Δύο διαφορετικές εκθέσεις εγκαινιάζονται σήμερα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο κτίριο Ωδείου Αθηνών. Μετά τα φημισμένα μουσεία του αγγλοσαξονικού κόσμου (Τate Μodern και Νew Μuseum), το δυναμικό καλλιτεχνικό δίδυμο ΥoungΗae Chang Ηeavy Ιndustries παρουσιάζει στην Αθήνα την έκθεση «Κλείσε τα Μάτια σου» («Close your Εyes»). Παραλλήλως, η αναδρομική έκθεση της Μπίας Ντάβου αναδεικνύει μια καλλιτέχνιδα που συμπορεύτηκε με τη διεθνή πρωτοπορία της δεκαετίας του 1970 και εξακολουθεί πάντα να ξεχωρίζει χάρη στη μεστή, ερευνητική ματιά της.
« Η έκθεση της Μπίας Ντάβου πριν από τέσσερα χρόνια στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών είχε ανοίξει τον δρόμο για τον κύκλο των μεγάλων αναδρομικών » επισήμανε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Αννα Καφέτση . Η συγκεκριμένη όμως είναι « διπλά οφειλόμενη » αφενός επειδή πολλές δημιουργίες της βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή του ΕΜΣΤ αφετέρου διότι αναδεικνύεται σε « μια από τις βασικούς προδρόμους της σημερινής τέχνης».
Παρουσιάζονται περί τα 130 έργα της (σχέδια, ζωγραφικές συνθέσεις, αντικείμενα και μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις), από τις αρχές του 1960 ως το 1980. Οπως επισήμαναν οι επιμελητές Σταμάτης Σχιζάκης και Τίνα Πανδή η έκθεση δομείται σε ενότητες έτσι ώστε να διακρίνονται τα θεμελιώδη ερωτήματα και οι διάφορες μορφές της εικαστικής της έκφρασης. « Εχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς τα υλικά (χαρτί και ύφασμα) και το σχέδιο της Μπίας Ντάβου.Το σχέδιο ως μακέτα ή οπτικό ντοκουμέντο της έννοιαςβάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την εννοιολογική τέχνη» συμπλήρωσε η κυρία Καφέτση. Η Μπία Ντάβου δεν έπαψε να πειραματίζεται με νέες γλώσσες και να εκφράζει συνήθως με ποιητική, αφαιρετική διάθεση νοήματα όπως ο θάνατος και ο νόστος.
Ηρεμη δύναμη από τη Σεούλ
«Δουλειά-αποκάλυψη»χαρακτήρισε η Αννα Καφέτση την έκθεση στο Ωδείο Αθηνών των Υoung-Ηae Chang Ηeavy Ιndustries. Παρουσιάζονται η τριμερής εγκατάσταση «Close your Εyes»- ανάθεση του μουσείου-, καθώς και τρία ακόμη έργα σε πραγματικό χώρο, εκ των οποίων το ένα με τίτλο «Η Τέχνη του Υπνου» υπήρξε παραγωγή της Τate Μodern: για το ΕΜΣΤ μεταφράστηκε και μεταμορφώθηκε στα ελληνικά.
Ποιοι απαρτίζουν αυτή την ομάδα με το αμφίσημο όνομα που παραπέμπει σε εταιρικό τίτλο; Μια γυναίκα, η Γιανγκ Χε Τσανγκ, και ένας άνδρας ονόματι Μαρκ Βοζ, από τη Σεούλ. Εργα τους έχουν ταξιδέψει σε σημαντικά ιδρύματα και διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο, ενώ θεωρούνται από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες net art- δηλαδή δημιουργούν με και για το Ιnternet- σε παγκόσμιο επίπεδο.
Και σε αυτά τα έργα ενυπάρχει το μοτίβο της αφήγησης- ποιητικής και ειρωνικής, παρουσιασμένης σαν κειμενικός κινηματογράφος. Η οθόνη είναι γιγαντιαία, ο θεατής γίνεται ένας μικρός νάνος μπροστά της, αλλά το έργο τον καθηλώνει, τον απορροφά.
Οι καλλιτέχνες χτίζουν γέφυρες με την τέχνη του 20ού αιώνα χρησιμοποιώντας την τυπογραφία (όπως η Ρωσική Πρωτοπορία), την οπτική ποίηση και την Ρo sie concr te. Τα κείμενα εμφανίζονται στην οθόνη μέσω της ψηφιακής τεχνικής flash και συνοδεύονται από τζαζ ή πρωτότυπη μουσική. Ετσι, το κείμενο ρέει ρυθμικά και ο θεατής που το διαβάζει μοιραία συμμετέχει στον ρυθμό του. Η Τζέσικα Πρέσμαν , επίκουρος καθηγήτρια αγγλικών στο Πανεπιστήμιο του Υale ευλόγως αναρωτιέται: « Πώς μπορείς να κλείνεις τα μάτια σου στο κείμενο που αναβοσβήνει;». Τα εγκαίνια και των δύο εκθέσεων θα τελέσει αύριο στις 20.00 ο υπουργός Πολιτισμού κ. Μιχάλης Λιάπης. Κτίριο Ωδείου Αθηνών, Βασ. Γεωργίου Β Δ 17-19 και Ρηγίλλης (είσοδος επί της οδού Ρηγίλλης). Από 17.12.2008 ως 01.03.2009.