«Φανταστείτε να μπορούσατε να τραβήξετε τις βαριές κουρτίνες και να κρυφακούσετε τις πιο ιδιωτικές συζητήσεις της διασημότερης δυναστείας του πλανήτη. Να παρακολουθήσετε τις ίντριγκες, τους έρωτες και τις μηχανορραφίες πίσω από τα κοσμοϊστορικά γεγονότα που διαμόρφωσαν το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα». Αφού καταπιάστηκε με τους «γαλαζοαίματους» της αμερικανικής πολιτικής στο μακιαβελικό «House of Cards» με πρωταγωνιστή τον Κέβιν Σπέισι, το φαινόμενο Netflix (η διεθνής διαδικτυακή πλατφόρμα παραγωγής και διανομής περιεχομένου με 86 εκατομμύρια συνδρομητές, από τις ΗΠΑ μέχρι την Ελλάδα) εισχωρεί στα άδυτα της βρετανικής μοναρχίας, αποτολμώντας ένα exposé της γυναίκας Ελισάβετ πίσω από τη Βασίλισσα της Αγγλίας.
«Τhe Crown» είναι ο τίτλος της φιλόδοξης σαπουνόπερας εποχής η οποία έρχεται την κατάλληλη στιγμή για να καλύψει το δυσαναπλήρωτο κενό που άφησε ο «Πύργος του Ντάουντον» στους λάτρεις του είδους. Η πανάκριβη παραγωγή –με 100 εκατομμύρια δολάρια γυρίζεις ταινία blockbuster –φιλοδοξεί να συμπυκνώσει τις τελευταίες εξίμισι δεκαετίες της βρετανικής μοναρχίας σε 60 ώρες τηλεοπτικού μεγαλείου. Οι πρώτες 10 έρχονται –μονοκοπανιά –την προσεχή Πέμπτη και ήδη στο Μπάκιγχαμ ετοιμάζονται για τηλεμαραθώνιο.
Η εναρκτήρια σεζόν του σίριαλ καταγράφει την απαρχή της νέας ελισαβετιανής εποχής –εν ολίγοις έναν γάμο (με τον Πρίγκιπα Φίλιππο το 1947), μία κηδεία (του πατέρα της, Βασιλιά Γεωργίου ΣΤ’, το 1952), μία στέψη (τη δική της, το 1953), αρκετά γεννητούρια (απέκτησε τέσσερα τέκνα) και κάμποσες συναισθηματικές μεταπτώσεις. Και όχι μόνο. «Δεν πρόκειται απλώς για την ιστορία μιας οικογένειας, αλλά για την ιστορία της μεταπολεμικής Βρετανίας» αναφέρει ο σκηνοθέτης Στίβεν Ντάλντρι («Οι ώρες», «Μπίλι Ελιοτ»), που ανέλαβε να φέρει εις πέρας το royal project ως παραγωγός και σκηνοθέτης ενός επεισοδίου, σε συνεργασία με τον σεναριογράφο Πίτερ Μόργκαν («H Βασίλισσα», «Frost/Nixon»). «Η βασιλική οικογένεια είναι αρκετά νευρική και πολύ ενθουσιασμένη με το εγχείρημα» σχολιάζει ο Μόργκαν εν όψει της πρεμιέρας, συμπληρώνοντας ότι στόχος της σειράς είναι να εξερευνήσει τον τρομακτικό αντίκτυπο που είχε η εσπευσμένη άνοδος της νεαρής Ελισάβετ στον βρετανικό θρόνο επάνω στην ίδια και σε όλες της τις σχέσεις –με την αδελφή, τον σύζυγο, τα παιδιά και τον πρωθυπουργό της. «Γνωρίζω πολύ καλά ότι περιβάλλομαι από ανθρώπους που θεωρούν πως θα μπορούσαν να κάνουν τη δουλειά μου καλύτερα· δυνατούς ανθρώπους με ισχυρούς χαρακτήρες, αλλά καλώς ή κακώς το στέμμα προσγειώθηκε στο δικό μου το κεφάλι!» ξεσπά η τηλεοπτική Ελισάβετ σε κάποιο από τα teaser-τρέιλερ του «Τhe Crown».
