«M ΙR» απεκαλείτο ένας σοβιετικός διαστημικός σταθμός και η λέξη στα ρωσικά σημαίνει «ειρήνη». Το ΜΙR Festival, το οποίο διοργανώνεται αυτή τη στιγμή σε διάφορα σημεία της Αθήνας, όμως είναι ένα ταξίδι στα όρια των τεχνών και μια πλατφόρμα συνάντησης 22 ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών οι οποίοι εξερευνούν τη σχέση μεταξύ των παραστατικών τεχνών και των οπτικοακουστικών μέσων. Περιπέτεια σκηνής και εικόνας.

Μια ανάσα από το πολυσύχναστο Γκάζι απέχει το νεότευκτο και πρωτοποριακό ΜΙR Festival, το οποίο είναι απόγονος του οκταετούς Video Dance Festival (διοργανώτρια και στις δύο περιπτώσεις είναι η Χριστιάνα Γαλανοπούλου ). Περάσαμε δύο ημέρες εκεί και σας μεταφέρουμε τον παλμό του. Παρουσιάζεται όλη η γκάμα της σύγχρονης περφόρμανς (το πείραμα με το σώμα ως σκηνική παρουσία): εικαστική, σωματική, ηχητική. Προβολές, εγκαταστάσεις βίντεο, πειραματισμοί με τα live media, συναυλίες, εκθέσεις, παρεμβάσεις στην πόλη- κυρίως στην Πειραιώς και σε σημεία γύρω από το Γκάζι.

Στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» βρίσκεται το κέντρο του ΜΙR, όπου παρουσιάζεται η μόνιμη έκθεση (εγκαταστάσεις βίντεο, μεταξύ άλλων) και γίνονται οι προβολές των πειραματικών ταινιών (κυρίως με super 8 και βίντεο). Παρακάτω, κάπου κρυμμένο μέσα στα στενά του Κεραμεικού, βρίσκεται το θέατρο «Ακης Δαβής», όπου πραγματοποιούνται οι περισσότερες παραστάσεις.

Εκεί, μπροστά στο αποσβολωμένο κοινό, πραγματοποιήθηκε η χορευτική περφόρμανς της Τζεσικά Ενού (πολυσχιδής Γαλλίδα με μεταπτυχιακά στον χορό από το Πανεπιστήμιο του Παρισιού, ζει στην Αθήνα από το 2004), μια σπαρακτική προσωπική μαρτυρία. Με τη σύγχρονη χορογραφία, τον λόγο, τη μουσική, το χώμα, το αλάτι και το νερό (επί σκηνής) συνέθεσε μια πειστική αναδρομή στο παρελθόν της, η οποία δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο.

Τη διαδέχτηκε, στο ίδιο θέατρο, ο Χρήστος Παπακωνσταντίνου (αυτοδίδακτος ηλεκτρικός κιθαρίστας) με τους ηχητικούς του πειραματισμούς: με μια κιθάρα «ξαπλωμένη» μπροστά του (σαν ασθενής σε χειρουργικό τραπέζι) και με πολλά αντικείμενα καθημερινής χρήσης (για να ξεφύγει από τη χρησιμότητά τους) να την «πειράζουν», κατάφερε μια «μετάπραξη» του ήχου. Οσοι περίμεναν να ακούσουν μελωδίες ίσως απογοητεύτηκαν. Οσοι πρόσεξαν τους ήχους (θύμιζαν μακρινούς συγγενείς των Ρink Floyd, τον κεραυνό, το νερό, τον αέρα, τη χαλασμένη τηλεόραση), όσοι είδαν τις μικρές φωτιές, μύρισαν τον καπνό και κατάλαβαν το χιούμορ του 42χρονου καλλιτέχνη ο οποίος κάθισε μπροστά στα όργανά του σαν απελπισμένος μηχανικός, τον καταχειροκρότησαν (ενώ εκείνος κρύφτηκε πίσω από μια κολόνα!).

Στο διάλειμμα ο κόσμος απολάμβανε τους μεζέδες και τα ποτά που κερνούσε το φεστιβάλ- απόδειξη ότι παρά τις οικονομικές δυσκολίες δεν έγιναν εκπτώσεις στην οργάνωση και στην ποιότητά του. Στις site specific περφόρμανς, βεβαίως, είσαι εσύ και το περιβάλλον. Στο [non ++] οκτώ νέοι καλλιτέχνες (από τις ομάδες eekuipoiz και motus terrae που έχουν εκπαιδευτεί στις τέχνες τσίρκου και θεάτρου δρόμου) οδηγούν τους θεατές σε μια περιήγηση στο πάρκο του Κεραμεικού, κατά μήκος του πεζοδρόμου της οδού Θεσσαλονίκης και του σιδηροδρόμου. Ντουέτα που συνδυάζουν τον χορό, τα ζογκλερικά κόλπα και τη μιμητική, χιουμοριστικά σκετς με έναν κωμικό ξεναγό, παιχνίδια με κύβους και βίντεο προβολές… Μαζί με τους θεατές ακολουθούν οι τυχαίοι περαστικοί και τα αδέσποτα σκυλιά του δήμου. Με την ίδια περφόρμανς έχουν συμμετάσχει σε διάφορα φεστιβάλ και διαγωνισμούς (Jeunes Τalents Cirque στη Γαλλία) και είναι μια προσπάθειά τους να « παρατηρήσουν την εξέλιξη του διαλόγου γεωγραφικά ».

Περίπου τέτοια θεάματα θα παρακολουθήστε τις δύο τελευταίες ημέρες του ΜΙR Festival. Δείτε σήμερα (στις 22.00 στο θέατρο «Ακης Δαβής») την ηχητική περφόρμανς «Μisty Recollections» του έλληνα καλλιτέχνη Αbsent Without Leave. Επισκεφτείτε σήμερα και αύριο (στις 21.00) την περφόρμανς με τίτλο «Η σιωπή του παπαγάλου» της Σοφίας Μαυραγάνη.

ΜΙR Festival 2008, Περιπέτειες σκηνής/ εικόνας (Ρerformance, Live Μedia, Ιmage Αdventures), ως αύριο. Πληροφορίες στο www.mirfestival.gr και στο τηλ. 210 3616.276.