Το παγκόσμιο εμπόριο αυξάνεται, νέες δυνάμεις εισέρχονται σε αυτό και μάλιστα νέες χώρες οι οποίες διαθέτουν αξιόλογη τεχνολογία και κυρίως χαμηλό κόστος παραγωγής. Συνάμα έχουν δημιουργηθεί νέες αγορές που διαθέτουν σημαντική αγοραστική δύναμη και μεγάλο αριθμό κατοίκων, δηλαδή προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες απορρόφησης προϊόντων. Και το ερώτημα που προκύπτει είναι το ποιο μπορεί να είναι το όφελος των εξελίξεων αυτών για μια χώρα-«σταυροδρόμι» όπως είναι η Ελλάδα. Τα λιμάνια θα παίξουν κυρίαρχο ρόλο στην ανάδειξη αυτών των νέων αγορών, επισημαίνει ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής κ. Γ.Βλάχος.
– Ποιες είναι αυτές οι νέες αγορές;
«Η Κίνα, η Ινδία και η Ινδονησία στην Ανατολή και η Βραζιλία στη Ν. Αμερική αποτελούν τους νέους παίκτες με σύγχρονη τεχνολογία και πληθυσμό που ξεπερνάει τους 3 δισ. κατοίκους. Η βασική αγορά προς την οποία κατευθύνονται τα προϊόντα αυτά είναι οι χώρες τις πρώην Σοβιετικής Ενωσης και κυρίως αυτές που είναι πλησίον της Μαύρης Θάλασσας. Πρόκειται για μια αγορά της τάξεως των 250 εκατ. κατοίκων, με σχετικά ικανοποιητικό κατά κεφαλήν εισόδημα με αυξητική τάση και χωρίς υψηλές απαιτήσεις ποιοτικών προδιαγραφών».
– Τι σημαίνουν όλα αυτά για τα ελληνικά λιμάνια;
«Το γεγονός αυτό και μόνο προσδίδει ιδιαίτερη σημασία στους ελληνικούς λιμένες και κυρίως στους λιμένες Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, αφού ο όγκος των αγαθών που προσδιορίζονται για τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας θα διέλθει από τις ελληνικές θάλασσες και οι λιμένες αυτοί διαθέτουν αξιόλογους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων. Μια άλλη σημαντική παράμετρος που πρέπει να συνεκτιμηθεί είναι το γεγονός ότι το παγκόσμιο εμπόριο διακινείται με πλοία, και αυτό διενεργείται από έναν μικρό αριθμό- που δεν ξεπερνά τους δέκα- παγκόσμιων διαχειριστών (global operators). Αυτοί οι global operators διακινούν το εμπόριο και αυτοί ελέγχουν τις μεταφορές. Στη σύγχρονη λοιπόν πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί σε διεθνές επίπεδο επιβάλλεται η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών λιμένων και η συνεργασία τους με τους παγκόσμιους διακινητές αγαθών».
– Γιατί επελέγη το μοντέλο της παραχώρησης;
«Οι λιμένες Πειραιώς και Θεσσαλονίκης εμφανίζουν τα τελευταία χρόνια σειρά αρνητικών στοιχείων που επιβάλλουν άμεση αντιμετώπιση. Σε αυτά συγκαταλέγονται η χαμηλή παραγωγικότητα έναντι ανταγωνιστικών λιμένων, η αδυναμία επιτεύξεως υψηλού επιπέδου αποδόσεως, η δυσχέρεια χρηματοδοτήσεως των αναγκαίων επενδύσεων σε υποδομές και εξοπλισμούς, η αδυναμία αξιοποιήσεως των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που προκύπτουν από τη γεωγραφική τους θέση. Για την αντιμετώπιση των αρνητικών αυτών στοιχείων και των προκλήσεων και με αποκλειστικό γνώμονα τη διαφύλαξη του δημοσίου συμφέροντος επιλέχθηκε ως βέλτιστη λύση η συμμετοχή παγκόσμιων διαχειριστών στη λειτουργία τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στους λιμένες Πειραιώς και Θεσσαλονίκης με τη μέθοδο της παραχώρησης».