Σε «θέση μάχης» για ακόμη ένα φθινόπωρο θα βρεθεί η εκπαιδευτική κοινότητα. Τα θέματα αιχμής, η δυναμική διεκδίκηση των οποίων προαναγγέλλει έναν «σκληρό Οκτώβρη» από πλευράς φοιτητών, καθηγητών και μαθητών, είναι η αντίθεση στα ιδιωτικά ΑΕΙ με την αναγνώριση των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ), η κατάργηση στην πράξη του νέου νόμου-πλαισίου για τη διοίκηση των πανεπιστημίων και η σημαντική αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία. Οι δυσλειτουργίες από την εφαρμογή του νέου νόμου-πλαισίου, όπως φάνηκε με τις πρυτανικές εκλογές όσον αφορά τη συμμετοχή των φοιτητών αλλά και το νέο καθεστώς με τα συγγράμματα που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από εφέτος, θα πυροδοτήσουν το ήδη τεταμένο κλίμα, με αποκορύφωμα την επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου. Πρώτοι στον «χορό» των κινητοποιήσεων θα μπουν οι διδάσκοντες στα ΑΕΙ, οι οποίοι σχεδιάζουν απεργίες μέσα στον Οκτώβριο. «Μετά τις εξετάσεις στα Ιδρύματα οι σύλλογοι των διδασκόντων θα προχωρήσουν σε συνελεύσεις για να καθορίσουν την πορεία τους σε μια σειρά ζητήματα όπως είναι τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών αλλά και η αδυναμία να εφαρμοσθεί στα πανεπιστήμια ο νέος νόμος-πλαίσιο» σημείωσε ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) κ.Γ. Μαΐστρος.

Οπως σημειώνει ο κ. Μαΐστρος, αυτή τη στιγμή υπάρχει σημαντικό πρόβλημα στα πανεπιστήμια όσον αφορά την προετοιμασία τους για την εφαρμογή του νέου καθεστώτος για τα συγγράμματα. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον νόμο, οι φοιτητές θα πρέπει να επιλέξουν για κάθε μάθημα το εγχειρίδιο που επιθυμούν από έναν κατάλογο που έχει συντάξει το κάθε τμήμα. «Καθώς δεν ξέρουμε πόσοι φοιτητές θα επιλέξουν κάποιο βιβλίο, είναι πολύ πιθανόν οι εκδοτικοί οίκοι να μη διαθέτουν στις αποθήκες τους τον απαραίτητο αριθμό εγχειριδίων και να υπάρξει πρόβλημα στην παράδοση της ύλης» αναφέρει ο κ. Μαΐστρος.

Τη συγκεκριμένη δυσλειτουργία επικαλούνται και οι πρυτάνεις. «Υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα με τα συγγράμματα» σημειώνει ο πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Κ. Μουτζούρης. Και προσθέτει: «Υπάρχει ο κίνδυνος οι εκδοτικοί οίκοι να μην μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες σε εγχειρίδια και να υπάρξει σημαντικό πρόβλημα στην εκπαιδευτική διαδικασία» . Οπως αναφέρει ο κ. Μουτζούρης, τα συγγράμματα δεν είναι η μοναδική δυσλειτουργία που προκύπτει από τον νόμο-πλαίσιο, καθώς και με τη συγκρότηση των εκλεκτορικών σωμάτων για την εκλογή μελών ΔΕΠ ήταν πολύ δύσκολο να βρεθούν εξωτερικοί κριτές. «Βαφτίσαμε τα κρέατα ψάρια και αν κάποιος προσφύγει στα δικαστήρια μπορεί να ακυρωθούν διαδικασίες» τόνισε χαρακτηριστικά.

Οι κινητοποιήσεις του διδακτικού προσωπικού θα συμπαρασύρουν και τους φοιτητές μετά την ολοκλήρωση των εξετάσεων, η οποία τοποθετείται χρονικά προς τα τέλη Σεπτεμβρίου. Ηδη οι φοιτητές αντιδρούν με αποχή στις πρυτανικές εκλογές (χθες στο Πολυτεχνείο Κρήτης) και στις προεδρικές που ακολουθούν μέσα στον Σεπτέμβριο (Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Πολυτεχνείο κτλ.).

