Η μείωση της ζήτησης βενζίνης από τα νοικοκυριά λόγω των υψηλών τιμών και της ύφεσης ρίχνει την τιμή του πετρελαίου, που χθες υποχώρησε στο επίπεδο των 121 δολαρίων το βαρέλι, διευρύνοντας τις απώλειές της στο 18% από το υψηλό των 147,27 δολαρίων το οποίο είχε καταγραφεί στις 11 Ιουλίου. Η υποχώρηση του πετρελαίου προκάλεσε ευφορία στα χρηματιστήρια. Πάντως, παρά την πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, στη χώρα μας η λιανική τιμή πώλησης της βενζίνης στα πρατήρια δεν έχει μειωθεί ανάλογα. Συγκεκριμένα, από τα μέσα Ιουλίου η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει υποχωρήσει στην Ελλάδα μόλις κατά 2% όταν το ίδιο διάστημα η τιμή του αργού παρουσίαζε πτώση 15%. Δεν είναι η πρώτη φορά που υπάρχει χρονική καθυστέρηση στη μείωση των ελληνικών τιμών, σε αντίθεση με τις περιόδους όπου το πετρέλαιο κινείται ανοδικά, οπότε οι ανατιμήσεις «περνούν» κατευθείαν στις πινακίδες των βενζινάδικων.
Αφορμή για τις χθεσινές πιέσεις αποτέλεσαν οι δηλώσεις του προέδρου του ΟΡΕC Χακίμπ Κελίλ, ο οποίος χαρακτήρισε αφύσικες τις τιμές του αργού εκτιμώντας ότι σε περίπτωση ενδυνάμωσης του δολαρίου και βελτίωσης του γεωπολιτικού σκηνικού η μακροπρόθεσμη τιμή θα κινηθεί εντός ενός εύρους της τάξεως των 70-80 δολαρίων το βαρέλι. Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι ο οργανισμός δεν θα πρέπει να μειώσει την παραγωγή, καθώς έχει υποχρέωση να διασφαλίσει την επαρκή προσφορά του εμπορεύματος. Ο κ. Κhelil μάλιστα προχώρησε ακόμη παραπέρα, σημειώνοντας ότι η τρέχουσα τιμή δεν συνδέεται καθόλου με την προσφορά και τη ζήτηση « διότι δεν μπορούμε να εξηγήσουμε μεταβολές της τάξεως των 20 δολαρίων σε λίγες μόνον ημέρες ».
Χθες η τιμή του προθεσμιακού συμβολαίου του αργού παραδόσεως Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ διαπραγματευόταν κάτω από τα 121,50 δολάρια, υποχωρώντας σε ποσοστό άνω του 3% και καταγράφοντας χαμηλό τριών μηνών. Ανάλογη πτώση είχε και το αργό τύπου μπρεντ στο Λονδίνο, το οποίο βρέθηκε επίσης κάτω από τα 122 δολάρια, με απώλειες επίσης άνω του 3%. Σύμφωνα με οικονομολόγους, το έναυσμα για ένα ισχυρό bear market στην αγορά της ενέργειας αναμένεται να δοθεί από την πλευρά της ζήτησης, καθώς αν διατηρηθούν οι υψηλές τιμές του πετρελαίου διεθνώς που κατεγράφησαν εφέτος το καλοκαίρι αναπόφευκτα θα οδηγήσουν τα νοικοκυριά στις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων.
Δεν είναι τυχαίο ότι στις 8 από τις 10 τελευταίες εβδομάδες τα διυλιστήρια καθυστέρησαν τις παραγγελίες τους, προβλέποντας μείωση της ζήτησης για βενζίνη.
Σημαντικό ρόλο αναμένεται να παίξει και η νομισματική πολιτική που θα ακολουθήσει ο πρόεδρος της ομοσπονδιακής τράπεζας των ΗΠΑ (Fed) Μπεν Μπερνάνκι, η οποία μπορεί να επιταχύνει τις εξελίξεις.
Σε περίπτωση αύξησης των επιτοκίων με στόχο την καταπολέ
Οι ανατιμήσεις «περνούν» κατευθείαν στις πινακίδες των βενζινάδικων
μηση του πληθωρισμού θα σημειωθεί κατά πάσα πιθανότητα ενίσχυση του δολαρίου και πτώση των τιμών στο πετρέλαιο και στα υπόλοιπα βασικά εμπορεύματα. Εξάλλου, προς την κατεύθυνση αποκλιμάκωσης της διεθνούς τιμής του αργού λειτουργεί και η μείωση της έντασης στη διαμάχη μεταξύ Ισραήλ και Ιράν που ξεκίνησε με αφορμή το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης.
Αλλο ρεπορτάζ στη σελίδα 7