Για το 2009 αναμένεται περιορισμός των ζημιών στα 4,1 δισ. δολάρια

O ι ζημιές των αεροπορικών εταιρειών ενδέχεται να φθάσουν τα 5,2 δισ.

δολάρια εφέτος, να είναι δηλαδή σχεδόν 3 δισ. δολάρια περισσότερες από αυτές που είχε προβλέψει τον περασμένο Ιούνιο η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ). Αιτία της απαισιόδοξης αναθεώρησης που έκανε χθες η ένωση είναι η αναμενόμενη κάμψη της επιβατικής κίνησης λόγω της προϊούσας οικονομικής κρίσης και η διατήρηση των τιμών των αεροπορικών καυσίμων σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Πάντως η πρώτη και χειρότερη πρόβλεψη της ΙΑΤΑ για την εφετινή «λυπητερή» του αεροπορικού κλάδου ήταν 6,1 δισ. δολάρια. Η μείωση της πρόβλεψης κατά 900 εκατ. δολάρια οφείλεται στην πρόσφατη αποκλιμάκωση των τιμών του πετρελαίου.

Οι ειδικοί της ένωσης πιστεύουν ότι η εξοικονόμηση πόρων από την πτώση της τιμής των καυσίμων και τη συνεπαγόμενη μείωση του λειτουργικού κόστους των εταιρειών θα εξισορροπήσει κατά κάποιον τρόπο τη μείωση του ρυθμού αύξησης της επιβατικής κίνησης που ενδέχεται ακόμη και να μηδενιστεί όσο βαθαίνει και διευρύνεται η κρίση. Τον Ιούνιο η επιβατική κίνηση έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο του τελευταίου 12μήνου, ενώ οι εταιρείες που δεν άντεξαν την κρίση και έβαλαν λουκέτο έφθασαν τις 27, αν συνυπολογιστεί και η ιταλική Αlitalia που ετέθη σε προστασία από τους πιστωτές της την περασμένη εβδομάδα.

«Ηκερδοφορία των αεροπορικών επιχειρήσεων περιορίστηκε δραματικά το πρώτο εξάμηνο του 2008.Η τελευταία εξέλιξη,που είναι η επέκταση της χρηματοοικονομικής κρίσης από τις ΗΠΑ στον υπόλοιπο κόσμο,αντανακλά τις αρνητικές προοπτικές των αερομεταφορών είτε πρόκειται για επιβάτες είτε για εμπορεύματα» σημειώνει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή της η ΙΑΤΑ. Σημειωτέον ότι η ΙΑΤΑ, τα μέλη της οποίας αποτελούν το 93% των αεροπορικών εταιρειών που εκτελούν διεθνείς πτήσεις παγκοσμίως, βασίζεται στην πρόβλεψη ότι η μέση τιμή του αργού πετρελαίου θα είναι εφέτος 113 δολάρια το βαρέλι.

Χθες στην αγορά της Νέας Υόρκης το αργό έπεσε κάτω από τα 108 δολάρια, ενώ η μέση τιμή από την αρχή του έτους διαμορφώνεται στα 114,68 δολάρια το βαρέλι.

Μόνη ελπίδα για τον κλάδο η περαιτέρω αποκλιμάκωση των τιμών του αργού

Σε ό,τι αφορά το 2009 η ΙΑΤΑ προβλέπει για τον κλάδο ζημιές «μόνο» 4,1 δισ. δολαρίων και αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 2,9% σε σύγκριση με εφέτος. Η ένωση θεωρεί ότι τα ακριβά καύσιμα και η επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης της επιβατικής κίνησης θα έχουν ως αποτέλεσμα επιπλέον απολύσεις στον αεροπορικό κλάδο. Οι οκτώ μεγαλύτεροι αμερικανοί αερομεταφορείς έχουν αποφασίσει να προσγειώσουν μέχρι νεωτέρας- ώσπου να ανακάμψει δηλαδή η επιβατική κίνηση465 αεροσκάφη και να απολύσουν 26.000 εργαζομένους. Αλλά και η βρετανική Βritish Αirways σχεδιάζει να μειώσει τα δρομολόγιά της κατά 5% για να διατηρήσει την κερδοφορία της. Η ΒΑ, ως γνωστόν, ανακοίνωσε την πρόθεσή της να συγχωνευθεί με την ισπανική Ιberia. Τη συγχώνευσή τους έχουν ανακοινώσει επίσης από τις 14 του περασμένου Απριλίου οι αμερικανικές Delta Αir Lines και Νorthwest Αirlines για να δημιουργήσουν τη μεγαλύτερη σε επιβατική κίνηση αεροπορική εταιρεία στον κόσμο. Θα έλεγε κανείς ότι η κρίση ευνοεί την ενοποίηση του αεροπορικού κλάδου.

Γ ια τις αεροπορικές εταιρείες το τρέχον έτος προβλέπεται δυσκολότερο και από το 2002, δηλαδή τη χρονιά μετά το μεγάλο σοκ των τρομοκρατικών επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 στις ΗΠΑ, που ήταν και χρονιά μεγάλης οικονομικής δυσπραγίας εξαιτίας του σκασίματος της φούσκας του Ιnternet. Πέρα από την πιστωτική κρίση και την κρίση της αγοράς ακινήτων πάντως, ο κλάδος επηρεάζεται κυρίως από την ακριβή ενέργεια. Γι΄ αυτό και η ΙΑΤΑ έχει επεξεργαστεί ένα ακόμη πιο απογοητευτικό σενάριο για την εφετινή χρονιά, που προβλέπει μέση τιμή του αργού στα 135 δολάρια το βαρέλι. Προβολή των οικονομικών μεγεθών του κλάδου με βάση το σενάριο αυτό δεν ανακοίνωσε πάντως η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορέων.