Το Τάγμα Εκκαθαρίσεως Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ) στέλνει ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στον διεθνή αερολιμένα «Μακεδονία» με αποστολή να εξουδετερώσει βόμβες, νάρκες και λοιπό πολεμικό υλικό που σώζεται στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου από την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο λόγος είναι απλός. Τον Μάρτιο του 2013 κατά τη διάρκεια των εργασιών για τις εκσκαφές του έργου της «Αναβάθμισης αντοχής χερσαίου τμήματος διαδρόμου 10-28 Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης» βρέθηκαν δύο παλιές βόμβες, οι οποίες δεν είχαν εκραγεί, σε βάθος 2 ως 2,7 μέτρων, με αποτέλεσμα ο ανάδοχος να προχωρήσει σε διακοπή εργασιών.
Σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Υποδομών που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», «υπάρχει ανάγκη να εκκαθαριστεί ο χώρος της εργολαβίας από άλλες βόμβες που πιθανόν να υπάρχουν θαμμένες και να αποδοθεί στον ανάδοχο «καθαρός», προς συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου». Οπως αναφέρει το υπουργείο, «η περίσταση που ανέκυψε», δηλαδή «η ανεύρεση παλαιών βομβών σε μεγάλο βάθος πάνω από δύο μέτρα κατά την εκσκαφή του επί χρόνια λειτουργούντος διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 του αεροδρομίου «Μακεδονία», είναι απρόβλεπτη και σε καμία περίπτωση δεν απορρέει από ευθύνη της Αναθέτουσας Αρχής».
«Κατεπείγουσα ανάγκη»


Οπως σημειώνεται, «η εκκαθάριση του χώρου από επιπλέον βόμβες που πιθανόν να υπάρχουν στον χώρο του έργου είναι κατεπείγουσα ανάγκη» για δύο λόγους.
Πρώτον, «η εξέλιξη της εργολαβίας αυτής επηρεάζει τη συνέχιση και ολοκλήρωση της εργολαβίας «Επέκταση διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28 μετά παραλλήλου τροχοδρόμου», ενώ και οι δύο εργολαβίες είναι συγχρηματοδοτούμενες από το ΕΣΠΑ με ανελαστικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2015». Δεύτερον, «η πιθανή ύπαρξη και άλλων θαμμένων βομβών αποτελεί κίνδυνο για την ασφαλή και εύρυθμη λειτουργία του αεροδρομίου αλλά και για τη ζωή επιβατικού κοινού και εργαζομένων σε αυτό» αναφέρεται.
Το υπουργείο Υποδομών υπογραμμίζει πως «από τις υποβληθείσες προσφορές προκύπτει ότι το Τάγμα Εκκαθαρίσεως Ναρκοπεδίων Ξηράς του ΓΕΣ είναι ο μοναδικός φορέας με την απαιτούμενη τεχνογνωσία, υλικοτεχνική υποδομή και αρμοδιότητα για την ανίχνευση, ανάσυρση, πλήρη εξουδετέρωση βομβών και απόδοση του χώρου «καθαρού» στον ανάδοχο προς συνέχιση των εργασιών, ενώ επιπλέον υπέβαλε και την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά».
Σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, προσφορές κατέθεσαν η εταιρεία Μαγνητομετρική, το ΑΠΘ και το γραφείο μελετών Μ. Πουλτσίδη. Ετσι εγκρίθηκε η διάθεση πίστωσης 500.000 ευρώ για το έργο «Ανίχνευση και εξουδετέρωση βομβών» μέσα στην περιοχή όπου εκτελείται το έργο της αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μακεδονία» και ανατέθηκαν οι σχετικές υπηρεσίες στο ΤΕΝΞ του Γενικού Επιτελείου Στρατού, «με σύναψη ειδικής σύμβασης με το ΓΕΣ από τον προϊστάμενο της Διευθύνουσας Υπηρεσίας».
Οι εργολαβίες


Το έργο επέκτασης και ενίσχυσης του διαδρόμου προσαπογείωσης αεροσκαφών 10-28 του αεροδρομίου «Μακεδονία» υλοποιείται με δύο εργολαβίες.
Η πρώτη περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου μετά παραλλήλου τροχοδρόμου κατά 1.000 μέτρα ώστε να έχει τελικό μήκος 3.440 μέτρακαι ζώνη ασφαλείας 150 μέτρα και να μπορεί να δέχεται μεγάλα αεροσκάφη που εκτελούν διηπειρωτικές πτήσεις.
Δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό 246 εκατ. ευρώ, που καλύπτεται από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ – Ακτωρ ΑTΕ, οι οποίοι πήραν το έργο με προσφορά 166 εκατ. ευρώ. Βέβαια, καθ’ ότι η επέκταση του διαδρόμου γίνεται μέσα στη θάλασσα, το έργο είναι τεχνικά δύσκολο και καθυστερεί. Ως σήμερα έχει προχωρήσει κατά περίπου 70% του φυσικού αντικειμένου της, το υπουργείο Υποδομών όμως πιέζει για την επιτάχυνσή του.
Παράλληλα η δεύτερη εργολαβία αφορά την αναβάθμιση του υφισταμένου τμήματος του διαδρόμου 10-28 και περιλαμβάνει την πλήρη ανακατασκευή του χερσαίου τμήματος με εργασίες εξυγίανσης, οδοστρωσίας και κατασκευής νέου αντιολισθηρού ασφαλτικού τάπητα προκειμένου να αποκτήσει τα ίδια λειτουργικά και τεχνικά χαρακτηριστικά με το νέο τμήμα (της πρώτης εργολαβίας).
Το έργο δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό 38,7 εκατ. ευρώ και ανάδοχος είναι η ΕΤΕΘ ΑΕ, η οποία έδωσε έκπτωση 40,18% και οικονομική προσφορά 25,1 εκατ. ευρώ.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 17 Σεπτεμβρίου 2013

HeliosPlus