Αποφασίζουμε να ασχοληθούμε με τα σπουδαία μόνο όταν περιέρχονται σε κρίση
Τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε συχνότερα στα ΜΜΕ αναλύσεις και άρθρα για τον τουρισμό. Η έλλειψη ευρύτερης προσοχής παλαιότερα δεν υπήρξε όχι επειδή δεν είχαμε αντιληφθεί την τεράστια σημασία του τουρισμού, αλλά μάλλον επειδή τα θετικά του αποτελέσματα τα θεωρούσαμε δεδομένα.
Πιστοί στην «πεπατημένη των Ελλήνων» αποφασίζουμε να ασχοληθούμε με τα σπουδαία μόνο όταν περιέρχονται σε κρίση και όχι όταν οφείλουμε να προετοιμαστούμε για να την αποφύγουμε.
Η κρίση στον τουρισμό είναι διαρθρωτικού χαρακτήρα και απαιτεί σοβαρές πολιτικές παρεμβάσεις ώστε να υπάρξει επαναπροσδιορισμός της στρατηγικής του.
Απαιτείται η χάραξη ενός σοβαρού στρατηγικού σχεδίου που θα αντιμετωπίζει τα προβλήματα σε βάθος και όχι επιφανειακώς. Η πολιτική ηγεσία πρέπει να προχωρήσει στις αλλαγές εκείνες που θα βοηθήσουν ώστε να ανακοπεί η καθοδική πορεία. Ας δούμε ορισμένα από τα προβλήματα:
Πρώτον, στις περισσότερες τουριστικές περιοχές έχουν αυξηθεί τόσο πολύ οι υφιστάμενες κλίνες ώστε έχει προκληθεί κορεσμός. Ταυτοχρόνως στις ίδιες περιοχές οι υποδομές (δρόμοι, αεροδρόμια, λιμάνια, μαρίνες) θεωρούνται ανεπαρκείς. Η πολιτεία για να εξυπηρετήσει κυρίως κάποιους ημετέρους συνεχίζει να ενισχύει με τεράστιες επιχορηγήσεις τη δημιουργία μεγάλων μονάδων και αγνοεί εντελώς την έλλειψη των υποδομών. Χρειαζόμαστε συνεπώς αμέσως έναν νέο αναπτυξιακό νόμο που θα δίνει κίνητρα για να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες.
Δεύτερον, ο φορέας που έχει την ευθύνη για τον τουρισμό δεν μπορεί να λειτουργεί χωρίς αρμοδιότητες. Είναι αδύνατον να αναφερόμαστε στην τουριστική ανάπτυξη χωρίς ένα όργανο που θα συντονίζει τις προοπτικές της.
Τρίτον, καμία χώρα που θέλει να απολαμβάνει τα οφέλη του τουρισμού δεν μπορεί να συνεχίσει να προσβλέπει σε αυτά χωρίς ανώτατη τουριστική παιδεία. Είμαστε η μόνη τουριστική χώρα χωρίς τουριστικές σχολές πανεπιστημιακού επιπέδου. Η Τουρκία διαθέτει πέντε.
Τέταρτον, αν δεν αντιμετωπίσουμε ριζικώς τα θέματα των χιλιάδων πολεοδομικών εκκρεμοτήτων, των παράνομων κλινών και του ειδικού χωροταξικού για τον τουρισμό, είναι βέβαιον ότι κάθε προσπάθειά μας θα παραμένει με ένα τεράστιο κενό.
Πέμπτον, οι συγκοινωνίες είναι τραγικές. Το ακτοπλοϊκό είναι σε τέλμα. Δεν μπορούμε να μιλάμε για τουρισμό όταν για ένα ταξίδι στην Κάρπαθο χρειάζονται 26 τουλάχιστον ώρες με άθλιες συνθήκες. Το ξεπούλημα της ΟΑ έρχεται να επιδεινώσει την κατάσταση.
Ο κ. Γ. Νικητιάδης είναι γραμματέας του Τομέα Τουρισμού του ΠαΣοΚ, βουλευτής Δωδεκανήσου.