Την Παρασκευή στις 13:00 το μεσημέρι στην 5η Ανακρίτρια Πειραιά θα απολογηθεί ο 78χρονος χειριστής του ταχύπλοου Θρασύβουλος Λυκουρέξος που κατηγορείται για την τραγωδία στην Αίγινα.

Στον 78χρονο απαγγέλθηκαν δύο κατηγορίες κακουργηματικού χαρακτήρα: Πρόκληση ναυαγίου που είχε σαν αποτέλεσμα την πρόκληση θανάτου και ανθρωποκτονία από αμέλεια.

Ο δικηγόρος του Α. Λυκουρέζος δήλωσε ότι υπερσπιστική γραμμή θα είναι ότι η αμέλεια δεν βαρύνει τον πελάτη του.



Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες των επιβαινοντων και των συγγενών των θυμάτων

Η κυρία Χρύσα Γεωργιάδη μαζί με τον άνδρα της και την 9χρονη ανιψιά τους βρισκόταν πάνω στο μοιραίο τουριστικό σκάφος με κατεύθυνση τη Μονή. Όπως περιγράφει στο Βήμα «ήμασταν ακριβώς στα μέσα της διαδρομής, στην αρχή βλέπαμε από το βάθος δεξιά, όπως παρακολουθούσαμε την πορεία του ταχύπλοου, μια κουκίδα και μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα το σκάφος πλησίαζε με μεγάλη ταχύτητα. Εκανε 1-2 απότομους ελιγμούς και στον τρίτο ελιγμό καρφώθηκε στη δεξιά πλευρά της πλώρης. Σαν να μας είχε στοχεύσει, γιατί δεν είχε λόγο να κάνει ελιγμούς στο συγκεκριμένο σημείο. Επρεπε να διασχίζουμε τη θάλασσα παράλληλα. Εμείς βλέπαμε την καρίνα και όχι την ευθεία του σκάφους, είχε τον τετραπλάσιο όγκο από το δικό μας. Διέλυσε την πλώρη και στη συνέχεια διέσχισε το δικό μας το πλοιάριο από πάνω και βγήκε πίσω αριστερά. Δεν το πίστευα ότι μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο, λέω “μας έχει δει”. Ο δικός μας καπετάνιος δεν μπορούσε να κάνει κάτι, δεν προλάβαινε. Μετά από 25 μέτρα, από το σημείο, το είδαμε ακινητοποιημένο» λέει καισυμπληρώνει «Δεν μπορούσαμε να διακρίνουμε ποιος ήταν ο χειριστής του, μετά αφού ακινητοποιήθηκε είδαμε πάνω στο σκάφος δύο φιγούρες. Κανείς δεν ήρθε να μας βοηθήσει».
{{{ audio1 }}}
Η κυρία Γεωργιάδη στάθηκε τυχερή μέσα στην ατυχία της καθώς δεν τραυματίστηκε, το σοκ που υπέστη η ίδια και η ανιψιά της ήταν μεγάλο. «Αυτό που ζήσαμε ήταν εφιαλτικό. Μέσα σε ένα λεπτό είχαν μείνει μόνο συντρίμμια. Βιώσαμε ένα πραγματικό ναυάγιο. Εβλεπες γύρω σου ανθρώπους τρομοκρατημένους να προσπαθούν να κρατηθούν από τα σπασμένα κομμάτια της βάρκας. Είδαμε βίαιες εικόνες».

Μιλώντας στο Βήμα ο νονός της αδικοχαμένης 5χρονης κ. Γιάννης Ασημακόπουλος λέει: «Χάσαμε το αγγελούδι μας».

Ο ίδιος ενημερώθηκε για το τραγικό δυστύχημα από φιλικό ζευγάρι της οικογένειας που επέβαιναν όλοι μαζί στη μοιραία βάρκα.

«Εγώ δεν ήμουν εκεί, με ενημέρωσε φιλικό ζευγάρι που είχαν πάει μαζί με την οικογένεια του κουνιάδου μου εκδρομή. Αυτοί με πήραν τηλέφωνο και μου είπαν τα δυσάρεστα».

