Αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες, κυρίως του κλάδου αυτοκινήτου, που πλέον συγκεντρώνει το ενδιαφέρον όλων σχεδόν των «μεγάλων» της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, βρίσκονται σε «πόλεμο μέχρις εσχάτων». Η επίθεση, με προεξάρχουσα την Εθνική Ασφαλιστική, που είναι ο μεγαλύτερος «αυτοκινητάς» της αγοράς, γίνεται εις βάρος των μικρότερων εταιρειών, αυτών που ονομάζονται «εταιρείες χαμηλού ασφαλίστρου». Η συγκεκριμένη ομάδα εταιρειών παρουσίασε εντυπωσιακή ανάπτυξη τα τελευταία 10 χρόνια συγκεντρώνοντας στα χαρτοφυλάκιά της στόλο πολλών εκατοντάδων χιλιάδων ασφαλισμένων αυτοκινήτων με μοναδικό κίνητρο το χαμηλό ασφάλιστρο- υποτιμολογημένο κατά την υπόλοιπη αγορά αλλά και, όπως αποδείχθηκε, τα τελευταία χρόνια. Φαίνεται όμως ότι η παρουσία τους στην ελληνική αγορά κλείνει τον κύκλο της.

Αρκετές από αυτές τις εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης αλλά πλέον δεν διαθέτουν την παλαιότερη ανοχή της εποπτικής αρχής. Είναι γνωστό ότι η Επιτροπή Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης (ΕΠΕΙΑ) έχει γίνει αρκετά πιο αυστηρή απ΄ ό,τι στο παρελθόν. Ετσι την ίδια στιγμή που βρίσκονται «μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης» η Εθνική Ασφαλιστική- και όχι μόνο, η Ευρωπαϊκή Πίστη είναι μία ακόμη περίπτωση, αλλά περιορισμένου μεγέθους και οικονομικής δυνατότητας – «χτυπάει ανελέητα» τα δίκτυα των ασφαλιστικών τους πρακτόρων. Πρόκειται για εταιρείες που βρίσκονται ήδη εν λειτουργία.

Παρόμοια όμως τακτική ακολουθεί και σε περιπτώσεις εταιρειών που έχουν κλείσει. Αν η Εγνατία ανήκει στο παρελθόν, η ΕΟΣ είναι πολύ πρόσφατη. Ηταν η εταιρεία με το πιο φθηνό ασφάλιστρο στην αγορά- το ασφάλιστρό της αντιστοιχούσε στο περίπου 50% του ασφαλίστρου της Εθνικής- και γι΄ αυτόν τον λόγο διέθετε μεγάλο στόλο ασφαλισμένων αυτοκινήτων, περίπου 350.000 οχήματα.

Οι ασφαλιστικοί πράκτορες που συνεργάζονταν μαζί της λίγο προτού κλείσει η εταιρεία και κυρίως αμέσως μετά δέχθηκαν την εξής δελεαστική προσφορά από τη μεγαλύτερη εταιρεία ασφάλισης αυτοκινήτων- και μία από τις ακριβότερες εταιρείες της αγοράς: να μεταφέρουν την ασφαλιστική παραγωγή της ΕΟΣ στην Εθνική με το ίδιο ασφάλιστρο, δηλαδή της ΕΟΣ, σε αυτούς θα προσφερόταν επιπλέον προμήθεια 5% και όταν θα γίνουν ανανεώσεις συμβολαίων το υπάρχον χαμηλό ασφάλιστρο θα αυξηθεί μόλις κατά 15%, δηλαδή θα υπολείπεται ακόμη αρκετά του κανονικού ασφαλίστρου της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Το ίδιο διάστημα, όμως, εκτός από την ΕΟΣ, που έτσι κι αλλιώς έκλεισε, ισχυρή επίθεση δέχθηκε η General Union, η οποία βρισκόταν σε διαδικασία εξαγοράς της από τον κ. Π. Ψωμιάδη. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις- που δεν είναι φυσικά οι μοναδικές- η εταιρεία που διευθύνει ο και πρόεδρος της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος κ. Δούκας Παλαιολόγος βγήκε σαφώς πιο ενισχυμένη σε μερίδιο αγοράς, έστω «και αν της κοστίζει κάτι παραπάνω»…

