Αυστηρά μέτρα κατά της λαθρεπιβίβασης στις αστικές συγκοινωνίες όλης της Ελλάδας προβλέπονται σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών που εξασφάλισε «Το Βήμα της Κυριακής».
Συγκεκριμένα, διάταξη για τις αστικές συγκοινωνίες προβλέπει ότι τα πρόστιμα που δεν θα πληρωθούν μέσα σε 60 ημέρες μεταβιβάζονται στη ΔΟΥ του εκάστοτε συγκοινωνιακού φορέα και καταλογίζονται σε βάρος του παραβάτη στο πενταπλάσιο της αξίας τους.
Δεδομένου ότι το νομοσχέδιο προβλέπει σε άλλο άρθρο του ότι το πρόστιμο ανάγεται στο 60πλάσιο του εισιτηρίου, τότε ένας επιβάτης που δεν έχει εισιτήριο στα μέσα σταθερής τροχιάς καλείται να πληρώσει 72 ευρώ (1,20 ευρώ επί 60).
Εάν το πρόστιμο δεν πληρωθεί μέσα σε δύο μήνες, θα μεταβιβαστεί στη ΔΟΥ ως δημόσιο έσοδο, θα πολλαπλασιαστεί επί πέντε και θα «εκτοξευθεί» στα 360 ευρώ. Κατ’ αναλογία θα καταλογίζονται πρόστιμα στα μειωμένα εισιτήρια (0,60 ευρώ), δηλαδή πρόστιμο 36 ευρώ και, μέσω ΔΟΥ, 180 ευρώ.
Μάλιστα, η εισιτηριοδιαφυγή γίνεται ακόμη πιο αποθαρρυντική στα εισιτήρια του αεροδρομίου. Ενας λαθρεπιβάτης στο δρομολόγιο του μετρό προς το «Ελ.Βενιζέλος» θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμο 480 ευρώ (8 ευρώ επί 60) και αν δεν το κάνει, η ΔΟΥ θα του καταλογίσει προσαύξηση 2.400 ευρώ.
Οι συγκεκριμένες διατάξεις, οι οποίες έχουν πανελλαδική ισχύ, προβλέπουν για τον ΟΑΣΑ και τον ΟΑΣΘ πρόστιμο στο 60πλάσιο του νομίμου εισιτηρίου (δηλαδή 72 ευρώ για το βασικό κόμιστρο) και στα αστικά ΚΤΕΛ της χώρας πρόστιμο στο 20πλάσιο της αξίας. Στα υπεραστικά ΚΤΕΛ το πρόστιμο θα είναι ίσο με το διπλάσιο της τιμής του εισιτηρίου αφετηρίας – τέρματος του δρομολογίου. Στα τρένα, το πρόστιμο θα είναι το διπλάσιο του τιμήματος της διαδρομής που πραγματοποίησε το τρένο από την αφετηρία του έως και τον πρώτο σταθμό στον οποίο διαπιστώνεται η παράβαση.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι αρμόδιοι για τον έλεγχο του εισιτηρίου και την επιβολή του προστίμου είναι οι εντεταλμένοι ελεγκτές κομίστρου, που είναι υπάλληλοι του συγκοινωνιακού φορέα. Διάταξη, όμως, προβλέπει ο έλεγχος να γίνεται και από υπαλλήλους τρίτου φορέα στον οποίο έχει ανατεθεί ο έλεγχος του κομίστρου.
Η επιβολή του κομίστρου γίνεται με πράξη του ελεγκτή, την οποία συντάσσει εντός του οχήματος, ενώ ειδικά σε μετρό και ηλεκτρικό το πρόστιμο επιβάλλεται και σε όσους δεν επιδεικνύουν το εισιτήριό τους στην αποβάθρα.
Δίδεται αντίγραφο της πράξης στον παραβάτη, ο οποίος καλείται να πληρώσει άμεσα ή σε 60 ημέρες. Αν δεν καταβάλει αμέσως το πρόστιμο, υποχρεούται να επιδείξει αστυνομική ταυτότητα ή άλλο δημόσιο έγγραφο. Σε περίπτωση άρνησης, ο ελεγκτής ζητεί τη συνδρομή της αστυνομίας, η οποία βοηθά στην καταγραφή του ονόματος του παραβάτη.
Επίσης, το νομοσχέδιο προβλέπει για τον ΟΑΣΑ τη σύναψη συμβάσεων με τρίτους, με αντικείμενο την από μέρους τους έκδοση ή και διάθεση στο επιβατικό κοινό κάθε μορφής αποδεικτικού καταβολής κομίστρου. Αυτή η διάταξη θα ανοίξει τον δρόμο για τη δημιουργία χιλιάδων σημείων αγοράς κομίστρου στη λιανική, μέσω των ίδιων μηχανισμών που χρησιμοποιούν οι εταιρείες της κινητής τηλεφωνίας.
Στο μεταξύ προβλέπεται, κατ’ εφαρμογή ευρωπαϊκών κανονισμών, με απόφαση του υπουργού Υποδομών η έγκριση Κανονισμού Δικαιωμάτων Επιβατών, ο οποίος καθορίζει δικαιώματα, υποχρεώσεις, υπηρεσίες και όρους παροχής, διαδικασίες υποβολής καταγγελίας, αποζημιώσεις και πρόστιμα στους φορείς, από 150 έως 3.000 ευρώ. Πρωτοβάθμια όργανα εξέτασης των καταγγελιών θα είναι οι συγκοινωνιακές εταιρείες, ενώ δευτεροβάθμια η Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών για το σύνολο των μεταφορών στην επικράτεια εκτός από την Αθήνα, ενώ για τα τρένα θα είναι η ΡΑΣ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