Πέμπτη 31 Ιουλίου 2014
 
 

Ψηφιακά αναλφάβητο το Νέο Λύκειο

Η κατάργηση του μαθήματος της Πληροφορικής υπονομεύει τον στόχο για το σχολείο του 21ου αιώνα
Ψηφιακά αναλφάβητο το Νέο Λύκειο
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Στις 9 Αυγούστου αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας το σχέδιο νόμου για το Γενικό Λύκειο, όπου (άρθρο 2) η Πληροφορική αναφέρεται ως μάθημα επιλογής για την Α’ Λυκείου, ενώ καταργείται η διδασκαλία της για τη Β’ και Γ’ Λυκείου. Η σχεδιαζόμενη αλλαγή κάνει ακόμη φτωχότερη την ήδη λειψή κατάρτιση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση γύρω από την επιστήμη της πληροφορικής και τις τεχνολογίες της. Δεν γνωρίζω ποιοι ακριβώς λόγοι υπαγόρευσαν αυτή την απόφαση. Είναι προφανώς εντελώς αντίθετοι με τη διεθνώς διαπιστωμένη τάση ενίσχυσης της διδασκαλίας της πληροφορικής και των τεχνολογιών της σε όλα τα κράτη, αναπτυγμένα ή μη. Βρίσκεται επίσης σε πλήρη αντίφαση με τις κυβερνητικές διακηρύξεις, που θεωρούν την καινοτομία προτεραιότητα και αιχμή του δόρατος της πολιτικής εξόδου από την κρίση.

«Η καινοτομία είναι μονόδρομος για να βγούμε από την κρίση» και «χωρίς... καινοτομία καμία κοινωνία δεν πάει μπροστά» έχει δηλώσει κατά καιρούς ο κ. Πρωθυπουργός. Οταν όλοι καλά γνωρίζουν τον πρωταρχικό ρόλο που παίζει η ύπαρξη κατάλληλα κατηρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού, πώς δεχόμαστε την υποβάθμιση της τεχνολογικής εκπαίδευσης, πώς προετοιμάζουμε το μέλλον όταν οι νέοι μας είναι ψηφιακά αναλφάβητοι και τεχνολογικά αδαείς;

Η επισημαινόμενη αντίφαση δείχνει ακόμη μία φορά την αδυναμία μας να προτείνουμε ένα όραμα και μια συνεπή στρατηγική για ανάπτυξη στηριζόμενη σε ποιοτικά κριτήρια και προτεραιότητες. Εμμένουμε σε κοντόθωρες πολιτικές, που ανάγονται σε διαχειριστικά τερτίπια, ψυχρές αριθμητικές περικοπές και φορολογικές επιβαρύνσεις - πολιτικές που επικεντρώνονται στον έλεγχο των οικονομικών μεγεθών αγνοώντας τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα.

Προτεραιότητα για τον 21ο αιώνα
Η εκπαίδευση στην πληροφορική και στις νέες τεχνολογίες είναι προτεραιότητα διεθνώς, μια και είναι απολύτως απαραίτητη για την ανταγωνιστικότητα και την ασφάλεια στις σύγχρονες κοινωνίες. Είναι όμως παγκοσμίως κοινή η διαπίστωση ότι τα ως σήμερα εκπαιδευτικά προγράμματα επικεντρώνονταν κυρίως στην κατανόηση του φυσικού μας περιβάλλοντος και των μαθηματικών και πολύ λιγότερο στις τεχνολογίες που ανέπτυξε ο άνθρωπος και στην πληροφορική. Τα παιδιά τού σήμερα όμως βρίσκονται πολύ μακριά από τις αγροτικές ή και τις κλασικές βιομηχανικές κοινωνίες. Στις σύγχρονες κοινωνίες ξοδεύουμε 95% του χρόνου μας χειριζόμενοι τεχνολογικά προϊόντα.
Συνεπώς, η εκπαίδευση πρέπει να δίνει στους νέους τα κατάλληλα θεωρητικά και πρακτικά εργαλεία - όπως και τις δεξιότητες - για να κατανοήσουν τον τεχνολογικό κόσμο και να σταδιοδρομήσουν σε αυτόν. Να τους μάθει να εφαρμόζουν την επιστημονική και τη μαθηματική γνώση για να λύνουν «πραγματικά προβλήματα» και να είναι δημιουργικοί.