Εξίσου ζόρικο με το έργο της αληθινής βασίλισσας είναι και το να υποδύεσαι εν ζωή δημόσια πρόσωπα και δη τον μονάρχη της χώρας σου. Κάτι θα έχει να πει γι’ αυτό η 31χρονη ηθοποιός Κλερ Ελίζαμπεθ Φόι, η οποία καλά θα κάνει στο εξής να συνηθίσει να τη φωνάζουν στον δρόμο με το μεσαίο της όνομα. Στο πλευρό της, ως Πρίγκιπας Φίλιππος, ο 33χρονος Ματ Σμιθ («Doctor Who»), ο οποίος μοιράζεται μαζί της αλλεπάλληλες ηλεκτρισμένες στιχομυθίες: «Είσαι η γυναίκα μου ή η βασίλισσά μου;». «Είμαι και οι δύο και ένας ισχυρός άνδρας θα έπρεπε να μπορεί να γονατίσει μπροστά και στις δύο!». «Δεν θα γονατίσω μπροστά στη γυναίκα μου!». «Δεν σου το ζητάει η γυναίκα σου». «Τότε με διατάζει η βασίλισσά μου;». «Ναι!». «Σε παρακαλώ να κάνεις μια εξαίρεση για εμένα». «Οχι!». (Αγνωστο αν όλα αυτά διημείφθησαν μεταξύ του actual βασιλικού ζεύγους πριν από τη στέψη της Ελισάβετ και την απρόθυμη δήλωση υποταγής από τον οξύθυμο Φίλιππο, αλλά είναι μια ωραία σκέψη). Το πρωταγωνιστικό καστ συμπληρώνουν ο έμπειρος αμερικανός ηθοποιός Τζον Λίθγκοου ως φλεγματικός Ουίνστον Τσόρτσιλ και η Βανέσα Κίρμπι ως αντιδραστική Πριγκίπισσα Μαργαρίτα.
Οπως ήταν αναμενόμενο, γενναίο κομμάτι του μπάτζετ διοχετεύθηκε στην πιστή αναπαράσταση της εποχής. «Θέλαμε να είμαστε όσο γίνεται πιο κοντά στην αληθοφάνεια. Κάτι που σημαίνει ιστορική ακρίβεια στα κοστούμια, στις στρατιωτικές στολές, στα σκηνικά και στις τοποθεσίες» αναφέρουν οι παραγωγοί. Απόδειξη ότι το τμήμα κοστουμιών του «The Crown» αριθμεί 35-40 άτομα που σε ορισμένες στιγμές έφτασαν τα 80-100. Οπως περιγράφει χαρακτηριστικά η υπεύθυνη κοστουμιών, Μισέλ Κλάπτον: «Δημιουργήσαμε 350-400 διαφορετικά ενδύματα για τους κύριους χαρακτήρες. Οι κομπάρσοι χρειάστηκε να αλλάξουν ρούχα 3-5 φορές έκαστος. Μόνο για το νυφικό της Ελισάβετ είχαμε ομάδα έξι ατόμων που εργάστηκαν επί έξι εβδομάδες για να αποτυπώσουν πιστά τα κεντήματα. Το φόρεμα της στέψης το δανειστήκαμε από μια έκθεση. Ευτυχώς ήταν στο νούμερο της βασίλισσάς μας!».
Ολα αυτά με την ελπίδα οι ανά τον κόσμο groupies του Στέμματος να συνδράμουν τον οβολό τους για να παρακολουθήσουν τη σειρά και να επιτρέψουν την παραγωγή πέντε ακόμη κύκλων επεισοδίων, που θα ξετυλίξουν τη γαλαζοαίματη σάγκα έως το σήμερα. Μήπως πλησιάζει η ώρα της Ελεν Μίρεν να (ξανα)υποδυθεί την ώριμη βασίλισσα;