«Η επιθετικότητα που διακρίνει την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας απέναντι στα εκπαιδευτικά και εργασιακά μας δικαιώματα δεν θα μείνει αναπάντητη από τον φοιτητικό κόσμο» υποστηρίζει ο φοιτητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο (ΑΣΟΕΕ) και στέλεχος της ΕΑΑΚ κ. Π. Μανιάτης. «Και μόνο η σπουδή για την αναγνώριση των ΚΕΣ και των δικαιωμάτων των αποφοίτων τους μέσα στο καλοκαίρι πλήττει ευθέως κατά κύριο λόγο τις πανεπιστημιακού επιπέδου οικονομικές σπουδές και βέβαιαρίχνει κατακόρυφα τον πήχη των κατακτήσεων στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα των οικονομολόγων» προσθέτει.

Για τους φοιτητές μέγιστο διακύβευμα είναι η μαζική συμμετοχή. «Δεν πρέπει να επαναληφθούν τα λάθη του διμήνου Μαΐου- Ιουνίου, όταν οι αντιδράσεις επικεντρώθηκαν στις πρυτανικές και προεδρικές κάλπες και ο περισσότερος φοιτητικός κόσμος δεν ακολούθησε» σημειώνει ο φοιτητής στη Νομική Σχολή και μέλος της Αριστερής Ενότητας κ. Ευ. Γέττος. Ο κ. Γέττος εκτιμά ότι «το πρόσφορο πεδίο για την ανάπτυξη της δράσης και των κινητοποιήσεών μας αποτελούν η επιχειρούμενη εφαρμογή εσωτερικών κανονισμών και η υπογραφή των τετραετών συμβάσεων προγραμματισμού».

Ζήτημα κινητοποιήσεων θέτουν και μέσα στα σχολεία οι παρατάξεις της Αριστεράς προβάλλοντας ιδιαίτερα την έλλειψη υποδομών. Είναι νωπές ακόμη οι αναμνήσεις από τις περυσινές καταλήψεις στα σχολεία, οι οποίες είχαν ξεκινήσει προβάλλοντας αιτήματα που αφορούσαν επί μέρους προβλήματα του κάθε σχολείου (έλλειψη αιθουσών, υψηλές τιμές στο κυλικείο κτλ.) και στη συνέχεια πήραν τη μορφή ντόμινο και επεκτάθηκαν σε όλη τη χώρα. Πολλά από τα προβλήματα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν και σήμερα. Οπως σημείωναν χθες στο «Βήμα» περυσινοί εκπρόσωποι των μαθητών, «ένα γενικευμένο κλίμα κινητοποιήσεων στον χώρο της Παιδείας είναι πολύ πιθανόν να συμπαρασύρει και τους μαθητές αφού τα προβλήματα εξακολουθούν να υφίστανται».

Το «εκρηκτικό» κλίμα συμπληρώνεται με κινητοποιήσεις που σχεδιάζουν για τη νέα σχολική χρονιά οι δάσκαλοι και οι καθηγητές προβάλλοντας το πάγιο αίτημά τους για αύξηση των δαπανών για την Παιδεία αλλά και επί μέρους οικονομικά αιτήματα (π.χ., 1.400 ευρώ για τον νεοδιοριζόμενο εκπαιδευτικό).

Οπως είπε χθες μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Δ. Μπράτης, «και εφέτος η σχολική χρονιά θα ξεκινήσει με ελλείψεις στα σχολεία,παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργού Παιδείας,ενώ σημαντικό πρόβλημα για την εύρρυθμη λειτουργία των σχολείων αποτελεί η απόφαση του υπουργείου να περικόψει τους διορισμούς των μόνιμων εκπαιδευτικών κατά 25% την επόμενη διετία». Και προσθέτει: «Ο αριθμός των διορισμών που ανακοινώθηκε είναι ο χαμηλότερος της τελευταίας δεκαπενταετίας και η μείωση αυτή θα οδηγήσει σε νέες συμπτύξεις τμημάτων και υποβαθμίσεις σχολείων, σε αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, σε πλήρη υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου με τα κενά που θα δημιουργηθούν, σε ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων με αύξηση της ανασφάλιστης εργασίας και της ωρομισθίας,με υποχρεωτικές υπερωρίες και αυταρχισμό στο σχολείο».

Στο υπουργείο Παιδείας εκτιμούν ότι οι κινητοποιήσεις θα είναι ελεγχόμενες, τουλάχιστον ως το τέλος του έτους. Δεν μπορούν όμως να πουν τίποτε για το τι θα γίνει τη νέα χρονιά, μετά τις γιορτές. Ιδιαίτερα φοβούνται ανεξέλεγκτες καταλήψεις οι οποίες μπορεί να ξεκινήσουν από κάποιο πρόβλημα σε ένα σχολείο (π.χ., έλλειψη αιθουσών) και στη συνέχεια να επεκταθούν σε όλα τα σχολικά ιδρύματα.