Για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια υπάρχει μείωση του όγκου πωλήσεων στις βενζίνες. Η μείωση αφορά το πρώτο εξάμηνο του έτους, δηλαδή πριν από τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, όπου λόγω υψηλών τιμών οι ποσότητες που πουλήθηκαν ήταν, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, επίσης μειωμένες. Εξάλλου από αύριο αναμένεται να σημειωθούν και οι πρώτες ελλείψεις καυσίμων στην αγορά εξαιτίας της απεργίας των τελωνειακών υπαλλήλων.

Χθες πάντως ενσωματώθηκε στην τιμή της αμόλυβδης μέρος της γενικότερης μείωσης και η λιανική διαμορφώθηκε στις 19 Σεπτεμβρίου στα 1,158 ευρώ ανά λίτρο σημειώνοντας μείωση κατά 2,93% σε σχέση με τη μέση τιμή της αμόλυβδης που ήταν 1,193 ευρώ στις 12 Σεπτεμβρίου. Από την αρχή του 2008 η τιμή της αμόλυβδης έχει μειωθεί κατά 5,56%. Οι πωλήσεις βενζίνης στη χώρα μας κινούνται με ρυθμό αύξησης περί το 3% εδώ και περίπου 20 χρόνια, ενώ ακόμη και σε περιόδους υψηλών τιμών κατά το παρελθόν οι επιπτώσεις περιορίζονταν σε μείωση τουρυθμού αύξησης και όχι σε πραγματική μείωση των πωλήσεων. Από τον Ιανουάριο ως και τον Ιούνιο οι πωλήσεις βενζινών υποχώρησαν κατά 1,6%, μείωση που μεταφράζεται σε 30.000 τόνους λιγότερους στο σύνολο των 1.900.000 τόνων που πωλούνται κατ΄ έτος στη χώρα μας. Μόνο οι δύο πρώτοι της αγοράς ΒΡ και Shell κατέγραψαν μείωση πωλήσεων κατά 107.000 τόνους, ενώ οι «μεσαίες» εταιρείες αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά περίπου 50.000

τόνους.

Πρώτη σε πωλήσεις ήταν πέρυσι η Shell και δεύτερη η ΒΡ, οι οποίες το 2008 υποχωρούν σε πωλήσεις. Η ΕΚΟ είχε αύξηση 7.000 τόνους στις βενζίνες και μείωση στο σύνολο των «λευκών» προϊόντων (καύσιμα κίνησης και ντίζελ θέρμανσης) κατά περίπου 17.000 τόνους. Η θυγατρική των ΕΛΛΠΕ παραμένει μεν τρίτη, αλλά πολύ κοντά πια σε ΒΡ και Shell.

Το επόμενο «μπλοκ» εταιρειών καταγράφει ανοδική τάση και περιλαμβάνει τις Αvin, Ελινόιλ, Αegean και Jet Οil. Η Shell στη βενζίνη είχε μερίδιο 19,2% και την πρώτη θέση το 2007, αλλά εφέτος πέφτει στο 16,1%, ενώ η ΒΡ έχει τέτοια τιμολογιακή πολιτική που της επιτρέπει αποτελέσματα ικανοποιητικά σε επίπεδο τζίρου και κερδών. Με όλες αυτές τις εξελίξεις, πάντως, πολλές από τις υγιείς μεσαίες εταιρείες φαίνεται να μπαίνουν στο στόχαστρο εξαγορών.

Ελλείψεις
Προβλήματα εφοδιασμού στην αγορά καυσίμων δημιουργήθηκαν ήδη και αναμένεται να ενταθούν τις επόμενες ημέρες καθώς συνεχίζεται η απεργία των τελωνειακών υπαλλήλων, οι οποίοι διεκδικούν κατοχύρωση της μισθολογικής εξέλιξης. Οι τελωνειακοί θίγονται από την ενσωμάτωση επιδομάτων που αποτελούν μέρος των αποδοχών τους στους ειδικούς λογαριασμούς, παρ΄ ότι δεν έχουν καμία σχέση με τα επιδόματα που δίνονταν μέσω αυτών. Από χθες σε ορισμένα πρατήρια υπήρχαν δυσκολίες στον εφοδιασμό καθώς οι ίδιοι οι πρατηριούχοι έκαναν… οικονομίες λόγω της απεργίας.