Καθαρά κέρδη 2,7 εκατ. ευρώ κατέγραψε το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), το οποίο ωστόσο λαμβάνει ακόμα πλήθος έμμεσων ή ανταποδοτικών πόρων, παρ’ όλο που πλέον δεν λειτουργεί παρά μόνο δύο σταθμούς διοδίων στη χώρα. Παράλληλα, λόγω του PSI, ενέγραψε «τρύπα» ύψους 45 εκατ. ευρώ στις οικονομικές του καταστάσεις.
Το ΤΕΟ, που ιδρύθηκε το 1927, έχει την εξής ιδιαιτερότητα: λαμβάνει κάθε χρόνο σημαντικά ανταποδοτικά τέλη και άλλα λοιπά έσοδα από έμμεσες επιβαρύνσεις, τα οποία διαμορφώνουν έναν «κουμπαρά» που επιτρέπει στον εκάστοτε υπουργό Υποδομών να εκταμιεύει χρήματα για μικρά οδικά έργα ανά τη χώρα.
Στα τακτικά του έσοδα το ΤΕΟ εισπράττει ποσοστά 0,40% από ασφάλιστρα οχημάτων, που έφτασαν τα 5 εκατ. ευρώ για το 2012 (και σχεδόν τα 6 εκατ. ευρώ το 2011), αλλά και ενοίκια από κυκλοφοριακές συνδέσεις ύψους περίπου 2 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Παράλληλα, στα λοιπά «έκτακτα» έσοδα εμφάνισε το 2012 έσοδα από τέλη μηχανημάτων ύψους 11,8 εκατ. ευρώ, τα οποία εισπράττονται υπέρ του ΤΕΟ βάσει νόμου εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες.
Στόχοι της διοίκησης του ΤΕΟ για το 2013, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, είναι:
  • «Η ανάληψη από την ΤΕΟ ΑΕ της εθνικής διαλειτουργικότητας των αυτοκινητοδρόμων (τηλεδιόδια). Η επίτευξη του στόχου αυτού προϋποθέτει τη μετεξέλιξη του θεσμικού και εποπτικού ρόλου της εταιρείας, διαδικασία η οποία ήδη είναι σε εξέλιξη, στο πλαίσιο των αποφάσεων του ΥΠΥΜΕΔΙ και της επιτροπής για την εθνική διαλειτουργικότητα».
  • «Η περαιτέρω αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της εταιρείας προς τους πολίτες με την πληρέστερη και την αποδοτικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και τη βελτίωση των διαδικασιών λειτουργίας και οργάνωσης».
  • «Η διατήρηση της θετικής και κερδοφόρας πορείας της εταιρείας μέσα από την αύξηση των εσόδων της και τη βελτίωση της παραγωγικότητας των δράσεων και λειτουργιών της».
  • «Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της ΤΕΟ ΑΕ».
Ειδικότερα, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της εταιρείας για το 2012 μειώθηκε και έφτασε τα 25,7 εκατ. ευρώ, έναντι 31,4 εκατ. ευρώ το 2011. Τα ενοποιημένα μεικτά αποτελέσματα ανήλθαν σε 3,1 εκατ. ευρώ αντί 4,6 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος. Τα ενοποιημένα καθαρά αποτελέσματα, μετά φόρων, διαμορφώθηκαν κερδοφόρα και ανήλθαν σε 2,7 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 45,7 εκατ. ευρώ το 2011. Τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας διαμορφώθηκαν σε 33,4 εκατ. ευρώ, αντί 30,6 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
«Η εταιρεία κατά τη διάρκεια του 2012 παρουσίασε κέρδη μετά τους φόρους 2.746 χιλ. ευρώ κυρίως μέσα από τον περιορισμό του λειτουργικού της κόστους, απόρροια των πολιτικών που εφάρμοσε η διοίκηση» σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις, όπου γίνεται γνωστό ότι στη χρήση του 2011 πέρασαν «ζημιές μετά φόρων -45.716 χιλ. ευρώ εξαιτίας της ζημιάς απομείωσης κεφαλαίων κατατεθειμένων στην ΤτΕ που συμμετείχαν στο PSI».
Στο μεταξύ το ΤΕΟ εμφανίζεται να διαθέτει συμμετοχή σε οκτώ κοινοπραξίες εταιρειών, από τις οποίες συνολικά παρουσιάζει ζημιές ύψους 55.000 ευρώ. Πρόκειται κυρίως για τις συμπράξεις με την Ακτωρ ΑΕ που αφορούν τα διόδια του Ακτίου.
Το 2012 οι εργαζόμενοι μειώθηκαν από 141 σε 130 άτομα, ενώ το κόστος που συνδέεται με το προσωπικό μειώθηκε από 5,7 εκατ. ευρώ σε 5 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα από διόδια μειώθηκαν από 23 εκατ. ευρώ σε 18 εκατ. ευρώ, τάση που συναντάται και στις παραχωρήσεις των εθνικών αυτοκινητοδρόμων. Επίσης, μεταξύ άλλων, στις προβλέψεις περιλαμβάνονται για το 2012 υποχρεώσεις προς την Εγνατία οδό, ύψους 10,6 εκατ. ευρώ, καθώς το ΤΕΟ υποχρεούται να της αποδίδει μέρος των εισπράξεων από τα διόδια των Μαλγάρων.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 11 Ιουνίου 2013

HeliosPlus