Το πρωί ο ίδιος και η γυναίκα του, αδερφή του άτυχου 44χρονου και θεία της 5χρονης, βρέθηκαν στα δικαστήρια Πειραιά όπου και μεταφέρθηκε ο 77χρονος χειριστής του ταχύπλοου. «Από μαρτυρίες που ακούσαμε και εμείς, το ταχύπλοο πήγαινε κατα πάνω τους, οι επιβάτες της λάτζας του φώναζαν αλλά αυτός δεν άκουγε και πέρασε από πάνω τους. Ηταν σαν να οδηγά χωρίς να βλέπει».

Εντονες αποδοκιμασίες για τον 78χρονο χειριστή του ταχύπλοου

Με έντονες αποδοκιμασίες υποδέχτηκαν οι συγγενείς των θυμάτων τον 78χρονο Θρασύβουλο Λυκουρέζο, στο δικαστικό μέγαρο του Πειραιά, όπου έφτασε στις 10.30 το πρωί της Τετάρτης.

Η θεία του παιδιού που έχασε τη ζωή του στην τραγωδία κρατούσε την φωτογραφία του, ενώ μόλις εμφανίστηκε ο 78χρονος άρχισε να κραυγάζει εναντίον του.

Ο 78χρονος αναμένεται να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα για την ανείπωτη τραγωδία το μεσημέρι της Τρίτης στο στενό της Μονής. Δικήγορος του είναι ο ξάδερφός του ποινικολόγος Αλέξανδρος Λυκουρέζος.

Νωρίτερα έντονες ήταν οι αποδοκιμασίες και μεσα στοflying dolphin που τον μετέφερε στον Πειραια, ενώ εμφανή ήταν τα προβλήματα υγείας του.

Ο ιδιοκτήτης του ταχύπλοου σκάφους που εμβόλισε τη λάντζα επικαλέστηκε πρόβλημα υγείας. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες όταν οδηγήθηκε στο Λιμεναρχείο για ανάκριση, ζήτησε από τους αξιωματικούς να μην τον προσέξουν γιατί πάσχει από χρόνιο νόσημα. Στη συνέχεια, ζητήθηκε βεβαίωση από νοσοκομείο της Αθήνας η οποία πήγε στην Αίγινα με ταχύπλοο λίγο μετά τις έξι το απόγευμα της Τρίτης. Τα ερωτηματικά που προκύπτουν, λοιπόν, είναι εάν ο 78χρονος είχε άδεια, πότε την είχε ανανεώσει και εάν τηρήθηκε η νομοθεσία σε ό,τι αφορά θέματα υγείας.

Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, ο ιδιοκτήτης του ταχύπλοου συνελήφθη λίγο μετά το δυστύχημα σε συγγενικό του σπίτι στην Αίγινα, ενώ στο σκάφος ήταν άλλα τρία άτομα, (ένας άνδρας και δύο γυναίκες), τα οποία από την πρώτη στιγμή προσήχθησαν στο Λιμεναρχείο.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο ιδιοκτήτης του ταχύπλοου δηλώνει ότι αφαιρέθηκε και δεν είχε δει το τουριστικό σκάφος και όταν τελικά το είδε δεν πρόλαβε να αντιδράσει. Έτσι, το ταχύπλοο πέρασε στην κυριολεξία πάνω από την λάντζα, κόβοντας την στη μέση και ρίχνοντας τους επιβάτες στη θάλασσα.

Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι δεν έτρεχε, αλλά αυτόπτες μάρτυρες αναφέρουν ότι κινούνταν με μεγάλη ταχύτητα, μέσα στην στενή δίαυλο, κάτι που ερευνάται στο πλαίσιο της προανάκρισης.

Σημειώνεται ότι ο ιδιοκτήτης είναι κάτοχος διπλώματος για το σκάφος, το οποίο είχε θεωρηθεί το 2014.

Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας τραγωδίας

Το ναυτικό δυστύχημα Αίγινα δεν αποτελεί εξαίρεση. Κάθε καλοκαίρι στις θάλασσές μας σημειώνονται ατυχήματα, άλλα πιο σοβαρά και άλλα λιγότερο, στα οποία εμπλέκονται ταχύπλοα σκάφη.

Όπως επισημαίνουν στα Νέα της Τετάρτης, άνθρωποι με εμπειρία, στις περισσότερες περιπτώσεις η απροσεξία και η έλλειψη ναυτικής αγωγής από πλευράς των χειριστών είναι οι βασικές αιτίες που οδηγούν σε τραγικά αποτελέσματα.

