Το ελάχιστο κόστος συντήρησης και χρήσης των ΙΧ αυτοκινήτων, που αποτελούν μόνο το ένα από τα επτά τεκμήρια διαβίωσης τα οποία πρόκειται να εφαρμόσει η κυβέρνηση με τη μορφή των αντικειμενικών δαπανών διαβίωσης, θα προσδιορίσει το υπουργείο Οικονομικών με τη συνδρομή του Συνδέσμου Εμπόρων Αντιπροσώπων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων. Οι 4.700.000 ιδιοκτήτες ΙΧ θα πρέπει να υπολογίζουν ως ετήσια αντικειμενική δαπάνη για τα οχήματα που έχουν στην κατοχή τους ποσό ως 6.030 ευρώ για τα άνω των 4.000 κ.εκ. Πολύ χαμηλότερο είναι το κόστος χρήσης και συντήρησης αυτοκινήτων με κυβισμό ως 2.000

κ.εκ. που φθάνει ετησίως τις 3.446 ευρώ, ενώ στα επίπεδα των 2.200

ευρώ ως 2.650 ευρώ διαμορφώνεται το ετήσιο κόστος για τα οχήματα με κυλινδρισμό κινητήρα από 1.000 ως 1.200 κ.εκ. Οι αντικειμενικές δαπάνες των οχημάτων υπολογίζεται ότι θα αφορούν 13 διαφορετικές κατηγορίες ανάλογα με τον κυβισμό.

Η Εφορία θα αθροίζει κατά περίπτωση τις παραπάνω τιμές κόστους με τις υπόλοιπες που θα αφορούν κατά σειράν προτεραιότητας τα σκάφη αναψυχής, τις πισίνες, την απασχόληση οικιακών βοηθών, τα δίδακτρα που καταβάλλονται για τη φοίτηση των παιδιών σε ιδιωτικά σχολεία, το κόστος συντήρησης και χρήσης εξοχικών κατοικιών, και την πρώτη κατοικία πάνω από ένα όριο, προκειμένου να τα συγκρίνει στη συνέχεια με τα δηλωθέντα εισοδήματα. Στην περίπτωση που θα υπάρχει σημαντική απόκλιση μεταξύ δαπανών και εισοδημάτων (π.χ. πάνω από 30%) θα επιβάλλεται πρόσθετη φορολογία.

Την ίδια μέθοδο θα ακολουθήσει το υπουργείο Οικονομικών και με το κόστος συντήρησης των σκαφών αναψυχής, καθώς και των κολυμβητικών δεξαμενών (πισίνες). Μεγάλος προβληματισμός επικρατεί όμως για τον τρόπο υπολογισμού των πραγματικών εξόδων συντήρησης των κατοικιών. Η πρόταση που κυριαρχεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών είναι να καλείται ο ίδιος ο φορολογούμενος και να συμπληρώνει ειδικό έντυπο με τις ετήσιες δαπάνες συντήρησης των ακινήτων του. Στις δαπάνες αυτές θα περιλαμβάνονται όλοι οι λογαριασμοί που αφορούν το ακίνητο, δηλαδή φως, νερό, τηλέφωνο, τα έξοδα συντήρησης (βάψιμο, επισκευές) κ.ά. Το σύνολο των πραγματικών εξόδων θα συγκρίνεται με αντικειμενικές δαπάνες, τις οποίες όμως το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει βρει ακόμη τρόπο να προσδιορίσει.

Στόχος ο εκφοβισμός
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών στοχεύει να υποχρεώσει 3.000.000 φορολογουμένους οι οποίοι δηλώνουν εισοδήματα κάτω από τα αφορολόγητα όρια (12.000