Πηγή της αγοράς έλεγε χαρακτηριστικά ότι στις περιπτώσεις των μικρών εταιρειών, των οποίων το ασφάλιστρο αντιστοιχεί στο 60%80% του ασφαλίστρου της Εθνικής, το δέλεαρ προς τους ασφαλιστικούς πράκτορες είναι η ακόμη μεγαλύτερη προμήθεια. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η επιπλέον προμήθεια που δίνει στους ασφαλιστικούς πράκτορες η Εθνική κυμαίνεται από 5% ως και 15%- κατά περίπτωση φυσικά και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.

Η συγκεκριμένη εμπορική πολιτική της μεγαλύτερης ασφαλιστικής εταιρείας στην ελληνική αγορά εκτιμάται ότι επαναφέρει στο προσκή νιο με έμμεσο τρόπο το θέμα της πώλησης της εταιρείας. Οπως είναι γνωστό, η Εθνική Τράπεζα είχε- προτού ξεσπάσει η οικονομική κρίση- ανακοινώσει την πώληση της εταιρείας, απόφαση την οποία αναγκάστηκε εν συνεχεία να ανακαλέσει.

Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι η εναγώνια προσπάθεια της εταιρείας να συγκεντρώσει με κάθε τρόπο μερίδιο αγοράς χωρίς να συνυπολογίζει το κόστος πρόσκτησης- στην οικονομική χρήση του 2008 κατέγραψε ζημιές περίπου 48 εκατ. ευρώ μόνο στον κλάδο αστικής ευθύνης αυτοκινήτου- επαναφέρει στο προσκήνιο την ανασταλείσα απόφαση πώλησης της εταιρείας. Ωστόσο ούτε η διοίκηση της τράπεζας αλλά ούτε και η διοίκηση της Εθνικής Ασφαλιστικής έχουν κάνει την παραμικρή νύξη περί του θέματος. Σίγoυρα όμως παίζει ρόλο το γεγονός ότι στη διάρκεια του 2008 οι συνολικές ζημιές της εταιρείας ανήλθαν στα 248,3 εκατ. ευρώ και λόγω των όσων συνέβησαν το τελευταίο τρίμηνο του 2008 η τράπεζα πρέπει να τοποθετήσει στην εταιρεία 100-150 εκατ. ευρώ. Βεβαίως αντίστοιχη διαδικασία πρέπει να κάνουν και αρκετές άλλες ασφαλιστικές εταιρείες.

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
Η οικονομική κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη και η ανασφάλεια που κατά συνέπεια προκαλεί σε μεγάλα τμήματα του πληθυσμού έχουν αλλάξει και τα δεδομένα της ασφαλιστικής αγοράς. Ο κλάδος ζωής, που επί χρόνια ήταν η «ατμομηχανή» ανάπτυξης της αγοράς, έχει πλέον περάσει σε δεύτερο πλάνο, όπως επίσης έχει υποχωρήσει και η ασφάλιση περιουσίας με τον περιορισμό των στεγαστικών δανείων. Αντιθέτως, ένας κατά τεκμήριο και επί πολλά χρόνια ζημιογόνος ασφαλιστικός κλάδος του αυτοκινήτου έχει αναδειχθεί σε κλάδο άμεσης προτεραιότητας για πολλές ασφαλιστικές εταιρείες και κυρίως λόγω του υποχρεωτικού χαρακτήρα της ασφάλισης του αυτοκινήτου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΠΕΙΑ, η συνολική παραγωγή ασφαλίστρων του κλάδου ζωής στο πρώτο τρίμηνο του 2009 ανήλθε στα 589,1 εκατ. ευρώ σημειώνοντας μείωση κατά 1,04% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008, ενώ η συνολική παραγωγή των κλάδων ζημιών- τη μερίδα του λέοντος κατέχει το αυτοκίνητο- ανήλθε στα 803,6 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 5,96%, η οποία προήλθε κυρίως από τις ανατιμήσεις των ασφαλίστρων του αυτοκινήτου.