Μια κοινωνία πληροφορικά αναλφάβητη είναι πλέον καταδικασμένη σε παρακμή όχι μόνον οικονομική αλλά και πολιτιστική. Οι πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, των ΗΠΑ και άλλων χωρών για την αναμόρφωση των προγραμμάτων διδασκαλίας, για τη διάδοση και τη χρήση των τεχνολογιών της πληροφορίας στην εκπαίδευση, είναι χαρακτηριστικές ενδείξεις αυτής της συνειδητοποίησης. Αντίθετα, το προτεινόμενο νομοσχέδιο είναι μια ακόμη ένδειξη ότι η χώρα μας όχι μόνον αδυνατεί να προσαρμοστεί στις επιταγές των καιρών αλλά και οπισθοδρομεί.

«Ενθάδε κείται» ή «εγέρθητι»;
Δυστυχώς, σήμερα στη χώρα μας ένα σημαντικό ακόμη τμήμα της ακαδημαϊκής κοινότητας εμμένει - ενεργά ή παθητικά - στις παρωχημένες ιδέες περί «καθαρότητας της επιστήμης» και αυτό αποτελεί μια σοβαρή τροχοπέδη στον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης.

Είναι επιτακτικό να αναπτύξουμε εκπαιδευτικά προγράμματα για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που να προσφέρουν άρτια και σε βάθος τεχνολογική κατάρτιση. Μια τέτοια αλλαγή απαιτεί τη συγγραφή κατάλληλων σχολικών βοηθημάτων και την επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού. Συνεπάγεται μια μακροχρόνια και καλά προγραμματισμένη προσπάθεια για να προετοιμάσουμε τους μηχανικούς και τους επιστήμονες του μέλλοντος. Τα παιδιά είναι «γεννημένοι μηχανικοί»: τους αρέσει να κατασκευάζουν αντικείμενα και να καταλαβαίνουν πώς λειτουργούν. Μια σωστή τεχνολογική εκπαίδευση, από την πιο νεαρή ηλικία, μπορεί να καλλιεργήσει το ταλέντο τους για δημιουργικότητα και να τα βοηθήσει να εμπεδώσουν καλύτερα τις θεωρητικές τους γνώσεις. Να μάθουν να εργάζονται σε ομάδες και να λύνουν πρακτικά προβλήματα.

Η προτεινόμενη υποβάθμιση της πληροφορικής και των συναφών της τεχνολογιών είναι ακόμη ένα σύμπτωμα του γενικότερου εκπαιδευτικού προβλήματος στη χώρα μας. Είναι επιτακτικό να το δούμε επιτέλους με την απαιτούμενη σοβαρότητα και ενδελέχεια, ξεπερνώντας μικροπολιτικές διαφορές και συντεχνιακά συμφέροντα. Θέλω να πιστεύω ότι κάποτε η αντίδραση στην ολέθρια προχειρότητα και ολιγωρία των κυβερνώντων θα είναι ανάλογη με το κρίμα που γίνεται στη χώρα και στη νεολαία της.

Νέα γνώση
Οι πολέμιοι της πληροφορικής στην εκπαίδευση

Η ζητούμενη και επείγουσα αναμόρφωση και προσαρμογή των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων συναντά μια λίγο-πολύ οργανωμένη αντίδραση από κύκλους που δυστυχώς παίζουν καθοριστικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων σε υπουργεία και κρατικούς οργανισμούς. Οταν κάποτε τα επιχειρήματά τους ξεπερνούν την υπεράσπιση καθαρώς συντεχνιακών συμφερόντων, αντιτάσσουν δύο ειδών λόγους: (1) ότι η πληροφορική δεν είναι επιστήμη, αλλά απλώς ένα σύνολο τεχνολογιών και (2) ότι η εκπαίδευση πρέπει να περιορίζεται στην εκμάθηση «καθαρών» και «επιστημονικών» γνώσεων. Μια τέτοια επιχειρηματολογία αγνοεί εντελώς ότι η γόνιμη αλληλεπίδραση μεταξύ θεωρίας και εφαρμογών είναι καθοριστική για την κατάκτηση της γνώσης. Επίσης, απορρίπτεται από τα ίδια τα γεγονότα.
Σήμερα είναι πλέον σαφές ότι η πληροφορική δεν είναι μόνο «τεχνολογία». Είναι επιστήμη, η οποία - παρ' ότι νέα - έχει αναδειχτεί σε βασικό τομέα της γνώσης, ανεξάρτητο από τις άλλες θετικές επιστήμες, όπως η φυσική, η χημεία και η βιολογία. Η έννοια της πληροφορίας και της επεξεργασίας της είναι βασική όχι μόνο για την κατανόηση και τη χρήση του κυβερνοκόσμου. Η πληροφορική προτείνει ένα νέο «διαδικαστικό» τρόπο σκέψης και ανάλυσης, ιδιαίτερα γόνιμο για όλες τις επιστήμες. Για παράδειγμα, στη βιολογία μιλούμε για τον γενετικό κώδικα και για τους μετασχηματισμούς του, που προσπαθούμε να κατανοήσουμε ως αλγόριθμους. Η πληροφορία είναι βασική επίσης έννοια στη μοντέρνα φυσική, η οποία υπό το χαρακτηριστικό σλόγκαν «It from bit» βλέπει τα φαινόμενα ως υπολογιστικές διαδικασίες.

