Μήνας Μάρτιος, έτος 2009. Και η προβολή διεθνής, κόστους 6 εκατ. ευρώ.

Ολα τα λεφτά για τα εγκαίνια του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως, με προκήρυξη μάλιστα δημόσιου διαγωνισμού για την κάλυψη της τελετής αλλά και για τις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν προ και μετά, εντός και εκτός Ελλάδος. Τα νέα ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Πολιτισμού κ. Μιχάλης Λιάπης κατά την επίσκεψή του στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως προκειμένου να παρακολουθήσει την εξέλιξη των εργασιών. Και πράγματι οι εργασίες βαίνουν καλώς παρ΄ όλη τη φαινομενική- πλην λογική- αναστάτωση. Αλλωστε είναι η πρώτη φορά εν Ελλάδι όπου έναμουσείο στήνεται εξ ολοκλήρου μπροστά στο κοινό. Γεγονός που συνιστά από μόνο του διαρκή προβολή. Στο τέλος του έτους θα υπάρχουν και τα αποτελέσματα του διαγωνισμού που έχει ήδη προκηρυχθεί. Εκτός διαγωνισμού, αλλά στο πλευρό της διοργάνωσης των εκδηλώσεων βρίσκεται πάντως ο χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου , προσφέροντας τις ιδέες του ατύπως και αφιλοκερδώς, όπως αναφέρθηκε.

Μία γλαύκα της Αθηνάς υποδέχεται τους επισκέπτες στο Νέο Μουσείο, τοποθετημένη σε αντίγραφο επάνω σε υψηλή στήλη. Ενθεν και ένθεν της ράμπας εισόδου εξάλλου έχουν ήδη αρχίσει να τοποθετούνται τα εκθέματα. Ενα από αυτά, το οποίο βρέθηκε σε μικρό ιερό της βόρειας κλιτύος της Ακρόπολης, είναι εντελώς ιδιαίτερο και μεταφράζεται ως «θείο παγκάρι». Γιατί; Πρόκειται για έναν μεγάλο λίθο με οπή στην άνω πλευρά του- στην Αρχαιότητα έφερε και κλειδαριά- εντός της οποίας οι μελλόνυμφοι της Αρχαιότητας έριχναν μία δραχμή ως προσφορά στην Αφροδίτη Ουρανία, την προστάτιδα του νόμιμου έρωτα. (Εκθεμα το οποίο μπορεί να δώσει και μια ιδέα για την κάλυψη του προϋπολογισμού των 6 εκατ. ευρώ για την προβολή του μουσείου.)

Κατά τα άλλα, στην αρχαϊκή αίθουσα τα μεγάλα αετώματα του Παρθενώνα της Αρχαϊκής εποχής είναι τοποθετημένα στα προσωρινά βάθρα τους αλλά τα σημαντικότερα γλυπτά βρίσκονται στις θέσεις τους. Τα γλυπτά του ναού της Αθηνάς Νίκης έχουν καταλάβει την τελική θέση τους. Αλλά τα γλυπτά του θωρακίου του ίδιου ναού βρίσκονται ακόμη σε φάση συντήρησης και αποκατάστασης. Ως προς τα γλυπτά του Ερεχθείου γίνεται πειραματική τοποθέτησή τους σε μεγάλο βάθρο. Σε εξέλιξη εξάλλου βρίσκεται η αντικατάσταση των εκμαγείων από τα γλυπτά του Παρθενώνα με τα πρωτότυπα έργα.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι αρκετά γλυπτά συνενώνονται για πρώτη φορά με τις αρχαίες βάσεις τους, έπειτα από ταύτιση που έγινε από τους αρχαιολόγους ανάμεσα σε σκόρπια ευρήματα που βρίσκονταν στις αποθήκες. Ανάμεσά τους, το άγαλμα της Αθηνάς του Αγγέλιτου που παρουσιάζεται επάνω στον αρχαίο ενεπίγραφο κίονα όπου βρισκόταν και κατά την Αρχαιότητα. Επίσης η Κόρη του Αντίνοου και ένας Κούρος. Στην αίθουσα του Παρθενώνα είναι τοποθετημένη κατά το ήμισυ η δυτική ζωφόρος, με την προσθήκη μάλιστα σε έναν λίθο της μικρού τμήματος ποδιού αλόγου, το οποίο βρέθηκε στις αποθήκες και ταυτίστηκε κατάλληλα. Στημένες επίσης είναι οι δύο μετόπες. Οσο για τον διαχωρισμό των λίθων της ζωφόρου από τα εκμαγεία εκείνων που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, δεν έχει αποφασισθεί ακόμη ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει.

Χθες εξάλλου, όπως είπε ο κ. Λιάπης, κατατέθηκε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και το νομοσχέδιο για το νομικό πρόσωπο του μουσείου, με σκοπό να συζητηθεί την επόμενη εβδομάδα. Παρ΄ ότι όμως ο υπουργός ζήτησε τη συναίνεση όλων των κομμάτων, είναι ήδη γνωστό ότι το ΠαΣοΚ διαφωνεί με τον χαρακτηρισμό του ως Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου. Ο κ. Λιάπης, ωστόσο, όπως δήλωσε, θα φέρει και τροπολογία στη Βουλή προκειμένου να αλλάξει η χρήση του υπογείου του μουσείου ώστε αντί για χώρους στάθμευσης να δημιουργηθούν αποθήκες.

Σημειώνεται ότι τα εγκαίνια δεν θα περιλάβουν και την ανασκαφή του αρχαιολογικού χώρου κάτω από το κτίριο καθώς δεν θα έχει ολοκληρωθεί ως τότε η έκθεση. Χθες, ωστόσο, οι δημοσιογράφοι είχαν την ευκαιρία να πάρουν μια ιδέα σχετικά με την έκθεση «Νόστοι» που θα εγκαινιασθεί την ερχόμενη εβδομάδα.