Δεχθήκαμε με ένα δισταγμό – η αλήθεια είναι – την πρόσκληση να παρακολουθήσουμε την παράσταση « Ωραία Ελένη» από την ομάδα του OLVIO. Η οπερέτα είναι να πεις λίγο δύσπεπτη για τους μη έχοντες γνώση και τριβή με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Αλλά οι προκλήσεις είναι για να τις αξιοποιούμε είτε για να αλλάξουμε γνώμη είτε απλά για να επιβεβαιώσουμε τις μέχρι σήμερα ισχυρές θέσεις μας. Στην συγκεκριμένη περίπτωση συνέβη η πρώτη εκδοχή. Περάσαμε υπέροχα. Όχι μόνο γιατί γελάσαμε αλλά και γιατί αισθανθήκαμε αυτό που καμιά φορά χάνεται – ξεχνιέται – παραμελείται: τον σεβασμό προς τον θεατή. Όλο το στήσιμο της παράστασης, οι ερμηνείες, η μουσική, τα πάντα έκαναν σαφές ότι όλοι όσοι συμμετείχαν είχαν δουλέψει συστηματικά και με συνέπεια. Όλα ήταν με σαφήνεια και ακρίβεια εκτελεσμένα.
Γεγονός που δεν προκύπτει μόνο από το πόσο καθαρά τραγουδούσαν οι «Αρχοντες» ενώ χόρευαν ραπ ούτε μόνο από την έξυπνη αξιοποίηση κάθε γωνιάς της σκηνής αλλά και των λιτών σκηνικών – απόδειξη ότι σκηνογραφία δεν είναι μόνο η στριφογυριστές σκηνές – αλλά από όλο το σύνολο της παράστασης, σε όλη τη διάρκεια της.

Το έργο

Πάνω στον καμβά της ομηρικής ιστορίας, ο Jacques Offenbach και οι δημιουργοί του λιμπρέτου, Ludovic Halevy και HenriMeilhac, κεντούν ένα έργο αυθεντικής απόλαυσης που δεν έχει καμιά πρόθεση να φανεί σοβαρό. Θέλησαν – και πέτυχαν – να γράψουν μια παρωδία της κλασικής ελληνικής μυθολογίας, στην οποία, είχαν βασιστεί μεγάλες όπερες και ταυτόχρονα να κάνουν ένα καυστικό σχόλιο για τον σχεδόν παρακμιακό τρόπο ζωής των γάλλων μεγαλοαστών στα μέσα του 17ου αιώνα. Στο έργο του Offenbach χωρούν όλοι: ο απατημένος σύζυγος (Μενέλαος), η αισθησιακή γυναίκα που ζει ένα συμβατικό γάμο (Ελένη), οι διεφθαρμένες αρχές (Κάλχας), ο αυθάδης γιος που τρώει τα λεφτά της οικογένειας (Ορέστης), οι πολυλογάδες και άμυαλοι «ωραίοι» (Αγαμέμνονας, Αχιλλέας). Και βέβαια, ο Πάρης που, χάρη στην ομορφιά και την ευφυΐα του, κερδίζει έστω και ως «απλός βοσκός» στην πνευματική Ολυμπιάδα.Όταν η Ωραία Ελένη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι, το Δεκέμβρη του 1864, σημείωσε τεράστια επιτυχία, παρά την θύελλα αντιδράσεων από τους κριτικούς της εποχής, που μιλούσαν για βλασφημία, για τολμηρά υπονοούμενα και ανήθικη πλοκή. 
O κριτικός της εφημερίδας 
New York Tribune μάλιστα έφτασε να γράψει: «σας συνιστούμε να μην την πλησιάσετε!». Κι όμως, το κοινό συνέρεε κάθε βράδυ στο θέατρο και οι παραστάσεις έφτασαν τις επτακόσιες. Οι εφημερίδες της εποχής σημείωναν με έκπληξη ότι κάθε βράδυ το θέατρο ήταν γεμάτο από μοντέρνο κοινό που απολάμβανε την σατυρική πλοκή και την εξαιρετική μουσική χωρίς να δείχνει ότι ενοχλείται.
H ομάδα του Olvio, 150 χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση στο Παρίσι, ανεβάζει  το έργο για πρώτη φορά στην Αθήνα μέσα από μια ανανεωμένη και σύγχρονη ματιά – σκηνοθετικά, κινησιολογικά και ερμηνευτικά – όπου η Ωραία Ελένη μιλάει ελληνικά και σκιαγραφεί ανάλαφρα αλλά χωρίς περιστροφές, μια κοινωνία που κάνει ό,τι μπορεί για να μη βρεθεί αντιμέτωπη με την πικρή αλήθεια της καθημερινότητας.

 Όσα ξεχωρίσαμε
Το γεγονός ότι ξεχωρίσαμε την συνολική ερμηνεία – φωνητικά και εκφραστικά  – του Τίμου Συρλατζή ως Κάλχα και την υποκριτική ευελιξία του Στέλιου Κέλερη ως Αχιλλέα είναι περισσότερο λόγω  προσωπικού γούστου και υποκειμενικής καλλιτεχνικής ματιάς παρά απόλυτο συμπέρασμα. Γιατί ο καθένας από το «πόστο» του  υπηρετεί άψογα την παράσταση προσφέροντας ένα ομοιογενές θέαμα που κανένα σημείο του δεν μοιάζει περιττό, καμία «κοιλιά» δεν πετάει το θεατή έξω από τα δρώμενα – ακόμη και οι σύντομες ατάκες των «βουβών» χορευτών και τα εκφραστικά τους παιχνίδια εμπλουτίζουν δημιουργικά την κάθε σκηνή –  καμία σκηνοθετική/σκηνογραφική επιλογή δεν είναι έτσι απλά για να είναι με χαρακτηριστικό το πόσο άριστα χρησιμοποιήθηκαν τα σκαμπό/γλάστρες στην ανάπτυξη διαφορετικών σκηνών. Και γιατί, μεταξύ άλλων, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει την καθηλωτική φωνή του Νίκου Στεφάνου ως Πάρη αλλά και την ισορροπημένη θηλυκότητα – άλλοτε ανάλαφρη άλλοτε δεσποτική  – χωρίς να ολισθαίνει σε ανούσιες, υπερβολικές χαριτωμενιές από την Ωραία, Ελένη Λιώνα.       


 info
Θέατρο OLVIO,  Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7 (5 λεπτά από το σταθμό Κεραμεικός)
Σάββατο και Κυριακή στις 19:30,
τηλ. επικοινωνίας: 210 3414118