«Πράσινο φως» για την εγκατάσταση καμερών, αρχικά στα 17 νέα τρένα της γραμμής 2, πήρε πριν από λίγες ημέρες η ΣΤΑΣΥ, η οποία πέτυχε την αναίρεση προηγούμενης αρνητικής απόφασης της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, χάρη σε μια ειδική μελέτη ασφαλείας που προσκόμισε.
Η εταιρεία που λειτουργεί το μετρό, το τραμ και τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο κατάφερε να γίνει αποδεκτή η αίτηση θεραπείας που είχε καταθέσει για να ανατρέψει την αρνητική γνωμοδότηση του 2013 (σε αίτημα του 2011 από την πρώην ΑΜΕΛ), προσκομίζοντας σχετική μελέτη του Κέντρου Μελετών Ασφαλείας (ΚΕΜΕΑ) που τεκμηριώνει τη σκοπιμότητα χρήσης των καμερών.
Ειδικότερα τον Φεβρουάριο του 2014 η ΣΤΑΣΥ προσκόμισε στην Αρχή μελέτη του ΚΕΜΕΑ (φορέας που εποπτεύεται από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη) η οποία ανέλυσε τα πλεονεκτήματα της χρήσης των καμερών για την ασφάλεια των επιβατών και των συρμών.
Η μελέτη του ΚΕΜΕΑ υποστηρίζει ότι οι κάμερες παρέχουν προστασία στον οδηγό του συρμού και στις περιπόλους ασφαλείας του μετρό, δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης και εξακρίβωσης τυχόν απειλών, λειτουργούν αποτρεπτικά σε παραβατικές ενέργειες, αλλά και ως μηχανισμός αυτοελέγχου για εγκληματική ή αντικοινωνική δραστηριότητα.
Η Αρχή δέχθηκε τη μελέτη και την ανατροπή της προηγούμενης γνωμοδότησης, όμως υπογράμμισε ότι η εγκατάσταση καμερών θα πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις του νόμου για τη διάδοση και την αποθήκευση των συγκεκριμένων δεδομένων, όπως η διαβάθμιση των χρηστών του πληροφοριακού συστήματος, ο χρονικός περιορισμός διατήρησης των δεδομένων κ.τ.λ.
Συγκεκριμένα, ο χρόνος τήρησης των δεδομένων καταγραφής δεν θα ξεπερνά τις δύο ημέρες, ενώ πρόσβαση στο υλικό θα έχει μόνο εξουσιοδοτημένο προσωπικό. Παράλληλα θα υπάρχουν περιορισμοί στην απομάκρυνση και στη χρήση των δεδομένων, ενώ θα συνταχθεί εσωτερικός κώδικας δεοντολογίας, η εφαρμογή του οποίου θα ελέγχεται. Επίσης η επεξεργασία θα αφορά μόνο εικόνα και όχι ήχο. Η απόφαση της Αρχής ελήφθη κατά πλειοψηφία πέντε προς τρία.
Οι κάμερες αφορούν τους 17 νέους κορεατικούς συρμούς Hyundai-Rotem που βρίσκονται σε χρήση εδώ και περίπου δύο χρόνια από τη ΣΤΑΣΥ και έχουν προεγκατεστημένο σύστημα βιντεοεπιτήρησης. Η ΣΤΑΣΥ πάντως επιφυλάσσεται να καταθέσει παρόμοιο αίτημα στην ανεξάρτητη Αρχή και για τις υπόλοιπες δύο γενιές τρένων που διαθέτει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