Ενας επιτυχημένος επιχειρηματίας σήμερα πρέπει να επιλέγει κατάλληλους συνεργάτες για να ενισχύσουν την πορεία του και να μπορεί να αναπροσαρμόζει ευέλικτα τη στρατηγική του, ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της φαρμακευτικής εταιρείας Ρharmathen κ. Β. Κάτσος, ο οποίος αναδείχθηκε επιχειρηματίας της χρονιάς 2008 από την Εrnst & Υoung.

– Τι στοιχεία πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας για να διοικήσει επιτυχώς μια εταιρεία;

«Η έννοια του επιχειρηματία πριν από 25 χρόνια ήταν αυτός που πλημμύριζε το οργανόγραμμα. Θεωρώ πως οι απαιτήσεις των καιρών έχουν καταστήσει το μοντέλο αυτό παρωχημένο. Το μόνο κοινό σημείο με το χθες είναι ότι ο επιχειρηματίας πρέπει να έχει αξίες, όραμα αλλά και την επιχειρηματική αντίληψη του περιβάλλοντος. Σήμερα ο επιχειρηματίας πρέπει επιπλέον να έχει την οξυδέρκεια και την ικανότητα να επιλέγει τους κατάλληλους συνεργάτες προκειμένου να ενισχύσουν την πορεία του. Πρέπει να έχει τις κεραίες του τεντωμένες ώστε όχι μόνο να αντιλαμβάνεται το επιχειρηματικό περιβάλλον αλλά και να αναπροσαρμόζει ευέλικτα τη στρατηγική του, λαμβάνοντας γρήγορα αποφάσεις και να ρισκάρει. Είναι απαραίτητο όμως να έχει και την πληρότητα να επιμερίζει την επιτυχία και στους γύρω του. Πάνω από όλα όμως πρέπει να μάθει να διαχωρίζει τη θέση του μετόχου, με τη θέση του στελέχους».

– Τι κινήσεις μπορεί να κάνει μια επιχείρηση έτσι ώστε να επιβιώσει κατά τη διάρκεια της κρίσης;

«Δεν υπάρχει μαγική συνταγή, όπως και δεν υπάρχει εταιρεία που να την αφήνει ανεπηρέαστη η κρίση. Υπάρχουν συγκεκριμένες τακτικές τις οποίες η κάθε επιχείρηση θα πρέπει να αξιολογήσει δίνοντας έμφαση στη οργανωτική της αναδιάρθρωση, με κύριους άξονες τη τόνωση των πωλήσεων και τη διασφάλιση ρευστότητας. Η κρίση σε κάθε εταιρεία εμφανίζεται με διαφορετικά χαρακτηριστικά και συμπτώματα. Κάθε εταιρεία οφείλει στις συγκεκριμένες συνθήκες να είναι 10 φορές αποτελεσματικότερη και προσεκτικότερη από πριν. Είναι σημαντικό σε περιόδους κρίσης να υπάρχει η εσωτερική υποστήριξη από το προσωπικό. Αντίστοιχα πιστεύω ότι εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν στην καινοτομία και στη διαφοροποίηση θα είναι αυτές που θα μπορέσουν όχι μόνο να αντεπεξέλθουν καλύτερα στην κρίση, αλλά και να εξέλθουν σημαντικά ενδυναμωμένες».

– Ποια είναι σημερινή κατάσταση στον κλάδο της φαρμακοβιομηχανίας στην Ελλάδα;

«Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου καταγράφοντας σημαντική ανάπτυξη, ιδιαίτερα στις εταιρείες που δεν φοβήθηκαν να επενδύσουν και να διαφοροποιηθούν. Η Ρharmathen είναι μία από αυτές αφούεπένδυσε στην ανάπτυξη της διεθνούς παρουσίας, εξάγοντας ελληνική τεχνογνωσία σε 84 χώρες. Αυτή η επιτυχία μας βασίστηκε στο ότι από πολύ νωρίς επιλέξαμε να επικεντρωθούμε στην έρευνα φαρμακευτικών προϊόντων και στην ανάπτυξη διεθνών δικτύων διανομής».