Από τον τηλέγραφο στο Wi-Fi

Τρισέγγονη της Βασίλισσας Βικτωρίας, η Ελισάβετ Β’, που ζει από την 21η Απριλίου 1926 και βασιλεύει από τις 6 Φεβρουαρίου 1952, διατηρεί τον τίτλο του γηραιότερου εν ζωή μονάρχη στον πλανήτη και παράλληλα κατέχει το ρεκόρ του ανθεκτικότερου «ενοίκου» του Μπάκιγχαμ (64 συναπτά έτη και συνεχίζει), έχοντας ήδη εορτάσει το αργυρό, το χρυσό και το αδαμάντινο ιωβηλαίο της.
Γεννημένη στο Μέιφερ του Λονδίνου, πρωτότοκη κόρη του τότε Δούκα του Γιορκ, η νεαρή Ελισάβετ εκπαιδεύτηκε κατ’ οίκον, μαζί με την αδελφή της. Σύμφωνα με μαρτυρίες της γκουβερνάντας της, Μάριον Κρόφορντ, η μικρή «Λίλιμπετ» ήταν ένα χαρούμενο, υπεύθυνο και τακτικό κοριτσάκι με καλούς τρόπους και ιδιαίτερη αγάπη στα άλογα και στα σκυλιά (από το 1933 τη συντροφεύει πάντα ένα κατοικίδιο ράτσας κόργκι). Τίποτε δεν προδίκαζε ότι σύντομα θα κληρονομούσε το Στέμμα. Ο θείος της, Εδουάρδος, προοριζόταν για τον βρετανικό θρόνο, τον οποίο τελικά παρέδωσε στον αδελφό του και πατέρα της Ελισάβετ για τα μάτια της διαζευγμένης Αμερικανίδας Γουόλις Σίμπσον. Ο Γεώργιος ΣΤ’ φόρεσε το στέμμα το 1936. Λιγότερα από 16 χρόνια μετά, ο αιφνίδιος θάνατός του σε ηλικία 56 ετών την εκτόξευσε στο προσκήνιο.
Στον απόηχο δύο Παγκοσμίων Πολέμων, με την πάλαι ποτέ κραταιά Βρετανική Αυτοκρατορία να συρρικνώνεται, η 25χρονη πενθούσα Ελισάβετ –νιόπαντρη και ήδη μητέρα δύο παιδιών –πιθανότατα βρέθηκε αντιμέτωπη με ένα τσουνάμι υποχρεώσεων και ένα ψυχολογικό rollercoaster. Εχοντας χάσει τον πατέρα της, τώρα έπρεπε να χάσει και τον εαυτό της, υποδυόμενη εφ’ όρου ζωής τη βασίλισσα. Και το έκανε.
Στα 90 και μισό, εξίμισι δεκαετίες και 13 πρωθυπουργούς μετά το πανηγυρικό «Long live Queen Elizabeth» μέσα στο Αββαείο του Γουεστμίνστερ, το βασίλειό της είναι αγνώριστο, έχοντας περάσει από τα χρόνια του τηλέγραφου στην εποχή του Wi-Fi και, πλέον, του Brexit.
Και παρότι πρόκειται ίσως για την πιο πολυφωτογραφημένη και αναγνωρίσιμη θηλυκή φυσιογνωμία του 20ού αιώνα, με το πρόσωπό της να κοσμεί νομίσματα, κούπες και γραμματόσημα, punk δίσκους και Τ-shirts της Βιβιέν Γουέστγουντ, παρόλο που γνωρίζουμε με κάθε λεπτομέρεια το ημερήσιο πρόγραμμά της, η ίδια ελάχιστα έχει προδώσει για την προσωπική της ατζέντα. Κανείς δεν ξέρει αν το καταδιασκεδάζει, αν βαριέται αφόρητα ή αν υποφέρει στον στενό κορσέ του αξιώματός της. Αν θα προτιμούσε να πίνει κοκτέιλ με χάρτινη ομπρελίτσα στο κατάστρωμα του Queen Elizabeth en route για Καραϊβική ή να απολαμβάνει βραδιές μπριτζ με συνταξιούχους party animals.
Το σίγουρο είναι ότι διατηρεί το χιούμορ της. Μια φορά βρέθηκε πρόσωπο με πρόσωπο με ανυποψίαστο πελάτη σε κατάστημα έξω από το Μπαλμόραλ, και όταν εκείνος της είπε «Μοιάζετε εκπληκτικά με τη βασίλισσα!» εκείνη αποκρίθηκε: «Πόσο καθησυχαστικό!». Μιλάμε άλλωστε για τη βασίλισσα που πόζαρε ακομπλεξάριστα για τον Λούσιαν Φρόιντ, που μάλωσε τον εγγονό της Γουίλιαμ μπροστά σε ολόκληρη τη χώρα στην παρέλαση για τα 90ά γενέθλιά της, και που δέχτηκε να «πηδήξει» από ελιπόπτερο αγκαζέ με τον Τζέιμς Μποντ για τις ανάγκες της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου. Ακόμη και όσοι δεν τρέφουν τα πιο φιλικά αισθήματα για τη βρετανική βασιλική οικογένεια ή για τη μοναρχία εν γένει οφείλουν να το παραδεχτούν. Μαζί της κλείνει μια ολόκληρη εποχή.

