Ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος άσκησε η Εισαγγελία Διαφθοράς κατά παντός υπευθύνου κατασκευαστικής εταιρείας, συμφερόντων της οικογένειας Μπόμπολα, για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και απάτη ύψους περίπου50 εκατ. ευρώ, ως προς την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου στην πΓΔΜ.

Η απάτη, η οποία στρέφεται σε βάρος των συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποκαλύφθηκε μετά τις καταγγελίες του νέου πρωθυπουργού της πΓΔΜ Ζόραν Ζάεφ για ατασθαλίες στην εργολαβία του αυτοκινητοδρόμου Ντέμιρ Κάπια -Σμόκβιτσα, που είχε αναλάβει η συγκεκριμένη κατασκευαστική εταιρεία.
Ακολούθησε έκθεση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), στην οποία περιγράφονται μεταξύ άλλωνυπέρογκες αμοιβές στο προσωπικό της εταιρείας, οι οποίες ξεπερνούν κατά πολύ τους μισθούς στη γειτονική χώρα.
Σύμφωνα με την έκθεση, το ύψος των αποδοχών που εμφανίζονταν να λαμβάνουν διάφορα πρόσωπα, κατά την περίοδο 2012-2013, αποτελεί ένδειξη ότι είτε τα χρήματα αυτά δεν προορίζονταν για τα συγκεκριμένα στελέχη (και διοχετεύονταν σε τρίτους), είτε είχαν ως πραγματικό σκοπό τη διόγκωση του τιμήματος του έργου.

Τα στοιχεία της OLAF δείχνουν ότι οι μισθοί που εμφανίζονταν να εισπράττουν ορισμένα στελέχη της κατασκευαστικής εταιρείας έφταναν στο – «εξωπραγματικό» για τα οικονομικά δεδομένα των Σκοπίων – ποσό των 110.000 ευρώ, μηνιαίως.

Η υπόθεση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου, ύψους 270 εκατ. ευρώ, είχε πυροδοτήσει οξεία πολιτική αντιπαράθεση στην πΓΔΜ, καθώς η ελληνική εταιρεία φέρεται –σύμφωνα με καταγγελίες – να κέρδισε το έργο αν και η προσφορά της ήταν σημαντικά υψηλότερη (κατά 40 εκατ. ευρώ) από αυτές των ανταγωνιστών της.

Στις ίδιες καταγγελίες γινόταν λόγος και για έλληνες πολίτες που έφταναν στα Σκόπια, οργανωμένα, με λεωφορεία, και οι οποίοι δεν ασχολούνταν με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου,πλην όμως εισέπρατταν από την εταιρεία, μέσω του υποκαταστήματος της Stopanska Banka, μεγάλα χρηματικά ποσά σε μετρητά (από 20.000 έως και 90.000 ευρώ), βάσει συμβάσεων έργου.

Όπως ανέφεραν δε οι καταγγελίες στην πΓΔΜ, σε λιγότερο από έναν χρόνο εισήλθαν στη γειτονική χώρα για τον σκοπό αυτό 96 Έλληνες πολίτες, ενώ εννέα από αυτοί εμφανίζονται ως συγγενείς, με ίδιο επώνυμο και διαφορετικό όνομα.

Η κατασκευαστική εταιρεία έχει πάντως χαρακτηρίσει «αβάσιμα και αδικαιολόγητα» τα σχετικά δημοσιεύματα του σκοπιανού και διεθνούς Τύπου, υποστηρίζοντας ότι «από την έναρξη του παραπάνω έργου όλες οι δραστηριότητες και όλες οι σχετικές οικονομικές συναλλαγές εκτελούνται σύμφωνα με τους διεθνείς και τοπικούς νόμους και κανονισμούς.

»Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε συναλλαγή καλύπτεται από συμβάσεις και τιμολόγια, οι φόροι υπολογίζονται και πληρώνονται και τελικώς όλες οι πληρωμές γίνονται μέσω τραπεζικού συστήματος, όπως απαιτείται από τον νόμο».