Η αντιπαράθεση επιστήμης και τεχνολογίας έχει βαθιές ιδεολογικές και φιλοσοφικές ρίζες. Η επιστήμη προσπαθεί να καταλάβει τον φυσικό κόσμο και να διατυπώσει νόμους που διέπουν τα φαινόμενα. Η τεχνολογία, εφαρμόζοντας τις επιστημονικές γνώσεις, στοχεύει στον έλεγχο του φυσικού περιβάλλοντος και στην ικανοποίηση αναγκών μέσω της κατασκευής τεχνουργημάτων. Ανά τους αιώνες, επιστημονική και τεχνολογική πρόοδος υπήρξαν στενά αλληλένδετες. Η ανάπτυξη της φυσικής και των μαθηματικών οφείλει πολλά στη συμβολή μηχανικών όπως ο Αρχιμήδης, ο Ηρων, ο Ντα Βίντσι, ο Watt και ο Turing. Η ιδεολογία περί «καθαρής επιστήμης» - που είδε το φως περί τα μέσα του 18ου αιώνα - ξεπεράστηκε μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Εκτοτε παρατηρούμε μια θεαματική σύγκλιση επιστήμης και τεχνολογίας που συνεχίζεται ως σήμερα. Μεγάλα πανεπιστημιακά ιδρύματα, όπως το Stanford και το ΜΙΤ, αριστεύουν στη βασική έρευνα ενώ ταυτόχρονα παίζουν ηγετικό ρόλο στις εφαρμογές και στα τεχνολογικά επιτεύγματα.

Ο κ. Ιωσήφ Σηφάκης είναι ηλεκτρολόγος μηχανικός, ιδρυτής και ερευνητής του Εργαστηρίου Verimag στην Γκρενόμπλ, καθηγητής στο Πολυτεχνείο της Λωζάννης EPFL και «νομπελίστας της Πληροφορικής» (Βραβείο Turing 2007).




ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Κοινωνία περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πιθανή η αύξηση του ορίου εισοδήματος για μετεγγραφές φοιτητών 
Βουλή: Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το νέο Λύκειο 
 
 
σχόλια (17)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
     
    Δεν είναι μόνο η πληροφορική το πρόβλημα | 04/09/2013 17:52
    Το πρόβλημα δεν είναι μόνο η απουσία της πληροφορικής απο το υποχερωτικό πρόγραμμα. Τα προβλήματα είναι πολλά. Το βασικό ότι οι αλλαγές είναι μηδαμινές και προς το χειρότερο. Τα κουραστικά μαθήματα γίνονται ακόμα πιο κουραστικά, φεύγουν μόνο τα μαθήματα που ήταν για να χαλαρώνει λίγο ο μαθητής και πάει λέγοντας. Εφαρμόζεται το εφτάωρο, πράγμα που θα κουράσει ακόμα περισσότερο τους μαθητές. Ενώ παράλληλα ανθίζει η παραπαιδεία εν μέσο κρίσης. Μόνο ντροπή είναι το νέο πρόγραμμα, που δεν αλλάζει και σε τίποτα. Στην Γ λυκείου υπάρχουν μόνο τα κουραστικά μαθήματα και η μονοτονία
    Νίκος
    απάντηση10
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Τεράστια Ευκαιρία | 03/09/2013 10:26
    Σε μια χώρα που ψάχνει την ανάπτυξη με το κιάλι , ο τομέας της πληροφορικής μπορεί να αποτελέσει φθηνή και ταυτόχρονα προσοδοφόρα επένδυση. Η χώρα έχει αξιολογότατα τμήματα πληροφορικής που θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν με λαμπρά μυαλά μια μικρή silicon valley σε κάθε μεγάλη πόλη. Άμεσα κέρδη λοιπόν στο πεδίο της οικονομίας και στο πεδίο καταπολέμησης της ανεργίας. Το παρόν νομοσχέδιο μόνο οπισθοδρομικό μπορεί να χαρακτηριστεί ως προς τον τομέα της πληροφορικής
    sumo
    απάντηση30
     
