Νηπιαγωγοί τοποθετήθηκαν εφέτος σε θέσεις δασκάλων στη δημόσια εκπαίδευση ώστε να καλυφθούν τα κενά που άφησε σε σχολεία της περιφέρειας το υπουργείο Παιδείας! Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Χανίων κ. I. Πιτσιγαυδάκης έστειλε την περασμένη εβδομάδα νηπιαγωγούς στο 1ο Δημοτικό Σχολείο της περιοχής Μουρνίων, επειδή δεν είχε δασκάλους για να καλύψει τις ανάγκες του… «Βουβή» μπροστά στις καταγγελίες αυτές παραμένει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, καθώς αντίστοιχη εγκύκλιο είχε αποστείλει το καλοκαίρι στα ιδιωτικά σχολεία και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου κ. A. Καραμάνος. Την κίνηση αυτή είχε καταγγείλει ως παράνομη με σκληρή ανακοίνωσή της η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας.


Το υπουργείο Παιδείας όμως, προκειμένου να μετριάσει τις παρενέργειες στα σχολεία από την υπερβολική καθυστέρηση στους εφετινούς διορισμούς εκπαιδευτικών, προχώρησε σε εκτεταμένες συγχωνεύσεις τμημάτων σε ολόκληρη την Ελλάδα. Παράλληλα, για μία ακόμη χρονιά νηπιαγωγεία σε πολλές περιοχές της χώρας θα στεγαστούν σε αποθήκες, ισόγεια πολυκατοικιών και σε χώρους καταστημάτων. Την ίδια στιγμή οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καταγγέλλουν το υπουργείο Παιδείας για «μαγειρέματα» στην κατάρτιση του πίνακα που αφορά τον χρόνο προϋπηρεσίας και βάσει του οποίου έγιναν οι διορισμοί, απειλώντας ότι θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη. Επιχειρήματα για να μιλήσουν με δικηγόρους έχουν όμως και οι δάσκαλοι, καθώς στους πίνακες διορισμού του κλάδου δεν προσμετρήθηκε η προϋπηρεσία των ωρομισθίων εκπαιδευτικών που εργάστηκαν το 2003. H προϋπηρεσία αυτή είχε προσμετρηθεί κανονικά πέρυσι, αλλά εφέτος την «έκοψαν» οι νομικοί σύμβουλοι του υπουργείου Παιδείας. Τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι καθηγητές μέσης εκπαίδευσης προσανατολίζονται σε εξαγγελία κινητοποιήσεων στις αρχές Οκτωβρίου. Την ερχόμενη Τετάρτη θα συνεδριάσουν από κοινού τα διοικητικά συμβούλια των δύο ομοσπονδιών προκειμένου να καταλήξουν σε συγκεκριμένες αποφάσεις.


Πάντως οι σκηνές που καταγράφηκαν στα σχολεία σχετικά με τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και βιβλία στοίχισαν ήδη στους μαθητές περισσότερες από 150.000 διδακτικές ώρες από την πρώτη εβδομάδα του σχολικού έτους, παρουσιάζοντας μια μελανή εικόνα του εκπαιδευτικού μας συστήματος: στην Πάτρα λειτούργησαν σχολεία, στα οποία απαιτούνταν δέκα εκπαιδευτικοί, μόνο με έναν δάσκαλο και τον διευθυντή του. Στο Ηράκλειο, μονοθέσια σχολεία έμειναν κλειστά ως και την Πέμπτη, στις Κυκλάδες τα κενά σε εκπαιδευτικούς ξεπέρασαν τα 240, στο λεκανοπέδιο της Αττικής όπου δόθηκε και η μεγαλύτερη έμφαση, οι μαθητές σε πολλά σχολεία αλλά και οι γονείς τους είχαν να αντιμετωπίσουν σχολικές αίθουσες χωρίς τις αυτονόητες παροχές, απουσία εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, έλλειψη βιβλίων. Συνολικά 12.000 κενές θέσεις εκπαιδευτικών καταγράφηκαν κατά τις πρώτες ημέρες της σχολικής χρονιάς. Τις τελευταίες ημέρες τις εβδομάδας πάντως, σε μια αγωνιώδη προσπάθεια του υπουργείου Παιδείας να αντιδράσει, προωθήθηκαν περισσότεροι από 2.000 διορισμοί νηπιαγωγών και δασκάλων μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Παραμένουν ωστόσο 3.000 κενές θέσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 7.200 στη δευτεροβάθμια. Ωστόσο οι διορισμοί των 8.000 ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που απαιτούνται για τη λειτουργία των ολοήμερων σχολείων, εκκρεμούν ακόμη με αποτέλεσμα να μην αναμένεται συνέχιση του επιτυχημένου αυτού προγράμματος πριν από τα μέσα Οκτωβρίου.


