Με ταχύτατους ρυθμούς διευρύνεται η παρουσία των ξένων παικτών στον ελληνόφωνο κυβερνοχώρο. Πλάι στο Google (που κατάφερε να επικρατήσει και στην αναζήτηση στα ελληνικά) και στο Υahoo (δεν έχει ακόμη ελληνικό περιεχόμενο αλλά αξιοποιείται υπέρμετρα από τους εξοικειωμένους με την αγγλική χρήστες), κάνουν πλέον εμφανή την παρουσία τους η πλανητική βιντεοθήκη Υoutube, το παγκόσμιο βιβλιοπωλείο Αmazon, το παζάρι του κυβερνοχώρου ebay, το Facebook της κοινωνικής διαδικτύωσης και πολλοί άλλοι.

Οπως δείχνουν οι τελευταίες έρευνες, το εξ Ελλάδος κοινό για κάθε έναν από αυτούς τους δικτυακούς τόπους ανέρχεται πλέον σε εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνίδων και Ελλήνων οι οποίοι τους επισκέπτονται συχνά και κάνουν χρήση των υπηρεσιών τους. Από την άλλη, οι «ντόπιοι» δικτυακοί τόποι- πλην ελαχίστων εξαιρέσεων – δεν φαίνεται να παρουσιάζουν αντίστοιχη επέκταση του κοινού τους, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν αλλάξει δραματικά οι αναλογίες των μεριδίων αγοράς ανάμεσα στους ντόπιους και στους ξένους. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι βασικός λόγος για την ένταση της προσπάθειας διείσδυσης των ξένων στην ελληνική αγορά είναι το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια το ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιούν το Ιnternet έχει ξεπεράσει το 40%, που αντιστοιχεί σε περισσότερα από 3 εκατ. χρήστες σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Τρία εκατομμύρια ανθρώπων, οι οποίοι αποτελούν «κρίσιμη μάζα» για να αναπτυχθούν και να αποκτήσουν βιωσιμότητα πολλές διαδικτυακές επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Το τραγικό είναι ότι όταν συνέβη αυτό, αυτό που περίμεναν όλοι οι επιχειρούντες στο Ιnternet από την αυγή του 21ου αιώνα, οι ελληνικές επιχειρήσεις αποδείχθηκαν είτε ανέτοιμες είτε αποκαμωμένες, είτε ακόμη και ανυποψίαστες! Διότι, όπως συνέβη για μία ακόμη φορά στην πρόσφατη ελληνική ιστορία, οι περισσότεροι περιόρισαν τον κόσμο τους στα όρια της ελληνικής επικράτειας και όσων ομιλούν την ελληνική γλώσσα. Και παρέμεναν στη διαπίστωση της καθυστέρησης της ανάπτυξης του Διαδικτύου στην Ελλάδα, υποτιμώντας και παραβλέποντας αυτό που συνέβαινε στον υπόλοιπο κόσμο. Τον κόσμο όπου έχει δημιουργηθεί εδώ και καιρό η «κρίσιμη μάζα» του ενός δισεκατομμυρίου ανθρώπων, διασυνδεδεμένων σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Οι σχετικές έρευνες αναδεικνύουν τα τουριστικά προϊόντα και τα έργα πολιτισμού πρώτα στις αγοραστικές προτιμήσεις και δείχνουν μια συνεχή αύξηση του ενδιαφέροντος για τη μεσογειακή κουζίνα και την υγιεινή διατροφή. Ετσι, το Ιnternet φαντάζει ως μια νέα ήπειρος με απρόσμενες ευκαιρίες για όσες ελληνικές επιχειρήσεις τολμήσουν.

Δυστυχώς για πολλές ελληνικές επιχειρήσεις η παρουσία των ξένων έρχεται να καλύψει τα κενά που οι ίδιες άφησαν να δημιουργηθούν. Κενά στις υπηρεσίες, στο εμπόριο και στις συναλλαγές, ελλείψεις στην πληροφόρηση. Η επέλαση των ξένων έχει και μια εξαιρετικά σημαντική- θετική- επίπτωση: Εντείνοντας τον ανταγωνισμό θα βγάλει πολλούς από τον λήθαργο, θα δημιουργήσει νέες απαιτήσεις και από τις επιχειρήσεις και από τους ίδιους τους χρήστες. Και θα οδηγήσει σε μια αναζωογόνηση του Διαδικτύου, βάζοντας τον πήχη πιο ψηλά και δημιουργώντας ευκαιρίες διάκρισης των τολμηρών και καινοτόμων.

jgiannarakis@in.gr