_ Πώς νιώθετε μετά την επιτυχία σας;

«Οταν είσαι μέσα στη δουλειά και συνεχώς προκύπτουν πράγματα, είναι λίγο δύσκολο να συνειδητοποιήσεις τι ακριβώς συμβαίνει. Εχουμε λάβει και στο παρελθόν βραβεία, όμως αυτό ήταν πολύ ιδιαίτερο. Και αυτό γιατί είναι παγκόσμιο, απονέμεται σε επιχειρήσεις του ευρύτερου τεχνολογικού τομέα, όπου υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός, και διότι το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ αποτελεί έναν κορυφαίο θεσμό με μακρά ιστορία. Η βράβευση ήταν κάτι πολύ ευχάριστο και είχε αντίκτυπο εδώ στη Σίλικον Βάλεϊ. Βλέπετε, και εδώ είμαστε λίγο σαν μικρό χωριό και τα νέα κυκλοφορούν γρήγορα. Ευτυχώς, πήραμε πολύ καλές κριτικές και συναντήσαμε ευρύτερη αποδοχή. Είναι πολύ θετικό ότι στο παρελθόν το ίδιο βραβείο έλαβαν εταιρείες όπως η Google».

_ Σας ακούω ενθουσιασμένο.

«Αυτό που με κάνει ενθουσιασμένο είναι ότι παράγουμε πολύ ενδιαφέρουσα τεχνολογία, η οποία είναι παράδεισος για τους τεχνολόγους. Παρέχουμε διαφορετικές ευκαιρίες για καινοτομία καθημερινά. Γι’ αυτό πήραμε και το βραβείο. Η ανάλυση δεδομένων μπορεί να επιφέρει μεγάλη επίδραση σε πολλούς τομείς. Οταν αρχίζαμε, δεν το είχαμε καταλάβει, το αντιληφθήκαμε όμως με τα πρότζεκτ μας».

_ Βλέπετε κάποια αλληλεπίδραση μεταξύ Σίλικον Βάλεϊ και Ελλάδας;

«Υπάρχει μια κοινότητα στην Ελλάδα που κάνει πολλές προσπάθειες και προσπαθεί να καταλάβει τι γίνεται εδώ στη Σίλικον Βάλεϊ και να μεταφέρει την εμπειρία, όπως το open fund του κ. Γ. Τζιραλή. Είναι σαφές ότι έχει αρχίσει να δημιουργείται έντονο ενδιαφέρον για την υιοθέτηση των μεθόδων της Βάλεϊ, λόγω της ανάγκης για καινοτομία και προώθηση νέων ιδεών, οι οποίες βρίσκονται σε αρχικό στάδιο. Επίσης πολλές προσπάθειες για τη δικτύωση της επιχειρηματικότητας καταβάλλει ο εμπορικός ακόλουθος της Ελλάδας στο προξενείο του Σαν Φρανσίσκο κ. Μ. Μπελιμπασάκης».

_ Ωστόσο

πρέπει να υπάρχουν σημαντικές διαφορές.

«Η βασικότερη είναι η νοοτροπία. Λόγω αυτής άλλωστε φύγαμε όλοι από την Ελλάδα, όπου είχα προσπαθήσει να κάνω κάποιες επιχειρηματικές προσπάθειες, όμως ήταν πολύ δύσκολο. Εδώ, για παράδειγμα, οι άνθρωποι επικροτούν τόσο την ακαδημαϊκή όσο και την επιχειρηματική προσπάθεια. Υπάρχει δηλαδή μια ισορροπία στην αποδοχή των επιτευγμάτων. Επίσης εδώ ο κόσμος βλέπει τον αντίκτυπο, την απήχηση και το αποτέλεσμα όσων κάνεις. Ετσι εκτιμά τόσο τον πανεπιστημιακό που είναι κορυφαίος στον χώρο του όσο και τον επιχειρηματία που έφτιαξε μια τεχνολογία, δίχως την οποία η κοινωνία θα στερούνταν τα οφέλη της. Δηλαδή όλα εκτιμώνται, αρκεί να υπάρχουν αποτελέσματα».