Κορόνα στο κεφάλι της
Η πολυαναμενόμενη σαπουνόπερα του Netflix αναβιώνει και το λαμπρό κεφάλαιο της στέψης, μιας εξτραβαγκάντσας που εκτυλίχθηκε υπό βροχή το πρωινό της 2ας Ιουνίου 1953 αφήνοντας εποχή – ήταν η πρώτη στέψη βρετανού μονάρχη και το πρώτο διεθνές γεγονός τέτοιου βεληνεκούς που καλύφθηκε τηλεοπτικά. Είχαν μεσολαβήσει 13 ολόκληροι μήνες από τον θάνατο του Βασιλιά Γεωργίου, πυρετώδεις προετοιμασίες και ενδελεχείς πρόβες. Προκειμένου μάλιστα να εξοικειωθεί με το βάρος του στέμματος στους ώμους της (κυριολεκτικά και μη), ούτε λίγο ούτε πολύ η νέα βασίλισσα όλο αυτό το διάστημα κυκλοφορούσε στους διαδρόμους του παλατιού φορώντας την κορόνα της, πίνοντας το τσάι της, ξεφυλλίζοντας εφημερίδες.

Υπολογίζεται ότι τρία εκατομμύρια Βρετανοί συνωστίστηκαν με χαμόγελα και σημαίες κατά μήκος της διαδρομής που θα κάλυπτε η βασιλική άμαξα από το Μπάκιγχαμ έως το Αββαείο του Γουεστμίνστερ την ημέρα της στέψης. Για όσους δεν είχαν προλάβει να πιάσουν καλή θέση, 200 μικρόφωνα ήταν ακροβολισμένα στην πόλη για να αναμεταδίδουν την τελετή, ενώ 750 απεσταλμένοι δικτύων κάλυψαν δημοσιογραφικά το γεγονός σε 39 γλώσσες. Εντός του ναού συνωστίστηκαν 8.000 μέλη του ιερατείου, γαλαζοαίματοι και υψηλοί προσκεκλημένοι από όλον τον κόσμο, ενώ τον τόνο έδιναν 480 μουσικοί και μέλη χορωδιών.

Ο υπόλοιπος κόσμος θα έπρεπε να συμβιβαστεί με την ασπρόμαυρη εικόνα του BBC και με το έγχρωμο πορτρέτο της νεαρής εστεμμένης που απαθανάτισε ο Σέσιλ Μπίτον (επάνω δεξιά). «Η βασίλισσα φορά ένα υπαινικτικό χαμόγελο που φωτίζει τα χείλη της» δήλωσε ο θρυλικός φωτογράφος για ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ενσταντανέ του 20ού αιώνα. Εκτός από το «χαμόγελο της Τζοκόντα» η βασίλισσα φορούσε και μια εντυπωσιακή ποδήρη τουαλέτα, ραμμένη από λευκό μετάξι σε σχέδια Νόρμαν Χάρτνελ, με κεντημένα μοτίβα που συνδέονταν με το κάθε μέλος της Κοινοπολιτείας (π.χ. ρόδο των Τυδώρ για την Αγγλία, γαϊδουράγκαθο για τη Σκωτία, άνθος λωτού για την Ινδία, φτέρη για τη Ν. Ζηλανδία, φύλλο σφενδάμνου για τον Καναδά). Τους ώμους της σκέπαζε ραμμένη στο χέρι βελούδινη κάπα με γούνα από καναδική ερμίνα μήκους 5,5 μέτρων – για τις μανούβρες επιστρατεύθηκαν επτά κυρίες επί των τιμών.

Ακολούθησε η απαγγελία των όρκων ενώπιον του Αρχιεπισκόπου του Κάντερμπέρι, το χρίσμα με ευχέλαιο και η Θεία Κοινωνία, το στέμμα έφτασε στον προορισμό του, το πλήθος αναφώνησε «God Save the Queen» και τα υπόλοιπα ανήκουν στην Ιστορία.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino το Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2016

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