Καταρρέει ο μύθος που θέλει τα είδη πολυτελείας να διαθέτουν «αλεξικέραυνο» στην οικονομική κρίση. Αυτό προδίδει η κατάσταση στην οποία βρίσκονται μια σειρά επαγγελματικοί κλάδοι της χώρας μας που εμπλέκονται ευθέως ή πλαγίως με τα είδη πολυτελείας καθώς οι Ελληνες φαίνεται να απομακρύνονται σιγά σιγά από τις δαπανηρές συνήθειές τους λόγω της ύφεσης. Είναι ενδεικτικό ότι οι αργυροχρυσοχόοι της Αθήνας διαπιστώνουν πτώση άνω του 35% στο εμπόριο και άνω του 60% στην εντόπια παραγωγή, στο δέρμα και στη γούνα, οι επισημάνσεις των επαγγελματιών είναι αποθαρρυντικές, ενώ πτωτικά κινούνται και τα πολυτελή αυτοκίνητα. Μάλλον έφτασαν δύσκολοι καιροί και για τους εκατομμυριούχους.
Πλήγμα στο κόσμημα
Δυσοίωνα είναι τα πράγματα στην αργυροχρυσοχοΐα και στο κόσμημα, που έχουν ιστορία 6.000 ετών στη χώρα μας, με αποτέλεσμα άνθρωποι που κάποτε συνέρρεαν στις τράπεζες για να γεμίσουν τους λογαριασμούς τους με χρήμα σήμερα να παλεύουν για να βγουν στη σύνταξη. «Το 2009 ήταν πανωλεθρία για εμάς.Στο εμπορικό κομμάτι η πτώση κυμαίνεται στο 30%, ακόμη και στο 35%.Στην ελληνική παραγωγή η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερηκαθώς η πτώση φτάνει το 60%». Αυτό επισημαίνει μέσα από το εργαστήρι του στην οδό Πραξιτέλους, στο κέντρο της Αθήνας, ο αργυροχρυσοχόος κ. Ν. Βέργαδος, ο οποίος συμπληρώνει ότι το επάγγελμά του ήταν κάποτε ένα από τα πλέον συναλλαγματοφόρακαθώς λόγω του εμπορίου στα νησιά παράγονταν «τεράστιοι τζίροι».
Ο τουρισμός ήταν ο κρυφός πρωταγωνιστής της «ελληνικής πολυτέλειας» καθώς το 65% της παραγωγής κατευθυνόταν και πωλούνταν στους τουριστικούς προορισμούς. «Ο Αμερικανός δεν ψωνίζει πια. Βλέπει τιμή 1.000 ευρώ,υπολογίζει 1.400 δολάρια και κάνει πίσω» τονίζει. «Στη δε βιοτεχνία επικρατεί πανωλεθρία. Το προσωπικό έχει μειωθεί στο μισό. Εχουμε αθρόα εισαγωγή λαθραίων από Τουρκία, όπου και το κατασκευαστικό κόστος είναι άλλο και γίνεται χωρίς παραστατικά και απόδοση ΦΠΑ. Με τα χίλια ζόρια βγαίνουμε πια» καταλήγει.