_ Είναι μόνο αυτό;

«Μπορεί να έρθει εδώ ένας Ινδός με τουρμπάνι _ όπως ο συνέταιρος και συνιδρυτής της Aster Data Μαγιάγκ Μπάουα – και του εμπιστευθούν τα χρήματα τους για να κάνει μπίζνες και επενδύσεις. Αυτό είναι μέρος της κουλτούρας της Σίλικον Βάλεϊ. Δεν έχει σημασία από πού είσαι και πώς δείχνεις αν είσαι καλός σε αυτό που κάνεις. Υπάρχουν τόσο πολλά παραδείγματα από ανθρώπους νέους που έκαναν κάτι πολύ μεγάλο. Μόνο αυτά αρκούν για να αλλάξουμε νοοτροπία και αν πετύχεις, θα το εκτιμήσεις».

_ Αρα

τι κάνουμε λάθος εδώ;

«Αυτό που δεν ακούγεται αρκετά είναι τα αντίστοιχα παραδείγματα από την Ελλάδα. Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να ανακαλυφθεί και να αναδειχθεί η υγιής, σύγχρονη ελληνική επιχειρηματικότητα».

_ Τι το ιδιαίτερο έχει η Aster Data;

«Τη διαχείριση των δεδομένων και την υπολογιστική ισχύ. Μπορούμε να λάβουμε έναν πολύ μεγάλο αριθμό δεδομένων και να τα αναλύσουμε με μοναδικό τρόπο που δεν υπήρχε πριν, λόγω της απουσίας υπολογιστικής ισχύος. Οι εφαρμογές που κάνουμε μπορούν να έχουν σημαντική επιρροή σε πάρα πολλούς διαφορετικούς τομείς. Υπάρχουν εταιρείες που χρησιμοποιούν το λογισμικό μας για να εντοπίσουν την ηλεκτρονική απάτη, μέσα από συμπεριφορές, διότι στις online συναλλαγές δεν υπάρχει γκισέ για να δει κανείς ποιος συναλλάσσεται. Μια άλλη εφαρμογή εντοπίζεται στη βιοπληροφορική, αλλά και στη γενετική, όπου τα φάρμακα παράγονται μέσω ανάλυσης γονιδιακών δεδομένων. Ο όγκος των πληροφοριών είναι τεράστιος και χρειάζεται σύστημα ικανό να αναλύσει αυτά τα δεδομένα καταλλήλως. Αυτός είναι ένας τομέας όπου η ανάλυση δεδομένων είναι πάρα πολύ σημαντική. Από εκεί και πέρα έχουμε πελάτες στο λιανεμπόριο, τα κοινωνικά δίκτυα, τις ασφαλιστικές εταιρίες κτλ. Επίσης, ασχολούμαστε και με διάφορα κυβερνητικά πρότζεκτ».

_ Και μια που μιλάμε για κράτος…

«Πιστεύω ότι στη διαχείριση του κράτους θα έπρεπε να αξιοποιούνται περισσότερο οι τεχνοκράτες. Τα προβλήματα είναι πρακτικά _ υπάρχουν και τα ιδεολογικά _ και τα περισσότερα απαιτούν τεχνολογία και τεχνογνωσία».

