Την επιχειρησιακή ένταξη του υποβρυχίου «Πιπίνος» στον στόλο του προβλέπει άμεσα το Πολεμικό Ναυτικό. Σύμφωνα με πληροφορίες, το «Πιπίνος» αναμένεται να πέσει στη θάλασσα εντός των προσεχών εβδομάδων, ύστερα από χρόνια στασιμότητας, απραξίας, με προφανή τον κίνδυνο ρημάγματος του υπερσύγχρονου οπλικού συστήματος 214, και ενώ οι συμβάσεις που υπογράφηκαν για την απόκτησή του ερευνώνται ακόμη από την ποινική Δικαιοσύνη.
Παράλληλα, καταβάλλεται προσπάθεια ολοκλήρωσης των απαιτούμενων εργασιών και στα άλλα τρία υποβρύχια, «Ματρώζος», «Κατσώνης» και «Ωκεανός», με το Πολεμικό Ναυτικό να διενεργεί σειρά δοκιμών εν πλω.
Το σκηνικό μέσα στο οποίο θα γίνει η πολυπόθητη παραλαβή του πρώτου υποβρυχίου, μετά το «Παπανικολής», είναι ωστόσο πολεμικό, με διαρκώς κλιμακούμενη τη διαμάχη ανάμεσα στους –άραβες και γερμανούς –ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και το Ελληνικό Δημόσιο. Υστερα από σειρά προσφυγών αμφοτέρων των πλευρών στο διεθνές διαιτητικό δικαστήριο ICC (σε μία από αυτές το Ελληνικό Δημόσιο αξιώνει αποζημίωση-μαμούθ που μπορεί να φθάσει και τα 7 δισ. ευρώ για την καθυστέρηση παραλαβής των υποβρυχίων), η Abu Dhabi Mar και η ThyssenKrupp Marine Systems κατέθεσαν ασφαλιστικά μέτρα κατά του Ελληνικού Δημοσίου.
Η κίνηση αυτή είχε αποτέλεσμα να ζητήσουν οι δικαστές του ICC αυτοψία τόσο στα ναυπηγεία όσο και στα υποβρύχια, για να διαμορφώσουν προσωπική αντίληψη. Η διαδικασία έχει ήδη λάβει χώρα από τις 16 Ιουλίου παρουσία του αρχηγού ΓΕΝ αντιναυάρχου κ. Ευάγγελου Αποστολάκη, καθώς και τριών διαιτητών του ICC.
Το ενδιαφέρον είναι βεβαίως ότι Αραβες και Γερμανοί κάνουν ό,τι μπορούν, από την πλευρά των ΕΝΑΕ, για να εμποδίσουν τις εργασίες και τη διαδικασία παράδοσης. Είναι ενδεικτικό ότι παράλληλα με τα ασφαλιστικά μέτρα που έχουν καταθέσει ζητούν να μην εκτελεστεί η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών που τους επιβάλλει τη συντήρηση και την ασφάλιση των υποβρυχίων ως συμβατική τους υποχρέωση! Καταφεύγουν μάλιστα στο ICC για να επιλύσουν το συγκεκριμένο ζήτημα, για το οποίο έχει αποφανθεί η ελληνική Δικαιοσύνη.
Πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν σημειώνουν ότι ακολουθούν την ίδια τακτική και ως προς τις τρεις πράξεις καταλογισμού, με ποσά της τάξεως των 362 εκατ. ευρώ, που τους βαρύνουν απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο. Ζητούν, και πάλι, από τη διεθνή διαιτησία να αποφανθεί για τις πράξεις αυτές, που δεν αποτελούν παρά υπουργικές αποφάσεις, και αφορούν στην ουσία ποσά που έχουν δοθεί για τα υποβρύχια μετά το 2010, για τα οποία κρίνεται ότι πρέπει να επιστραφούν στο Δημόσιο. Τον Μάιο συζητήθηκαν μάλιστα στο Ελεγκτικό Συνέδριο οι εφέσεις που άσκησαν οι ιδιοκτήτες των ΕΝΑΕ στις δύο εξ αυτών των πράξεων, ύψους 247 εκατ. ευρώ, αλλά η απόφαση δεν έχει ακόμη εκδοθεί.
«Αραβες και γερμανοί κάνουν ντρίμπλα» σημειώνουν οι ίδιοι άνθρωποι. «Απευθύνονται στο ICC, επιζητώντας ευνοϊκότερες αποφάσεις για λογαριασμό τους. Είναι γνωστή άλλωστε η φιλοσοφία του διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου: δεν κινείται στα άκρα, υιοθετεί μεσοβέζικες λύσεις. Βρίσκονται σε κλοιό τη στιγμή αυτή, με την απόφαση της ελληνικής Δικαιοσύνης, περί συντήρησης και ασφάλισης των υποβρυχίων, η οποία τους υποχρεώνει να καταβάλλουν 20.000 ευρώ την εβδομάδα αν αποφασίσουν να την παραβούν».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