ευρώ για μισθωτούς και 10.500 ευρώ για αγρότες, εισοδηματίες κ.ά.) να εμφανίσουν εισοδήματα που θα καλύπτουν τουλάχιστον τις ετήσιες δαπάνες τις οποίες έχουν πραγματοποιήσει για την κατοχή και χρήση των περιουσιακών τους στοιχείων. Ο υπουργός Οικονομίας κ. Γ.Αλογοσκούφης επισημαίνει ότι το σύστημα των νέων τεκμηρίων θα είναι απλό και σε κάθε περίπτωση το τεκμαρτό εισόδημα (αυτό που θα ορίζει δηλαδή η Εφορία με βάση τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης) θα είναι χαμηλότερο από το πραγματικό κόστος χρήσης και συντήρησης των αυτοκινήτων, σκαφών αναψυχής κ.ά. Δηλαδή θα είναι κάτι ανάλογο του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού των ακινήτων που εφαρμόζεται εδώ και δύο δεκαετίες με επιτυχία. Ετσι, οι τεκμαρτές δαπάνες αναμένεται να είναι χαμηλότερες κατά 20%-30% από τις πραγματικές.

Ωστόσο με την «πλάτη… στην Εφορία» μπορούν να βρεθούν χιλιάδες πολίτες που έχουν στην κατοχή τους παραπάνω από ένα οχήματα και ως σήμερα δεν τους απασχολούσε το τεκμήριο διαβίωσης γιατί πολύ απλά έχει καταργηθεί εδώ και μία πενταετία. Είναι πιθανόν σ΄ αυτή την περίπτωση να κληθούν να καταβάλουν πρόσθετους φόρους και αυτό να τους οδηγήσει ακόμη και στη μεταβίβαση του δεύτερου ή του τρίτου οχήματός τους (σε περίπτωση οικογενείας) σε κάποιο τρίτο πρόσωπο. Δηλαδή μπορεί να επανέλθει το «τρικ» που γινόταν παλαιότερα, όταν κάποιος αγόραζε το όχημα σε συνιδιοκτησία με κάποιο συγγενικό του πρόσωπο για να καλύπτει το τεκμήριο.

Πάντως, όπως αναφέρουν στο «Βήμα» διευθυντικά στελέχη εκπρόσωποι αντιπροσώπων εισαγωγέων αυτοκινήτων, μία λέξη, η λέξη «τεκμήρια», η οποία είναι ισοδύναμη με ένα τεράστιο νομοθετικό παζλ που στρέβλωνε την αγορά επί 25 έτη, ήταν αρκετή για να επέλθει «χάος» στην αγορά αυτοκινήτου και να ακυρωθούν χιλιάδες παραγγελίες οχημάτων κυρίως μεγάλου κυβισμού. Μάλιστα, σύμφωνα με υπολογισμούς που έχουν πραγματοποιηθεί, αν δεν ξεκαθαρίσει άμεσα η κυβέρνηση την πολιτική που θα ακολουθήσει στα τεκμήρια, θα υπάρξει απώλεια για τα κρατικά έσοδα από διαφυγόντα τέλη ταξινόμησης και ΦΠΑ περίπου 84 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημεωθεί ότι το 2007 στην Ελλάδα πουλήθηκαν 279.979

καινούργια οχήματα και το κράτος εισέπραξε από τη φορολογία τους 1,6 δισ. ευρώ, δηλαδή τα διπλάσια σχεδόν από αυτά που προβλέπει να λάβει από την επιβολή του ενιαίου τέλους ακινήτων. Για το 2008 η πρόβλεψη πριν από τις κυβερνητικές εξαγγελίες ήταν περίπου ίδια με τα περυσινά επίπεδα και κατόπιν μειώθηκε κατά 84 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, όπως αναφέρουν τα ίδια στελέχη, αν υποτεθεί ότι θα επανέλθουν τα τεκμήρια διαβίωσης όπως ακριβώς ίσχυαν πριν από το 2003, οι απώλειες για τα κρατικά έσοδα θα είναι για το επόμενο έτος της τάξεως των 420 εκατ. ευρώ.

Αναστάτωση όμως επικρατεί και στην αγορά ακινήτων και ιδιαίτερα της εξοχικής κατοικίας, που είναι ο μόνος κλάδος της κτηματαγοράς ο οποίος εμφανίζει κάποια σημάδια ανάκαμψης. Οπως επισημαίνουν στελέχη εταιρειών real estate, αν οι αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης για τη χρήση και συντήρηση των κατοικιών είναι υψηλές, είναι πολύ πιθανόν να οδηγηθεί σε «πάγωμα» η συγκεκριμένη αγορά.