Μέχρι το φθινόπωρο του 2016 θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί σε χρήση το σύνολο του κεντρικού αυτοκινητοδρόμου Πελοποννήσου «Μορέας», όπως είπε σήμερα, Δευτέρα, στην τελετή παράδοσης στην κυκλοφορία του νέου αυτοκινητοδρόμου Λεύκτρου – Σπάρτης, μήκους 47 χλμ., ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης. Με την παράδοσή του σε κυκλοφορία, η διαδρομή Αθήνα – Σπάρτη θα διαρκεί πλέον μόλις δύο ώρες, ενώ για την περίοδο του Πάσχα η διέλευση των οχημάτων θα είναι χωρίς διόδια.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος αποτελεί το πρώτο αυτοτελές ολοκληρωμένο τμήμα που παραδίδεται με Σύμβαση Παραχώρησης. Επόμενος σταθμός, στο τέλος Ιουνίου, είναι η παράδοση στην κυκλοφορία του οδικού έργου σύνδεσης του βασικού αυτοκινητοδρόμου με τη Μεγαλόπολη, μήκους 12 χλμ., και τον Σεπτέμβριο θα παραδοθεί ο περιφερειακός άξονας Καλαμάτας, μήκους 15 χλμ., με όλους τους προβλεπόμενους κόμβους συνδέσεων.

Για ένα πολύ σημαντικό έργο για τη Λακωνία, την Αρκαδία και τα Κήθυρα, με προφανή οφέλη, έκανε λόγο ο υπουργός. Επισήμανε ακόμη ότι έπειτα από συστηματικές προσπάθειες και σκληρή διαπραγμάτευση του ΥΠΟΜΕΔΙ με τους παραχωρησιούχους, που έγινε το προηγούμενο διάστημα, έχει επιτευχθεί η επανεκκίνηση όλων των μεγάλων έργων αυτοκινητοδρόμων που ήταν κολλημένα ή σε υπολειτουργία.

«Αυτό το έργο ήταν κολλημένο για χρόνια, είχε σταματήσει η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και αναθεωρήθηκε τον Δεκέμβριο του 2015. Με την αναθεώρηση προβλέφθηκαν 208 εκατ. ευρώ λιγότερα σε αποζημιώσεις, πρόσθετα έργα 20 εκατ. ευρώ που προστίθενται σε αυτά τα 208 εκατ., και 12 εκατ. ευρώ για πρόσθετες μελέτες» είπε ο κ. Σπίρτζης.

Μετά την ολοκλήρωσή του θα είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 47 χιλιομέτρων, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση που διαχωρίζονται με κεντρική νησίδα.

Αναλυτικά, το συνολικό κατασκευαστικό κόστος από το 2009, που ξεκίνησε η κατασκευή του έργου, ανήλθε σε 202 εκατ. ευρώ. Μέρος της χρηματοδότησης του κόστους αυτού έγινε από τη Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου. Πλέον αυτού καταβλήθηκαν από το Δημόσιο 18 εκατ. ευρώ περίπου για αποζημιώσεις σε ιδιοκτήτες λόγω των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων.

Με την αναδιάρθρωση της σύμβασης με τον νόμο 4354/ 2015 περιορίστηκαν κατά 106,6 εκατ. ευρώ οι αποζημιώσεις που καταβάλλει το Δημόσιο προς τον παραχωρησιούχο, λόγω της καθυστέρησης ολοκλήρωσης του έργου. Επιπλέον, ο παραχωρησιούχος ανέλαβε την υποχρέωση να εκπονήσει και να παραδώσει τρεις μελέτες για τον Νομό Μεσσηνίας, συνολικού κόστους άνω των 12 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, τη μελέτη Καλό Νερό – Τσακώνα για τη σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο Κυπαρισσίας, προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ. Ακόμα, τη μελέτη, καθώς και εργασίες αναβάθμισης με παρακάμψεις της εθνικής οδού Καλαμάτας – Ρυζόμυλου, προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ και τις μελέτες του οδικού άξονα Ρυζόμυλου – Πύλου, παράκαμψη Πύλου – Μεθώνης, προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ.

Η οικονομική περιπλάνηση του έργου

Από τον Μάρτιο του 2013, λόγω της επιδείνωσης της οικονομικής κρίσης και της μείωσης των κυκλοφοριακών φόρτων, τέθηκε το ζήτημα της αδυναμίας αποπληρωμής των δανείων, καταλήγοντας τον Νοέμβριο του 2013 στην αναστολή της χρηματοδότησής του, κυρίως από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Επομένως, το έργο σταμάτησε, αν και είχε φτάσει ήδη σε ποσοστό ολοκλήρωσης 92%.

Ζητήθηκε τότε πρόβλεψη για πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας, για την περίπτωση που συνεχιστούν και τα υπόλοιπα χρόνια της παραχώρησης οι μειώσεις των κυκλοφοριακών φόρτων, από 199 εκατ. ευρώ στα 330 εκατ. ευρώ. Σχέδιο που εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Χρειάστηκε όμως να φτάσει ο Δεκέμβριος του 2015 για να υπογραφεί αναθεωρημένη σύμβαση και να προχωρήσει το έργο.

Στην εκδήλωση παράδοσης σε κυκλοφορία του νέου αυτοκινητοδρόμου Λεύκτρο – Σπάρτη παρέστησαν ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων κ. Γιώργος Δέδες και υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου. Επίσης βουλευτές όλων των κομμάτων, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, των τοπικών φορέων, οργανώσεων, αρκετοί πολίτες και εκπρόσωποι των κατασκευαστών. Στην εκδήλωση χοροστάτησε ο μητροπολίτης Μονεμβασιάς και Σπάρτης κ. Ευστάθιος.