Χρόνια πολλά με μια κίνηση αντιπερισπασμού εύχεται το υπουργείο Παιδείας, το οποίο επιχειρεί να διαγράψει τις αρνητικές εντυπώσεις της πρόσφατης αναταραχής στην Παιδεία επαναφέροντας θέμα εξεταστικού συστήματος για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Ο υπουργός Παιδείας κ. Ευρ. Στυλιανίδης τραβάει έτσι από το μανίκι τον άσο του εξεταστικού, σε μια περίοδο όμως όπου τα ανώτατα ιδρύματα της χώρας μετρούν τις πληγές τους ύστερα από πολυήμερες καταλήψεις. Επειτα από συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό κ. Κ.Καραμανλή στο Μέγαρο Μαξίμου, ο υπουργός Παιδείας επανέλαβε ότι από τις αρχές του 2009 ξεκινά ο δημόσιος διάλογος «για το νέο ποιοτικό Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» . Ο διάλογος θα είναι εξαντλητικός, είπε ο υπουργός Παιδείας, και η κυβέρνηση δεν τον προκαταλαμβάνει και θα είναι ανοιχτή σε όλες τις προτάσεις. Και κατέληξε λέγοντας ότι οι θεσμικές πρωτοβουλίες θα αναληφθούν όταν δημιουργηθεί η συνθετική πρόταση.

Πάντως, όπως έχει δηλώσει ο κ. Στυλιανίδης προς «Το Βήμα», οι αποφάσεις της κυβέρνησης θα είναι στην κατεύθυνση αποδέσμευσης Λυκείου- εξεταστικού συστήματος και απλοποίησης του τρόπου εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. «Το βέβαιο είναι ότι οι αλλαγές που θα κάνουμε θα είναι προς την κατεύθυνση της ελαστικοποίησης της πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση» έχει δηλώσει ο υπουργός Παιδείας. Ετσι ο διάλογος για το εξεταστικό θα αρχίσει τον Ιανουάριο και θα κινηθεί στη βάση του τρίπτυχου: αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων από το Δημοτικό ως τη Γ΄ Γυμνασίου, νέο Λύκειο (με συνολική αναμόρφωση της φυσιογνωμίας του) και ευκολότερη πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο.

Oπως έλεγαν μάλιστα χθες στελέχη του υπουργείου Παιδείας, οι αλλαγές αυτές συνδυάζονται με τη νομιμοποίηση των κολεγίων, η οποία επίσης θα ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του νέου χρόνου αφού ενσωματωθεί στο εθνικό μας Δίκαιο η κοινοτική Οδηγία για τα κολέγιαπαραρτήματα πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ετσι, μετά τη νομιμοποίηση των κολεγίων το υπουργείο Παιδείας αναμένει μείωση των υποψηφίων για τα δημόσια ΑΕΙ και επομένως μεγαλύτερη απορρόφηση των ενδιαφερομένων για τα προγράμματά τους.

Η κυβέρνηση στοχεύει στην πλήρη αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και της φυσιογνωμίας του Λυκείου, αλλά και στον ανασχεδιασμό των αναλυτικών προγραμμάτων σε δημοτικά και γυμνάσια. Οπως είναι γνωστό, ο σχεδιασμός των νέων αναλυτικών προγραμμάτων έχει ανατεθεί σε επιτροπή της οποίας ηγείται ο καθηγητής Γλωσσολογίας κ. Γ.Μπαμπινιώτης . Πρόθεση των αρμοδίων είναι η μείωση των διδακτικών ωρών στα γυμνάσια ως και πέντε ώρες και η υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας με κοινές «δέσμες» μαθημάτων σε όλο το φάσμα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια).

Oι προτάσεις Στυλιανίδη και η αναφορά του εξεταστικού συστήματος λίγες μόλις ημέρες μετά τις ταραχές στον χώρο της Παιδείας και τις καταλήψεις στα πανεπιστήμια προκάλεσαν αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα. «Ενώ η νέα γενιά εναντιώνεται με τον ξεσηκωμό της στην ιδιωτικοποίηση και στην εμπορευματοποίηση της Παιδείας, η κυβέρνηση επικεντρώνεται στο εξεταστικό για λόγους αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης» λέει ο πρόεδρος της ομοσπονδίας των καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) κ. Κ.Μανιάτης. «Μάλιστα,το υπουργείο τροφοδοτεί την κοινή γνώμη με τη φημολογία ότι προτίθεται να προχωρήσει σε ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ» συνεχίζει ο κ. Μανιάτης. «Ολα αυτά όμως είναι φραστικά πυροτεχνήματα καθώς η κυβέρνηση στην πράξη μειώνει συστηματικά τα τελευταία χρόνια τη χρηματοδότηση των ανωτάτων ιδρυμάτων,κάτι που καθρεφτίζεται και στον προϋπολογισμό του 2009» καταλήγει.

Ρ αντεβού σε μια μεγάλη πανεκπαιδευτική κινητοποίηση στις 9 Ιανουαρίου έχουν δώσει πανεπιστημιακοί, καθηγητές και δάσκαλοι. Την ίδια ημέρα διοργανώνεται πορεία και από τους φοιτητές των πανεπιστημίων που προσκαλούν και τους μαθητές. Στην κινητοποίηση της 9ης Ιανουαρίου έχουν καλέσει τα μέλη τους οι ομοσπονδίες των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ), των καθηγητών μέσης εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και των δασκάλων (ΔΟΕ).

