Στην τουριστική Νάξο επί σειρά ετών πραγματοποιείται μόνο μία πτήση άγονης γραμμής ημερησίως

Ανεπάρκεια επιχειρηματικής διοικήσεως διαπιστώνει για τα ελληνικά αεροδρόμια η Αlpha Βank, η οποία εκτιμά ότι με τη χρήση των ΣΔΙΤ θα μπορέσουν οι αερομεταφορές να αποτελέσουν σημαντικό μοχλό ανάπτυξης για την περιφέρεια και τον τουρισμό. Οπως επισημαίνουν οι αναλυτές της τράπεζας, ο βασικότερος λόγος για τη χρήση των ΣΔΙΤ ή για την παραχώρηση της διοίκησης και διαχείρισης των βασικών αεροδρομίων της χώρας σε ανεξάρτητες εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων είναι ότι οι δυνατότητες της δημόσιας διοίκησης στην Ελλάδα να διοικήσει επιχειρηματικά και αποδοτικά τα 40 περίπου μικρά και μεγάλα αεροδρόμια της χώρας είναι πολύ περιορισμένες. Η Αlpha Βank τονίζει ότι η κρατική παρέμβαση στα αεροδρόμια συνεπάγεται μεγάλη έλλειψη επιχειρηματικότητας και επενδύσεων, διοίκηση συνυφασμένη με την κρατική-κομματική παρέμβαση, σπατάλη των διαθέσιμων πόρων και πλήρη αδυναμία προσφοράς υπηρεσιών αποδεκτής ποιότητας και ποσότητας. Σύμφωνα με την τράπεζα, αντί της προσπάθειας εξασφάλισης των αναγκαίων πόρων για τη χρηματοδότηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων ανάπτυξης των αεροδρομίων, για τη διενέργεια των αναγκαίων επενδύσεων και την κάλυψη του λειτουργικού τους κόστους ασκείται από πολλές πλευρές πίεση για μείωση των τελών λειτουργίας των αεροδρομίων, για κατάργηση του «σπατοσήμου» και γενικά για τιμολόγηση των υπηρεσιών των αεροδρομίων σε επίπεδα που δεν καλύπτουν το κόστος προσφοράς τους.

«Διατυπώνεται η άποψη ότι τα υψηλά αεροπορικά τέλη εγκυμονούν τον κίνδυνο μειώσεως της τουριστικής κίνησης λόγω του αυξημένου κόστους που καλούνται να πληρώσουν οι τελικοί χρήστες, πράγμα που συνεπάγεται την προφανή υπόθεση ότι ένα σημαντικό μέρος των δαπανών λειτουργίας του αεροδρομίου θα πληρώνεται μέσω του κρατικού προϋπολογισμού» σημειώνει η Αlpha.

Η συζήτηση ως τώρα σχετίζεται με την κάλυψη βασικών αναγκών σε πολλούς αερολιμένες. Υπάρχει όμως και το θέμα των άγονων γραμμών. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του αεροδρομίου της Νάξου που επί σειρά ετών «τα βγάζει πέρα» με μία μόνο πτήση άγονης γραμμής ημερησίως, ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες υπάρχει μία ακόμη πτήση κάθε Δευτέρα. Ωστόσο, η Νάξος είναι το μεγαλύτερο σε έκταση και δεύτερο μεγαλύτερο σε πληθυσμό νησί των Κυκλάδων μετά τη Σύρο, ενώ αποτελεί πόλο αξιόλογης τουριστικής κίνησης. Ετσι, το πρώτο ερώτημα είναι γιατί άγονη γραμμή;

Οταν η αεροπορική συγκοινωνία στη Νάξο λειτουργεί ως άγονη γραμμή με επιχορηγούμενα εισιτήρια από το κράτος τότε είναι πολύ φυσικό η ζήτηση να είναι πολλαπλάσια της προσφοράς, ιδιαιτέρως τα Σαββατοκύριακα. Οπως τονίζεται και από τους τοπικούς παράγοντες, τους τουριστικούς μήνες η Νάξος θα ήταν δυνατόν να γεμίσει ακόμη και δύο ή τρεις πτήσεις ημερησίως με αεροπλάνα 40 ή και περισσότερων θέσεων ακόμη και με μη επιδοτούμενα εισιτήρια. Το σημαντικότερο πρόβλημα της Νάξου είναι η ανεπάρκεια του διαδρόμου και των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου. Αν αυτά αλλάξουν θα μπορούσε να έχει αυτοδύναμες και ασφαλείς πτήσεις με μεγαλύτερα αεροπλάνα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα αυστριακής αεροπορικής εταιρείας charter που διαθέτει αεροπλάνα που μπορούν να προσγειωθούν στον αεροδιάδρομο των 1.000 μέτρων της Νάξου. Στην αναχώρηση όμως το αεροπλάνο λόγω βάρους απογειώνεται με τα ελάχιστα δυνατά καύσιμα στις δεξαμενές του και ακολούθως φορτώνει καύσιμα στο αεροδρόμιο της Λήμνου, απ΄ όπου και απογειώνεται για Αυστρία!

Η Αlpha Βank καταλήγει ότι στην πραγματοποίηση των αναγκαίων επενδύσεων σημαντικός πρέπει να είναι ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης και των τοπικών οικονομικών παραγόντων, είτε με ανάθεση των έργων και της διαχείρισης του αεροδρομίου είτε με δική τους πρωτοβουλία. Το κράτος θα πρέπει να ενθαρρύνει τέτοιες πρωτοβουλίες και να δημιουργήσει το θεσμικό περιβάλλον για την ανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών. Σε κάθε περίπτωση, οι άγονες γραμμές σε περιοχές όπως αυτές της Νάξου και της Πάρου εξυπηρετούν κατά κύριο λόγο τους λίγους που κατορθώνουν να έχουν πάντα στα χέρια τους το αναγκαίο εισιτήριο, ενώ οι μη εύποροι ταξιδιώτες στα νησιά αυτά αρκούνται στα πλοία της γραμμής.