Στραβά και ανάποδα βαδίζει στην Ελλάδα ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος αφού βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων τριών ετών και η καθοδική πορεία δεν φαίνεται να έχει τέλος. Διαρκή πτωτική πορεία ακολουθεί και ο Δείκτης Εμπιστοσύνης των καταναλωτών στη χώρα μας καταδεικνύοντας την έντονη αβεβαιότητα και ανασφάλεια που επικρατούν στο εγχώριο σκηνικό.

Στη ζοφερή όμως εικόνα που παρουσιάζει η ψυχολογία των ελλήνων καταναλωτών, αλλά και η αναπτυξιακή πορεία των επιμέρους τομέων της ελληνικής οικονομίας, έρχεται να προστεθεί για πρώτη φορά και η σημαντική αποδυνάμωση της εμπιστοσύνης των ευρωπαίων καταναλωτών, οι οποίοι κάνουν απαισιόδοξες προβλέψεις μαζικά και χωρίς τοπικές διακρίσεις στην ΕΕ των «27».

Ο δείκτης στην Ελλάδα υποχωρεί κατά 0,6 μονάδες και διαμορφώνεται στις 91,6, επίδοση που είναι και πάλι η χαμηλότερη των τελευταίων 2,5 ετών (108,2 μονάδες τον Ιούλιο του 2007), ενώ υστερεί και του μακροχρόνιου μέσου όρου του δείκτη.

Επομένως συνεχίζεται η δυσμενής οικονομική συγκυρία και η αβεβαιότητα για το μέλλον που επικρατεί στο ελληνικό- αλλά και στο διεθνές- περιβάλλον, η οποία αντανακλάται στην πτωτική τάση του δείκτη που έχει ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2007. Μόνο οι Κατασκευές φαίνεται να παρουσιάζουν τον Ιούλιο διαφορετική συμπεριφορά, με τον σχετικό δείκτη να ανακάμπτει προφανώς λόγω ψήφισης του χωροταξικού, ενώ στους υπόλοιπους επιχειρηματικούς τομείς και στην καταναλωτική εμπιστοσύνη σημειώνεται υποχώρηση.

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος τον Ιούλιο συνεχίζει την πτωτική πορεία του, υποχωρώντας σημαντικά σε Ευρωπαϊκή Ενωση και ευρωζώνη. Ο δείκτης υποχωρεί κατά 5,8 μονάδες και διαμορφώνεται στις 88,7 στην ΕΕ, ενώ αντίστοιχη είναι και η πτώση στην ευρωζώνη, με τον δείκτη να υποχωρεί στις 89,5 μονάδες. Πρόκειται για

Πολύ χαμηλή είναι η πρόθεση για αποταμίευση, γεγονός που σημαίνει ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο ρευστό

τις χαμηλότερες επιδόσεις της τελευταίας πενταετίας και στις δύο ζώνες, καθώς οι δύο δείκτες είχαν κινηθεί σε αυτά τα επίπεδα τον Μάρτιο του 2003. Σε όλους τους επιμέρους τομείς σημειώνεται υποχώρηση, εντονότερα όμως στις Υπηρεσίες.

Το σημαντικότερο πάντως είναι ότι η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ευρώπη περιορίζεται δραματικά τον Ιούλιο. Ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης σημειώνει μεγάλη πτώση τόσο στην ΕΕ όσο και στην ευρωζώνη αποκλίνοντας όλο και περισσότερο από τον μακροχρόνιο μέσο όρο του. Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους αλλάκαι την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το επόμενο διάστημα επιδεινώνονται σημαντικά, ενώ πολύ χαμηλή είναι η πρόθεση για αποταμίευση,γεγονός που σημαίνει ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο ρευστό στην αγορά.

Ως προς την εξέλιξη της ανεργίας, οι ευρωπαίοι καταναλωτές είναι πιο απαισιόδοξοι τον Ιούλιο, αφού ακόμη περισσότεροι αναμένουν ότι αυτή θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα τόσο στην ΕΕ όσο και στην ευρωζώνη. Στη Βιομηχανία ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών υποχώρησε κατά 4 μονάδες στην ΕΕ και κατά 3 μονάδες στην ευρωζώνη, στις Υπηρεσίες ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών υποχωρεί κατά επτά μονάδες στην ΕΕ και κατά οκτώ στην ευρωζώνη, στο Λιανικό Εμπόριο οι προσδοκίες επιδεινώνονται έντονα, με τον δείκτη να υποχωρεί κατά 6 μονάδες στην ΕΕ και κατά 5 στην ευρωζώνη, στις Κατασκευές ο δείκτης υποχωρεί και τον Ιούλιο, ενώ ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στις Χρηματοοικονομικές Υπηρεσίες ακολουθεί τη γενικότερη πτωτική τάση και υποχωρεί κατά 5 μονάδες σε ΕΕ και κατά 7 στην ευρωζώνη, παραμένοντας χαμηλότερα των μακροχρόνιων μέσων όρων.

Σχεδόν σε όλες τις χώρες σημειώνεται επιδείνωση του οικονομικού κλίματος τον Ιούλιο. Εντονότερη είναι η πτώση στην Ιταλία και στο Ηνωμένο Βασίλειο (-9,6 και-7,2 μονάδες αντίστοιχα), αλλά και στη Γαλλία (-4,7 μονάδες), στη Γερμανία (-4,2 μονάδες) και στην Ολλανδία (-3,9 μονάδες). Χαμηλότερη ήταν η πτώση του δείκτη στην Πολωνία (-1,9 μονάδες), ενώ μόνο στην Ισπανία, μετά τη σημαντική μείωση του Ιουνίου, ο δείκτης ανακάμπτει ελαφρά τον Ιούλιο.

Στην Ελλάδα και στους επιμέρους δείκτες υπάρχει σημαντική πτωτική τάση: στη Βιομηχανία οι προσδοκίες υποχωρούν οριακά, στις Υπηρεσίες οι εκτιμήσεις για την τρέχουσαπορεία της ζήτησης εμφανίζουν σημάδια ανάκαμψης, ωστόσο οι μελλοντικές προσδοκίες για την εξέλιξή της δείχνουν απογοήτευση. Στο Λιανικό Εμπόριο οι προβλέψεις για τις πωλήσεις εξασθενούν. Εξαίρεση στην γενικευμένη δυσαρέσκεια αποτελούν οι Κατασκευές.

Στην πλευρά των καταναλωτών η υποχώρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Ιούλιο είναι πάντα παρούσα. Οι προβλέψεις των ελλήνων καταναλωτών για τη γενική οικονομική κατάσταση της χώρας, αλλά ιδιαίτερα οι προβλέψεις τους για την εξέλιξη της ανεργίας, είναι δυσμενέστατες.