     
    δεν παμε καλα.... | 03/09/2013 08:04
    βρε παλιοβλακα υπουργε, την πληροφορικη πηγες να καταργησεις ? τι προσοντα θα εχουν τα παιδια μας αυριο στο εξωτερικο που αναγκαστικα θα καταφυγουν για εργασια, το πατερ ημων η το αναπαυση-προσοχη ? Φοβαστε ολο τον κοσμο, εδω το παπαδαριο ??????? αντε να χαθειτε απ αυτο τον τοπο να ερθει κανενας Γερμανος να μας κανει ανθρωπους εμας τους υπολοιπους τουλαχιστον !
    antiagrotis
    απάντηση62
     
     
     
    Ε | 03/09/2013 00:33
    Για να γίνει σοβαρο μαθημα Η/Υ χρειαζεται και σοβαρο εξοπλισμο. κατι το οποιο δεν υπαρχει στην συντριπτικη πλειοψηφία των σχολείων του δημοσίου. Επίσης ακόμα και το ίδιο το μάθημα 'ηταν τουλαχιστον πεπαλαιομένο και αποτελούσε για χρόνια την "'ωρα του παιδιού!!!
    Savvas
    απάντηση12
    Απαντήσεις  2 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Γιατί είμαστε τόσο συντηρητικοί; | 02/09/2013 14:21
    Για αυτούς που δεν πιστεύουν οτι πληροφορική δεν ειναι επιστήμη, τότε ας την καταργήσουν σαν επιστήμη απο τα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Οσο για τα ξένα πανεπιστήμια, ας τους αφήσουμε αυτούς τους χαζους να σκορπανε λεφτά για πράγματα που εμείς "ξέρουμε" οτι δεν εχουν καμία επίδραση στη ζωή μας.
    Christos Papadoulis
    απάντηση226
     
     
    Πληροφορική και Πανελλαδικές! | 02/09/2013 13:30
    Καλό μήνα και καλή χρονιά! Σε ότι αφορά τις Παιδαγωγικές και Οικονομολογικές Σχολές επιτρέπεται στους μαθητές διπλή επιλογή μαθημάτων (Ιστορία
    Βασίλειος Ν. Παγώνης
    απάντηση16
     
     
    Αναχρονιστικά Τεμπέλικα Μυαλά | 02/09/2013 12:48
    Συμφωνώ απόλυτα με τον κ. Σηφάκη για τις θέσεις του περι Ψηφιακού αναλφαβητισμού όχι μόνο της σημερινής γενιάς αλλά και των επερχομένων, εφόσον καταργηθεί η Διδασκαλία του από το Λύκειο. Η ΣΩΣΤΗ διδασκαλία και κατ' επέκταση η ανανέωση της είναι προ-απαιτούμενο για την επιβίωση του ΕΘΝΟΥΣ μας στον συνεχώς ενετινόμενο επιστημηνικό ανατγώνισμό ανα την Υφήλιο. Αυτό που θα ήθελα να τονίσω είναι οτι η Επιστήμη της Πληροφορικής εισάγει ΝΕΟ ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ ΣΕ ΟΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΣΤΗ ΖΩΗ μας. Αυτο Δεν μπορουν ή Δεν θέλουν να δούν οι σημερινοί πολέμιοι, ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ εχουν Επιστημονική παιδεία, δηλ. ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ την ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ διαχρονικά στο επιστημονικό τους πεδίο που ασκούν στην επιστημονική τους καριέρα.
    Δ.Ι.Χατζής
    απάντηση185
     
     
     
    Οι "πολέμιοι της πληροφορικής στην εκπαίδευση" λέγονται Χημικοί | 01/09/2013 11:11
    Κατάπτυστο κείμενο που αναρτήθηκε στην σελίδα της ΕΕΧ: "ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΙΣ 21/8 Η ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ ΖΗΤΗΣΕ ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΕΙ ΤΙΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ" Ποιές ήτανε οι δηλώσεις του Υφυπουργού Παιδείας που προκάλεσαν τις "επιτακτικές" αντιδράσεις των Χημικών; Μα το απόλυτα λογικό οτι η Πληροφορική πρέπει να είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενη για εισαγωγή σε σχολές σχετικές με την Πληροφορική όπου η Χημεία δεν διδάσκεται ούτε σε ένα εξάμηνο. Δυστυχώς οι Χημικοί εξανάγκασαν τον Κεδίκογλου να πάρει πίσω τις δηλώσεις του. Τελικά ποιός μας κυβερνά; Η Λογική ή οι Χημικοί; Και είναι τυχαίο οτι το ΠΑΣΟΚ έπεσε στην 5η θέση;
    Πάνος Σ.
    απάντηση5922
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
-