Πανωλεθρία για γούνα- δέρμα
Σε αντίστοιχες περιπέτειες έχουν μπει η παραγωγή και το εμπόριο δέρματος και γούνας. Εξίσου συναλλαγματοφόρες δραστηριότητες, αποτελούν διαχρονικά σύμβολα της καθ΄ ημάς πολυτέλειας κι όμως βρίσκονται σε επικίνδυνη ατραπό. «Μας έχει επηρεάσει αφάνταστα η κρίση. Πολλές επιχειρήσεις έκλεισαν και έχουμε μείωση του τζίρου κατά 50% από το 2008. Αυτό αποτυπώνεται και στη Μητροπόλεως.Κάποτε ήμασταν 400 άτομα που πουλούσαμε γούνες.Σήμερα έμειναν 15-20 όλοι κι όλοι» σημειώνει μέσα από το κατάστημά του στην οδό Μάρνης ο κ. Γ. Τζελάλης. «Στην Αθήνα άλλα εργαστήριαπλην του δικού μας- δεν υφίστανται πια,οι παραγγελίες έχουν πέσει και δουλεύουμε με τους τουρίστες.Λόγω όμως της υποτίμησης του δολαρίου οι Αμερικανοί δεν έρχονται,οι δε Ρώσοι πηγαίνουν στην Κίνα, η οποία αγοράζει ακατέργαστη γούνα και τα φτιάχνει εκεί. Δασμοί για την Κίνα δεν υπάρχουν και αδυνατούμε να τους ανταγωνιστούμε» αναφέρει.
Τέλος στην οδική πολυτέλεια
Και αυτά αφορούν την ελληνική πολυτέλεια, διότι υπάρχει και η εισαγόμενη, στην οποία τα πράγματα είναι εξίσου ανησυχητικά. Στον κλάδο του αυτοκινήτου ο Ιανουάριος του 2010 έφερε ραγδαίες αλλαγές στις τάσεις της εγχώριας αγοράς. Η μηνιαία καταμέτρηση των πωλήσεων του μηνός από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και η σύγκρισή τους με τον μέσο όρο της αντίστοιχης περιόδου από το 2004 ως το 2007 έδειξε ότι, με εξαίρεση τα Lexus και τα θηριώδη Ηummer, όλες οι μάρκες οχημάτων που είτε λίγο είτε πολύ ανήκουν στον μαγικό κόσμο της πολυτέλειας γνωρίζουν ραγδαία υποχώρηση των πωλήσεών τους. Συγκεκριμένα οι πωλήσεις της Μercedes έπεσαν κατά 76,7%, της ΒΜW κατά 36,5%, της Ρorsche κατά 39,5%, της Land Rover κατά 91,1%, της Jaguar κατά 78,9%, της Corvette κατά 50%, της Ferrari κατά 66,7%, της Μaserati κατά 59%, ενώ καμία πώληση δεν καταγράφεται από μάρκες για λίγους όπως η Βentley, η ΜG Rover και η GΜ. Μάλιστα αυτές οι τάσεις και πάλι καλές πρέπει να θεωρούνται καθώς η διαφορά των πωλήσεων μεταξύ Ιανουαρίου 2010 και της αντίστοιχης περιόδου μεταξύ 2004 και 2007 κυμαίνεται πτωτικά κατά 15,1%. Δηλαδή, από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι οι Ελληνες εγκαταλείπουν κάποιες δαπανηρές, πλην όμως εντυπωσιακές συνήθειες χάριν ενός πρακτικότερου και φθηνότερου οικογενειακού αυτοκινήτου.
Μια αγορά 7 δισ. αλλάζει
Παρ΄ όλη τη διαφαινόμενη πτώση της αγοράς πολυτελών ειδών στη χώρα μας, καταγράφεται παράλληλα και μια αξιοπρόσεκτη κινητικότητα. Ενδεικτικά η Diversa ΑΕ, η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο της ωρολογοποιίας και αναπτύσσει τα καταστήματα ΟraΟra, εισέρχεται στο Χρηματιστήριο, ενώ η Follie Follie κατάφερε να αυξήσει τα καθαρά της κέρδη στο τρίτο εννεάμηνο του 2009. Τα τελευταία δύο-τρία χρόνια αρκετοί διεθνείς πολυτελείς οίκοι μόδας έχουν ανοίξει μπουτίκ σε διάφορα σημεία της ελληνικής πρωτεύουσας στοχεύοντας στην απορρόφηση ενός γαλαντόμου μεριδίου των ελλήνων καταναλωτών, οι οποίοι ξοδεύουν για ένδυση και υπόδηση περίπου 7 δισ. ευρώ.