Μαραθώνιο

Η εμφάνιση ήταν πομπώδης: το κόκκινο μαντιλάκι στην τσέπη του καλοραμμένου σακακιού, το σολάριουμ μια μόνιμη υπενθύμιση ευρωστίας. Ο νέος δήμαρχος δεν έπρεπε να απογοητεύσει τους ψηφοφόρους του, να προδώσει τους λόγους για τους οποίους τον εμπιστεύθηκαν. Μετά την εκλογή του πήρε με άνεση το μικρόφωνο στα χέρια και μίλησε στην τηλεοπτική κάμερα. Η καλή του φίλη Ναταλία Γερμανού από την άλλη πλευρά ανέβαζε μια κοινή, σχεδόν τρομακτική φωτογραφία τους στο Τwitter. «Οχι που δεν θα βγαίναμε, μωρή» έγραψε τιμώντας το ιδίωμα του πρώην μάνατζερ και νυν δημάρχου. Η φούσκα του ξεπερασμένου λάιφσταϊλ εκρήγνυται πάνω στη σφαίρα μιας πολιτικής που φαίνεται να έχει ξεπέσει εντελώς.
Γόνος πλούσιας οικογένειας, με συμφέροντα στις Φιλιππίνες, ο Ηλίας ως παιδί εμφανιζόταν στο σχολείο με σωματοφύλακες καθώς η οικογένειά του φοβόταν αντίποινα του δικτάτορα Μάρκος, με τον οποίο είχαν συγκρουστεί. Ιδιαίτερα ωραίος και κοσμοπολίτης στα νιάτα του, εργάστηκε και ως μοντέλο, είχε την τύχη να συναντιέται στη Μύκονο με τη Λιζ Τέιλορ, να γευματίζει με τον Ρενιέ του Μονακό και να δανείζεται τα ρούχα του Αλέξανδρου Ιόλα ώστε να εμφανίζεται στα πρώτα μασκέ πάρτι της γκαλερί Πιερίδη, ανταγωνιζόμενος σε λάμψη τον Μπίλι Μπο. Υστερα μετακόμισε στην Αμερική για σπουδές χωρίς να ξεχάσει να θυμίζει πως σύχναζε (;) στα πάρτι του Studio 54 παρέα με τον Αντι Γουόρχολ, τον Μικ Τζάγκερ και τη Λάιζα Μινέλι.
Ο Ηλίας όμως δεν έγινε τελικά γνωστός μέσα από αυτά. Αντίθετα, συναντήθηκε με τη μεγάλη δημοσιότητα ως ένα αναπόσπαστο κομμάτι των αφασικών 90s. Βούλιαξε στον πυθμένα της λαϊκοπόπ αισθητικής και έγινε εκφραστής της όταν ανέλαβε να οικοδομήσει ένα ελληνικό είδωλο πάνω σε έναν κούκλο πιτσιρικά που τραγουδούσε και χόρευε χαριτωμένα στα μπουζούκια της Κέρκυρας.

Ο Ηλίας έγινε η σκιά του Σάκη, ο πιο μισητός άνθρωπος για κάθε Ρουβίτσα και με επιτηδευμένα κολπάκια πρόκλησης οικοδόμησε τον μύθο του τραγουδιστή.

Επειτα ο Ρουβάς μεγάλωσε, αποφάσισε να γίνει πατέρας, να κρεμάσει τη φούστα Valentino στην ντουλάπα, μαζί με τον Ηλία, ο οποίος δήλωνε σχεδόν γλυκόπικρα «απολυμένη Φιλιππινέζα».
Συνήλθε βεβαίως και αποφάσισε να γίνει ο καλύτερος μάνατζερ του εαυτού του. Οικοδόμησε την ιδιαίτερη τηλεπερσόνα του περιφερόμενου κριτή talent show βασισμένος στη βραχνή φωνή του και στην ατάκα που γινόταν σλόγκαν σε δευτερόλεπτα: «θεά».

