τραγουδίστρια καλείται να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο πακέτο υπηρεσιών, αλλά η ίδια δεν συμφωνεί με την ισοπέδωση που επικρατεί:«Δεν με αφορά η
εμφάνιση κάποιου επάνω στη σκηνή και το μόνο που θέλω από αυτόν είναι να τα λέει. Σήμερα υπάρχει υπερπληθώρα τραγουδιστριών και κατά συνέπεια αυτή που θα ξεχωρίσει πρέπει να είναι και καλή τραγουδίστρια και πολύ όμορφη και να χορεύει ωραία και να έχει καλές δημόσιες σχέσεις και πολύ καλό στάιλινγκ.Οι εταιρείες δεν ασχολούνται τόσο με την ουσία του πράγματος όσο με το να βρουν έναν καλό στυλίστα ή έναν γνωστό φωτογράφο. Λένε πολύ συχνά “την ξέρεις αυτή την γκόμενα που τραγουδά”, παρά “εκείνη με την τάδε φωνή”. Θυμάμαι να ρωτώ τη γιαγιά μου αν ήταν όμορφη η Εσκενάζυ και δεν ήξερε γιατί κάτι τέτοιο δεν την ενδιέφερε, παρά μόνο η φωνή της.Το γυναικείο σεξαπίλ προτιμάται αυτή την εποχή απολύτως. Το πιο γυαλιστερό πουκάμισο του πλανήτη να φορέσει ο Σάκης Ρουβάς,δεν θα μπορέσει να προκαλέσει στον ίδιο βαθμό με την Τάμτα,που τα πολεμοφόδιά της είναι ανεξάντλητα.Και φυσικά για να καταλήξουμε σε αυτό το μοντέλο έχει βάλει το χεράκι της και η τηλεόραση» .
Και για να πάμε και στην αλλοδαπή, όλοι συμφωνούν με τα λόγια της Μποφίλιου ότι«η Lady Gaga δεν είναι όμορφη γυναίκα, είναι φτιαγμένη από την κορυφή ως τα νύχια, όμως είναι εξαιρετική μουσικός,καλή
πιανίστρια,με πολύ καλή φωνή και σε αυτή την περίπτωση λες “ναι” στο συνολικό πακέτο». Τη χρονιά που πέρασε η εκκεντρική νεοϋορκέζα τραγουδίστρια ξεπέρασε τους πάντες σε πωλήσεις, ενώ ακολούθησαν κατά πόδας η δεύτερη νικήτρια του «Βritain΄s Got Τalent» Σούζαν Μπόιλ που έφτασε μόνο στη Βρετανία το 1,5 εκατομμύριο αντίτυπα, η Μπιγιονσέ, όπως επίσης και οι πρωτοεμφανιζόμενες Florence and Τhe Μachine, ηΕλι Γκούλντινγκ, ηΛα Ρουκαι φυσικά οι νεοφανείςΣέριλ ΚόουλκαιΜάιλι Σάιρους. Ολοι μιλούν πλέον στην αλλοδαπή για το τέλος του άνδρα ρόκερ ως προτύπου και για την ολοκληρωτική επικράτηση του ποπ γυναικείου μοντέλου. Η υπεύθυνη δημοσίωνσχέσεων της Μαντόνα στη ΒρετανίαΜπάρμπαρα Τσαρόουν πιστεύει ότι το φαινόμενο είναι παροδικό παρά τα όσα θαυμαστά συμβαίνουν:
«Πριν από τέσσερα χρόνια ήταν οι άνδρες, όπως οΤζέιμς Μπλαντκαι οΤζέιμς Μόρισον. Στη συνέχεια ήταν τα συγκροτήματα και τώρα είναι οι γυναίκες.Γίνεται κύκλος και πιστεύω ότι οι άνδρες θα επιστρέψουν το 2011». Ιδωμεν!