Κινητό για τις καθημερινές πληρωμές: η συμφωνία την οποία υπέγραψαν από κοινού οι κύριοι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας και όλες οι μεγάλες αλυσίδες λιανικών πωλήσεων στη Γαλλία είναι πρωτοφανής, τουλάχιστον για την Ευρώπη. Η συμφωνία προβλέπει ότι ήδη από τα Χριστούγεννα του 2009 θα εφαρμοστούν τα πρώτα πιλοτικά συστήματα σε μια σειρά από μαγαζιά- προτού γενικευτούν σε όλη τη χώρα.
Το πλεονέκτημα της κεντρικής συμφωνίας ανάμεσα στους μεγάλους παρόχους και στις μεγάλες αλυσίδες, αυτή η περίεργη«ιερή συμφωνία»ανάμεσα σε τελείως ανταγωνιστικές επιχειρήσεις, δείχνει το μέγεθος του στοιχήματος. «Καθόμαστε όλοι μαζί γύρω από ένα τραπέζι επειδή θέλουμε τώρα να πάμε γρήγορα. Για να το πετύχουμε, χρειάζεται το σύστημα να είναι όσο πιο απλό γίνεται για τον πελάτη, να λειτουργεί σε όλα τα μαγαζιά και σε όλες τις επιχειρήσεις»λέει στον «Figaro» ο Λοράν Ζιλέν, διευθυντής του τμήματος πωλήσεων μέσω κινητού της Βouygues Τelecom, της μιας από τις τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας οι οποίες υπέγραψαν την ιστορική συμφωνία.
Οι άλλες δύο είναι η Οrange και η SFR, ενώ μεταξύ των λιανοπωλητών συγκαταλέγονται όλες οι μεγάλες εταιρείες, όπως Carrefour, Fnac, Αuchan, Castorama, Leroy Μerlin κ.ά.
▅Η εύνοια των γαλλικών τραπεζών
Το εγχείρημα έχει ήδη την εύνοια των γαλλικών τραπεζών, οι οποίες δουλεύουν επάνω στην ιδέα της πληρωμής με κινητό από τα τέλη του 2007 και έχουν εφαρμόσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα στο Στρασβούργο. Η κεντρική συμφωνία, όμως, ανάμεσα στους γίγαντες του λιανεμπορίου και της τηλεφωνίας φιλοδοξεί να επιταχύνει τις διαδικασίες και μπορεί να καταστήσει τη Γαλλία πρωτοπόρο στην εφαρμογή αυτή, τουλάχιστον απέναντι στους ευρωπαίους εταίρους της.
«Οι Βρετανοί, οι Γερμανοί και οι Κορεάτες έχουν μείνει άφωνοι με την ικανότητά μας να δουλεύουμε από κοινού. Η Βόρεια Ευρώπη διοργάνωσε πολύ νωρίς την πληρωμή της Coca-Cola με κινητό, αλλά οι προσπάθειες αυτές έχουν μείνει διάσπαρτες. Η Γαλλία είναι η μόνη χώρα με συνεκτικό οικοσύστημα,όπου όλες οι πλευρές συμβάλλουν»συμπεραίνει ο Λοράν Ζιλιέν.
Θα χρειαστούν μια στήριξη και από την κεντρική πολιτική εξουσία, ιδιαίτερα σε κανονισμούς και ρυθμίσεις: για παράδειγμα, στη Γαλλία δεν επιτρέπεται να «αποϋλοποιηθεί» ένα κινηματογραφικό εισιτήριο.
Αλλά οΛυκ Σατέλ, υφυπουργός Κατανάλωσης, έχει ήδη ξεκινήσει από τον περασμένο Μάιο μια συζήτηση για τις πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων και φαίνεται ότι γενικότερα η πολιτική εξουσία ενθαρρύνει την κίνηση αυτή.
▅Αναζητείται ημερομηνία διάθεσης
Η πιο σοβαρή ακόμη αβεβαιότητα είναι η ημερομηνία διάθεσης των νέων κινητών συσκευών με τις οποίες θα μπορούσε να γενικευτεί η πληρωμή. Οι πιο προχωρημένοι κατασκευαστές- η Νokia, η Samsung και η LG- έχουν προαναγγείλει τέτοιες συσκευές για το φθινόπωρο του 2009. Στην πραγματικότητα, η εποχή των πληρωμών με κινητά έχει ήδη ξεκινήσει και αυτό που μένει είναι ο τρόπος γενίκευσης των πληρωμών.
Στην Ιαπωνία από το 2004 η ΝΤΤ DoCoΜo, που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία κινητής τηλεφωνίας με 53 εκατ. πελάτες, λειτουργεί ήδη ένα σύστημα πληρωμής το οποίο χρησιμοποιούν καθημερινά περίπου 10 εκατ. πελάτες.
Με βάση έναν επεξεργαστή χωρίς επαφή της Sony με το όνομα FeliCa, μπορεί κανείς να«γεμίσει» το κινητό του με ένα ποσόν ως 300 ευρώ και με αυτό να περνάει από τις εισόδους του μετρό ή να αγοράζει ποτά από αυτόματα μηχανήματα, απλώς ακουμπώντας το κινητό του στο κατάλληλο σημείο.
Η γενίκευση της πληρωμής μέσω κινητού που φιλοδοξούν να κατορθώσουν οι γαλλικές εταιρείες έχει στόχο να απλοποιήσει το σύστημα πληρωμής, αλλά και τις παράλληλες υπηρεσίες για τον πελάτη- και για τις εταιρείες! Ο καταναλωτής, περνώντας από το ταμείο δεν θα χρειάζεται πλέον ούτε πορτοφόλι ούτε κάρτα, όχι μόνο πληρωμής, αλλά ούτε και τις διάφορες «κάρτες πιστότητας»τις οποίες εκδίδουν οι λιανοπωλητές. Ολα θα εγγράφονται αυτόματα μέσα στο κινητό και ο καταναλωτής θα μπορεί να πληρώσει με ένα απλό «κλικ». ▅Πληροφορίες για προϊόντα
Επιπλέον, το σύστημα φιλοδοξεί να λύσει και άλλες περιπλοκές, όπως τις υποχρεώσεις των λιανοπωλητών σε ό,τι αφορά τις πληροφορίες για τα προς πώληση προϊόντα! Πράγματι, οι διανομείς υποχρεώνονται να δίνουν όλο και περισσότερες και ακριβείς πληροφορίες για τα προϊόντα τους και συχνά αυτό είναι και δύσκολο στη διαχείριση, με τις χιλιάδες ετικέτες, αλλά και δύσκολο στην κατανόηση. Με το νέο σύστημα θα μπορεί ο καταναλωτής να πλησιάσει το κινητό του σε ένα ράφι με προϊόντα και να διαβάζει τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν- για παράδειγμα, να δει αν περιέχουν γενετικά τροποποιημένα υλικά, αν είναι αλλεργιογόνα, ακόμη και να πάρει ιδέες για συνταγές- αλλά και διαφημιστικές προτάσεις.
Οπως επισημαίνει ηΜαρί-Σεσίλ Ρενόστον «Figaro», η νέα εποχή κινητών, που θα είναι πραγματικότητα στα δύο επόμενα χρόνια, φιλοδοξεί να μετατρέψει τη συσκευή αυτή σε έναν πραγματικό σύγχρονο«ελβετικό σουγιά», που να κάνει δηλαδή τα πάντα: να χρησιμεύει ως συσκευή τηλεπικοινωνιών, αλλά και ως πορτοφόλι, κάρτα πολλαπλών διαδρομών ή κάρτα πιστότητας και εισιτήριο για θεάματα…