Σολάριουμ

Η διάγνωση πίσω από το εκλογικό φαινόμενο Ψινάκη ίσως είναι απλή. Απογοήτευση από την κατάσταση και τους πολιτικούς, ψήφος διαμαρτυρίας ή, ακόμη χειρότερα, μια απεγνωσμένη προσπάθεια κατάκτησης εκείνων των πολυπόθητων 15 λεπτών δημοσιότητας που θα προσφέρει ένας διάσημος δήμαρχος ο οποίος εξασφαλίζει προνομιακή μεταχείριση στις μεσημεριανές εκπομπές. Μην ξεχνάμε ότι ο Ηλίας Ψινάκης είχε έρθει και πρώτος σε σταυρούς δημοτικός σύμβουλος στην Αθήνα το 2010 με το ψηφοδέλτιο του Νικήτα Κακλαμάνη. Οσο και να το ξορκίζουμε, το λάιφσταϊλ είναι εδώ.

Το πρόβλημα όμως δεν είναι οι ψηφοφόροι του Μαραθώνα – εδώ εξελέγη ευρωβουλευτής ο Θοδωρής Ζαγοράκης και δήμαρχος Βόλου ο Μπέος (!) – αλλά ο ίδιος ο μάνατζερ. Αν και ιδιαίτερα ευφυής άνθρωπος, μάλλον έχει λίγο μπερδεμένα τα πράγματα στο μυαλό του. Eπειδή έχει υπάρξει μάνατζερ του Σάκη, δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι θα κάνει καριέρα και ο Δήμος Μαραθώνα, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει. Η τοπική αυτοδιοίκηση δεν είναι πάρτι της Eurovision, με χορευτές και παγέτες, ούτε βόλτες με κότερα στη Μύκονο. Υπάρχει γραφειοκρατία, υπάρχουν κονδύλια που πρέπει να τύχουν διαχείρισης και τα οποία συνεχώς μειώνονται, έργα που πρέπει να περατωθούν, προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν και βαρετά δημοτικά συμβούλια στα οποία ο τοπικός άρχοντας πρέπει να δίνει λύσεις και όχι να πετά λεκτικά πυροτεχνήματα, όπως το χαρακτηριστικό «αϊ μωρή κοντή» που εκτόξευσε στη διάρκεια συνεδρίασης την περίοδο που διετέλεσε δημοτικός σύμβουλος Αθήνας. Οπως λένε και οι κακεντρεχείς, αν δεν υπήρχε και αυτός ο καβγάς, ίσως να μη θυμόταν κανείς ότι πέρασε και από εκεί.

Ας είμαστε αντικειμενικοί: ο κ. Ψινάκης βρισκόταν τότε στην αντιπολίτευση. Mάλιστα, ενώ ο Νικήτας Κακλαμάνης είχε τονίσει στον Γιώργο Καμίνη ότι ο κ. Ψινάκης βρισκόταν στη διάθεσή του, ο δήμαρχος δεν τον αξιοποίησε όσο έπρεπε, με αποτέλεσμα να μη δούμε διάφορους πολιτιστικούς κολοσσούς της αυλής του μάνατζερ στα δρώμενα του Δήμου Αθηναίων.

Ο Ηλίας Ψινάκης είναι πλέον ο νέος τοπικός άρχοντας Μαραθώνα. Εφόσον δουλέψει και αφοσιωθεί, όπως δηλώνει, ίσως πραγματικά αναδειχθεί σε έναν καλό δήμαρχο. Λέγεται ότι πίσω του βρίσκεται και μια καλή ομάδα νέων ανθρώπων. Ο Απόστολος Γκλέτσος έχει ήδη δείξει τον δρόμο. Και έπειτα απ’ όλα αυτά οι εθνικές εκλογές μπορεί να τους περιμένουν. Ας είμαστε τουλάχιστον προετοιμασμένοι.

Αδέκαστη

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 1 Ιουνίου 2014

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