Τα τρία σενάρια για το νέο σύστημα εξετάσεων
Η ΠΡΟΤΑΣΗΤΟΥΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥΠΑΙΔΕΙΑΣ
Προπαρασκευαστικό έτος για όσους αποφοίτους Λυκείου επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Δημιουργία ανεξάρτητου Κεντρικού Οργανισμού Διεξαγωγής των Εξετάσεων εποπτευομένου από το υπουργείο Παιδείας, που θα διενεργεί κάθε χρόνο τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Κατάργηση των πέντε επιστημονικών πεδίων και των τριών κατευθύνσεων (Θετική, Θεωρητική και Τεχνολογική) που ισχύουν σήμερα στα λύκεια. Αντικατάστασή τους με δύο θεματικές ενότητες, τη Θεωρητική και τη Θετική ή Κλασική. Εξετάσεις σε τέσσερα ή πέντε μαθήματα- διαφορετικά σε κάθε ενότητα- για την εισαγωγή στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

ΤΟΓΑΛΛΙΚΟΜΟΝΤΕΛΟ
Ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια για όσους κατέχουν το περίφημο γαλλικό απολυτήριο λυκείου (baccalaureat) που είναι τριών τύπων ανάλογα με τις σπουδές τις οποίες επέλεξε κάθε υποψήφιος μέσα στο Λύκειο. Για την απόκτησή του όμως απαιτούνται γραπτές και προφορικές εξετάσεις σε αρκετά μαθήματα. Οπως έχει δηλώσει πρόσφατα σε ημερίδα για τις ελληνογαλλικές σχέσεις ο υπουργός Παιδείας, «πιθανώς θα πρέπει το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ να το επανεξετάσουμε μελετώντας εμπειρίες από άλλα ευρωπαϊκά κράτη,όπως η Γαλλία». Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥΚ. Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ
▅ Ι δρυση προπανεπιστημιακού έτους, το οποίο θα συνυπολογίζεται στον χρόνο φοίτησης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Αν επιλεγεί ωστόσο το μεταλυκειακό έτος, δεν θα συνυπολογίζεται στον χρόνο των πανεπιστημιακών σπουδών, ο οποίος διατηρείται ως έχει σήμερα.

Κατάργηση του ενιαίου χαρακτήρα των εξετάσεων με την ίδρυση ενός εξεταστικού κέντρου στο οποίο κάθε υποψήφιος θα μπορεί να απευθύνεται όποτε νιώθει έτοιμος, διατηρώντας απεριόριστο το δικαίωμα βελτίωσης της βαθμολογίας του.

Εισαγωγικές εξετάσεις απευθείας στις σχολές, οι οποίες θα καθορίζουν την ύλη και θα επιλέγουν τα θέματα. Παράλληλα, αυστηρός περιορισμός των επιλογών των υποψηφίων. Κάθε υποψήφιος θα μπορεί να δηλώνει, π.χ., μόνο τις ιατρικές ή μόνο τις νομικές σχολές της χώρας. ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
«Πυροτέχνημα», «παγίδα» και «παραπλάνηση»
Αντιδράσεις στα κόμματα της αντιπολίτευσης προκάλεσαν οι χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας. Εκ μέρους του ΠαΣοΚ η κυρία Αννα Διαμαντοπούλου έκανε λόγο για γενικόλογη πρόσκληση με μόνο στόχο την επικοινωνιακή αντιμετώπιση των τεράστιων θεμάτων που έχει μπροστά της η κυβέρνηση. «Ο δημόσιος διάλογος και η επιτυχία συναινέσεων στο εθνικό θέμα της Παιδείας δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται με επικοινωνιακού τύπου πυροτεχνήματα» τονίζει στη δήλωσή της η κυρία Διαμαντοπούλου, η οποία προσθέτει ότι πρόκειται για ανακοινώσεις «χωρίς προετοιμασία,πλαίσιο και σχέδιο». «Δυστυχώς, μας υπενθυμίζουν τις άλλες απόπειρες “διαλόγου” της κυβέρνησης που μόνο ως άλλοθι ειλημμένων αποφάσεων χρησιμοποιήθηκαν» καταλήγει.

Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος έχει ταχθεί ήδη ενάντια στην πρόταση κατάργησης των πανελλαδικών εξετάσεων, χαρακτηρίζοντάς τη «παγίδα». Οπως έχει δηλώσει η ΓΓ του ΚΚΕ κυρία Αλέκα Παπαρήγα, «σε μια τέτοια περίπτωση θα αρχίσουν τα φροντιστήρια από το Νηπιαγωγείο,γιατί ο γονιός καταλαβαίνει ότι η κατάργηση των εξετάσεων θα συνδυαστεί και με άλλα πράγματα, με το κλείσιμο της στρόφιγγας προς τα πανεπιστήμια». Σε χθεσινή ανακοίνωσή του ο Συνασπισμός κάνει λόγο για διάλογο προσχηματικό, πυροσβεστικό και παραπλανητικό, ζητεί ενιαίο Λύκειο θεωρίας και πράξης και ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ τονίζει ότι «αυτοί που ξεπούλησαν την Παιδεία στα χέρια των εμπόρων μία υπηρεσία μπορούν να προσφέρουν:να αποχωρήσουν».