O μπαμπούλας της οικονομικής ύφεσης φαίνεται να τρομάζει αλλά και να ταρακουνάει για τα καλά τις αγορές όλου του κόσμου. Οπως είναι λογικό, η ελληνική αγορά δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Οι διαφημιζόμενοι εμφανίζονται περισσότερο απρόθυμοι από ποτέ να ρίξουν χρήματα στα ΜΜΕ (τηλεόραση, περιοδικά, εφημερίδες, ραδιόφωνο) αφού δεν γνωρίζουν αν αυτά τα κεφάλαιά τους θα επιστρέψουν στο Ταμείο τους μέσω των (αυξημένων) πωλήσεων. Ετσι το πρώτο τετράμηνο του 2009, που «έκλεισε» πριν από λίγες ημέρες, δεν άλλαξε τη θλιβερή εικόνα. Με τα μελανότερα χρώματα άλλωστε την περιγράφουν οι ειδικοί της αγοράς τους τελευταίους μήνες.

Μεγάλος χαμένος του παιχνιδιού η τηλεόραση, στην οποία το διαφημιστικό πακέτο καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση από τα υπόλοιπα ΜΜΕ. «Κερδισμένες» οι εφημερίδες οι οποίες κατέγραψαν τη μικρότερη πτώση στο εξεταζόμενο διάστημα. Συγκεκριμένα: η τηλεόραση είχε εισπράξει 230.478.111 ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2006, 278.558.813 ευρώ το 2007, 275.130.190 το 2008 και 221.047.366 εφέτος (-19,66% η μεταβολή σε σχέση με το 2008). Η πτώση θεωρείται εντυπωσιακή. Ειδικά όταν είναι αντιστρόφως ανάλογη με τον χρόνο που σπαταλούν πλέον οι τηλεθεατές μπροστά στη μικρή οθόνη, ο οποίος έχει πολλαπλασιαστεί. Το φαινόμενο οφείλεται και πάλι στην ύφεση: οι νυχτερινές έξοδοι και τα ταξίδια περιορίστηκαν και η μεταβολή του χρόνου τηλεθέασης εμφανίζεται με θετικό πρόσημο. Συγκεκριμένα το πρώτο τετράμηνο του 2006 ο μέσος ημερήσιος χρόνος τηλεθέασης ανήλθε σε 285 λεπτά, ενώ το 2007 σημείωσε μείωση και έφτασε στα 278. Το 2008 παρουσίασε ελαφριά ανάκαμψη (279 λεπτά), ενώ εφέτος ανέβηκε εντυπωσιακά, φτάνοντας στα 294. Αυτό σημαίνει ότι το πρώτο τετράμηνο του 2009 παρακολουθήσαμε τηλεόραση 15 λεπτά παραπάνω καθημερινά.

Οσο για τα υπόλοιπα ΜΜΕ, τα περιοδικά, το ραδιόφωνο και οι εφημερίδες είχαν μικρότερες απώλειες από την τηλεόραση, όμως η κρίση τα άγγιξε και αυτά. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, στα περιοδικά δαπανήθηκαν 289.483.740 ευρώ για διαφήμιση το πρώτο τετράμηνο του 2006, 309.745.113 ευρώ το 2007, 328.427.616 ευρώ το 2008 και 274.702.321 το 2009 (16,35% μεταβολή σε σχέση με το 2008). Σχετικά με τη διαφήμιση στο ραδιόφωνο έχουμε: 34.772.502 ευρώ το 2006, 39.225.011 το 2007, 63.491.905 το 2008, 63.491.905 και 54.148.900 το 2009 (14,72% μεταβολή σε σχέση με το 2008). Τέλος, οι «κερδισμένες» εφημερίδες είχαν εισπράξει από διαφημίσεις 128.733.564 ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2006, 147.294.305 το 2007, 138.367.574 το 2008, ενώ φέτος εισέπραξαν 126.198.006 (-8,8% μεταβολή σε σχέση με το 2008). Και η οικονομική ύφεση καλά κρατεί…