«Κάθε χρόνο έχουμε ατυχήματα ή δυστυχήματα στις θάλασσες. Άλλοι χειριστές οδηγούν τα σκάφη μεθυσμένοι. Άλλοι δεν τηρούν τους κανόνες και τις αποστάσεις ασφαλείας από τις ακτές. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα ναυτικά ατυχήματα με ταχύπλοα οφείλονται καθαρά σε απροσεξία και σε έλλειψη ναυτικής αγωγής» επισημαίνει ο εκπαιδευτής χειριστών ταχύπλοων σκαφών, κυβερνήτης και μέλος του ΔΣ του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Χειριστών Ταχύπλοων Ξενοφώντας Σιδέρης.

Τα τραγικά περιστατικά με ταχύπλοα που έχουν συμβεί κοντά στις ακτές τα τελευταία χρόνια επιβεβαιώνουν τα λεγόμενά του.

Τον Αύγουστο του 2012 ένας 47χρονος αστυνομικός είχε βρει τραγικό θάνατο όταν την ώρα που κολυμπούσε πέρασε από πάνω του ταχύπλοο. Ο 25χρονος χειριστής του ταχύπλοου και υποπλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού, όπως αποδείχθηκε – από το αλκοτέστ στο οποίο τον υπέβαλαν οι λιμενικοί – οδηγούσε μεθυσμένος. Ο άτυχος άνδρας κολυμπούσε σε απόσταση περίπου 60 μέτρων από την ακτή.

Τον Ιούνιο του 2016 δύο άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά και μεταφέρθηκαν στο Νοσοκομείο Ηρακλείου όταν το τζετ σκι στο οποίο επέβαιναν στην περιοχή της Σταλίδας συγκρούστηκε με τουριστικό σκάφος στο οποίο βρίσκονταν 90 άτομα.

Δύο χρόνια νωρίτερα, στις 7 Αυγούστου 2014 ένας Ιταλός τουρίστας στους Παξούς υπέστη μερικό ακρωτηριασμό στο χέρι του καθώς κολυμπούσε όταν τον χτύπησε μικρό ταχύπλοο.

Δύο βασικοί κανόνες που πρέπει να τηρούν οι χειριστές ταχύπλοων λέει ο ίδιος -και οι οποίοι αρκετές φορές δεν τηρούνται- είναι αυτοί που αφορούν την απόσταση ασφαλείας από την ακτή.

Ο χειριστής ταχύπλοου είναι υποχρεωμένος να βρίσκεται σε απόσταση 200 μέτρων από το σύνηθες σημείο όπου μπορεί να φθάσει ο τελευταίος κολυμβητής. Και σε αυτήν την απόσταση δεν πρέπει να κινείται με ταχύτητα πάνω από πέντε κόμβους.

Άνθρωποι που γνωρίζουν την περιοχή της Πέρδικας τονίζουν πως τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο – και ειδικά την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου – η κίνηση σκαφών μπροστά από το ψαροχώρι και την παραλία είναι ιδιαίτερα αυξημένη.

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει βήματα βελτίωσης στον τομέα της εκπαίδευσης των χειριστών ταχύπλοων. Μέχρι το 2012 δεν ήταν υποχρεωτικό για έναν υποψήφιο χειριστή να έχει κάνει μαθήματα προτού δώσει εξετάσεις για να αποκτήσει το δίπλωμα χειριστή.


Το νησάκι της Μονής βρίσκεται ανάμεσα στην Αίγινα και το Αγκίστρι (Google Earth / in.gr)

Στο μέσο της διαδρομής, και υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, το ταχύπλοο εμβόλισε το τουριστικό, το οποίο ανετράπη και βυθίστηκε. Επιτόπου έσπευσαν τρία σκάφη του Λιμενικού, καθώς και αλιευτικά και άλλα ταχύπλοα. Μέσα σε λίγα λεπτά ανασύρθηκαν νεκροί ο χειριστής του τουριστικού σκάφους, το παιδί και ένας από τους επιβάτες. Περίπου δύο ώρες μετά εντοπίστηκε σε βάθος 20 μέτρων και ανασύρθηκε από άνδρες του Λιμενικού η σορός του τέταρτου θύματος.

Το μοιραίο ταχύπλοο (Φωτ. Γ.Κακούσης)