«Το πρόβλημα είναι ο κακός σχεδιασμός του Οργανισμού Εκδόσεων Σχολικών Βιβλίων και του υπουργείου Παιδείας» εξομολογείται ο πρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών Πάτρας κ. N. Κόρδας. «Πέρυσι σε αρκετά δημοτικά της Αχαΐας δεν εμφανίστηκε δάσκαλος της Αγγλικής γλώσσας καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Την ίδια στιγμή που η υπουργός Παιδείας αναφερόταν στην έναρξη της εκμάθησης δεύτερης γλώσσας στα σχολεία, εμείς βάζαμε τα βιβλία των Αγγλικών στα ράφια της βιβλιοθήκης όπου και παραμένουν μέχρι σήμερα ως κειμήλιο…». Ο κ. Κόρδας περιγράφει με μελανά χρώματα την πρώτη εβδομάδα του σχολικού έτους στην περιοχή της Αχαΐας. «Την πρώτη ημέρα του σχολικού έτους εκπαιδευτικοί που υπηρετούσαν κανονικά σε σχολεία και περίμεναν να αποσπαστούν σε άλλα της Πάτρας μετακινήθηκαν σε μονοθέσια σχολεία, για να μη φανεί ότι οι πόρτες τους παραμένουν κλειδωμένες. Εκατόν είκοσι λειτουργικά κενά καταγράφηκαν στον νομό, μεγάλα κενά στη διδασκαλία ξένης γλώσσας, 55 τίτλοι βιβλίων δεν είχαν φτάσει στα σχολεία, από τους οποίους οι 11 είναι τίτλοι βιβλίων που είναι απαραίτητοι τις πρώτες ημέρες του έτους. Για την περιοχή μας αυτό ήταν πρωτόγνωρο. Ποτέ δεν έχουν καταγραφεί τόσο μεγάλες ελλείψεις».


Στην Κέρκυρα, το μέλος του Περιφερειακού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Παν. Ποζίδης αναφέρει: «Μέχρι την Πέμπτη η κατάσταση στα σχολεία του νησιού ήταν δραματική». Και συνεχίζει: «Ολη την εβδομάδα πολλά σχολεία λειτουργούσαν με δασκάλους «δανεικούς» ενώ σε άλλα, ένας διευθυντής και ένας δάσκαλος κάλυπταν τα κενά δέκα συναδέλφων τους. Λείπουν 35 δάσκαλοι Αγγλικών, κενά υπάρχουν και στις ειδικότητες γυμναστών. Υπήρχαν κενά σε 40 σχολεία της περιφέρειας και οι ελλείψεις τις πρώτες ημέρες του σχολικού έτους ξεπερνούσαν το 55%».


Στο Ηράκλειο ο κ. Αρης Βαλαντίδης προσθέτει: «Είχαμε πάνω από 120 κενά στην περιοχή. Δύο μονοθέσια σχολεία στις Στάφιες και τη Βορίζια έμειναν κλειστά. Αλλα υπολειτουργούν. Δανεικοί δάσκαλοι από άλλα σχολεία της περιοχής και νεοδιόριστοι που δεν ήξεραν πώς να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα, επιστρατεύτηκαν και στις περιοχές Μεσσαράς, Αρκαλοχωρίου και Βιάνου».


ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 7.000 κενές θέσεις


«Χιλιάδες κενά εξακολουθούν να παραμένουν σε σχολεία της χώρας ακόμη και μετά τους τελευταίους διορισμούς αναπληρωτών» δήλωσε στο «Βήμα» ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Δ. Μπράτης. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα υπάρχει στην περιφέρεια, τα ολοήμερα σχολεία δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη και δεν λειτουργεί κανένα φροντιστηριακό τμήμα και τάξη υποδοχής για τους αλλοδαπούς μαθητές. Αποδεικνύεται έτσι και στην πράξη ότι είχαμε δίκιο όταν καταγγέλλαμε πολλές ημέρες πριν από την έναρξη του σχολικού έτους ότι θα υπάρξουν χιλιάδες κενά. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα κενά σε καθηγητές ξεπέρασαν την περασμένη εβδομάδα τις 7.000 σε ολόκληρη τη χώρα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των εκπροσώπων της ΟΛΜΕ. Ιδιαίτερα πρόβλημα αντιμετωπίστηκε στα σχολεία των Κυκλάδων (260 κενά), του Νομού Λέσβου (75 κενά) και του Νομού Δράμας (80 κενά). Από την πλευρά της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, το μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ κ. K. Μπόικος κατηγόρησε την υπουργό Παιδείας κυρία Μαριέττα Γιαννάκου για «αλαζονεία και κυνισμό χωρίς προηγούμενο» στη διαχείριση του χώρου της εκπαίδευσης.


Τα AEI ανοίγουν υπό την απειλή… λουκέτου * Οι πρυτάνεις έχουν προειδοποιήσει ότι αν δεν λάβουν οικονομική ενίσχυση θα κλείσουν τα ιδρύματά τους


Με λουκέτα στα AEI της χώρας προειδοποιούν το υπουργείο Παιδείας και οι πανεπιστημιακοί καθηγητές που ξεκινούν την ακαδημαϊκή χρονιά με… γκρίνιες. H υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων παραμένει «σε πρώτο πλάνο» στην ακαδημαϊκή πραγματικότητα, ενώ οι πρυτάνεις των AEI είχαν ξεκαθαρίσει με συνέντευξή τους στις αρχές του καλοκαιριού ότι θα αναγκαστούν, αν δεν λάβουν οικονομική ενίσχυση, να κλείσουν τα ιδρύματά τους.


Οι καθηγητές των πανεπιστημίων καταγγέλλουν αποστασιοποίηση της πολιτείας από την ανώτατη εκπαίδευση και έλλειψη υποδομών. Πολλά πανεπιστήμια δεν διαθέτουν σήμερα τις απαραίτητες αίθουσες διδασκαλίας, τον αναγκαίο εξοπλισμό, τα απαιτούμενα εργαστήρια, ούτε καν βιβλιοθήκες. Επίσης, δεν έχει εξασφαλιστεί το διδακτικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό που αναλογεί στους φοιτητές, ενώ πρόσφατα είναι στη μνήμη τα προβλήματα περιφερειακών πανεπιστημίων που δεν είχαν χρήματα για να πληρώσουν τους λογαριασμούς της ΔΕΗ. Παράλληλα όμως η πανεπιστημιακή κοινότητα θα έχει να αντιμετωπίσει εφέτος τέσσερα νέα νομοσχέδια (αξιολόγηση, διά βίου εκπαίδευση, διεθνές πανεπιστήμιο, λειτουργία TEI) που ψηφίστηκαν από τη Βουλή μέσα στο καλοκαίρι και περιέχουν διατάξεις τις οποίες οι σύλλογοι καθηγητών έχουν «υποσχεθεί» ότι δεν θα εφαρμόσουν.


Οπως δηλώνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) κ. Λάζ. Απέκης: «H ΠΟΣΔΕΠ καταγγέλλει την πολιτική που ακολουθεί το υπουργείο Παιδείας επιβάλλοντας θεσμούς που απορρυθμίζουν το ελληνικό Πανεπιστήμιο και αλλάζουν τον χαρακτήρα και τον κοινωνικό του ρόλο. Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας ακολουθεί στην πράξη μια πολιτική εγκατάλειψης του δημόσιου Πανεπιστημίου, αφού δεν αναλαμβάνει τις συνταγματικές του υποχρεώσεις για να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες-προτεραιότητες των πανεπιστημίων (χρηματοδότηση, υποδομή, διδακτικό προσωπικό, φοιτητική μέριμνα, προϋποθέσεις ίδρυσης νέων τμημάτων). H εγκατάλειψη αυτή οδηγεί τα πανεπιστήμια σε αδυναμία να συνεχίσουν τη λειτουργία τους». Και καταλήγει: «Οι πανεπιστημιακοί είμαστε σε εγρήγορση και ετοιμότητα και θα προχωρήσουμε σε συνεργασία με τους φοιτητές σε κινητοποιήσεις για να υπερασπιστούμε το δημόσιο Πανεπιστήμιο».