_ Αλήθεια,

πόσο εύκολο ήταν να ξεκινήσατε την Aster Data;

«Στην αρχή δεν είχαμε μία. Στην Αμερική ήρθα με την υποτροφία του Στάνφορντ και κεφάλαιο μηδέν! Οπότε ουσιαστικά, όταν αρχίσαμε αυτή την ιδέα, έπρεπε να βρούμε κεφάλαιο. Το φοβερό με τη Βάλεϊ είναι ότι πολλοί άνθρωποι με τους οποίους συναναστρέφεσαι, αν έχουν μια δουλειά και έχουν βγάλει λεφτά, ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε καλές ιδέες και ανθρώπους. Ωστόσο δεν πετάνε τα χρήματά τους από εδώ κι από ‘κει ούτε τα δίνουν σε κάποιον τυχαία. Αν υπάρχει ένα καλό κόνσεπτ και κάποιος καταλάβει ότι μπορεί να κάνει επένδυση που θα του φέρει πίσω τα λεφτά του με κέρδος, θα το αποφασίσει».

_ Αρα

κάποιος επένδυσε στην ιδέα σας.

«Στη δική μας περίπτωση ήταν ο καθηγητής μας στο Στάνφορντ Ντέιβιντ Τσέριτον. Είχε κάνει και στο παρελθόν παρόμοιες επενδύσεις, όπως στην Google, στους ιδρυτές της οποίας είχε δώσει την πρώτη τους επιταγή. Σήμερα, που η Google έχει χρηματιστηριακή αξία 150 δισ. δολάρια και αυτός διαθέτει το 1% της εταιρείας, είναι δισεκατομμυριούχος! Ετσι μας έδωσε ένα ποσό _ και μάλιστα χρειάστηκε αρκετή προσπάθεια για να πειστεί _, δουλέψαμε, αποδείξαμε ότι έχει προοπτική και αποφάσισε να μας χρηματοδοτήσει. Μετά ήρθε και ένας ακόμη καθηγητής και μας έδωσε ένα μικρό ποσό για να ξεκινήσουμε. Η πρώτη χρηματοδότηση ήρθε από ανθρώπους που ξέραμε και οι οποίοι πίστεψαν ότι ήταν μια καλή επένδυση και ιδέα που μπορεί να περπατήσει».

_ Το χρήμα είναι το παν σε μια επένδυση;

«Αυτό που είναι ενδιαφέρον δεν είναι τα λεφτά αλλά το να πάρεις μαζί σου τους κατάλληλους ανθρώπους που θα σε βοηθήσουν και θα σου δώσουν δουλειές και συνδέσεις με πιθανούς πελάτες. Η επένδυση στη Σίλικον Βάλεϊ συνοδεύεται από μια υπόσχεση υποστήριξης, που είναι πάρα πολύ σημαντικό πράγμα».

_ Πόσο εύκολα συγκεντρώθηκαν τα κεφάλαια;

«Ξεκινήσαμε τέλη του 2005 και το 2006 φτιάξαμε την πρώτη έκδοση του λογισμικού μας. Κλείσαμε την πρώτη μεγάλη επιχειρηματική συμφωνία με το My Space στις αρχές του 2007, η οποία άξιζε πολλά εκατομμύρια δολάρια και ήταν για τα μεγέθη της πρωτοφανής. Με την επιτυχία ήρθαν και τα χρήματα. Η Sequoia Capital, η οποία είναι κορυφαία εταιρεία επενδύσεων στην τεχνολογία, μας έκανε τη δεύτερη χρηματοδότηση. Στο παρελθόν η Sequoia Capital είχε επενδύσει στις Google, Cisco, Yahoo, Apple, YouTube και προφανώς ξέρει πολύ καλά τι κάνεις. Βέβαια, το χρήμα είναι το εύκολο κομμάτι. Το δύσκολο είναι πώς μπορείς να πάρεις τους κατάλληλους ανθρώπους, για συμβουλές, υποστήριξη, δικτύωση και εμπλοκή με την εταιρεία. Ο άνθρωπος είναι το κλειδί για την ανάπτυξη».

_ Θα δούλευε ένα τέτοιο μοντέλο με start ups στην Ελλάδα;

«Πιστεύω ότι η αντιμετώπιση της Σίλικον Βάλεϊ δεν πρέπει να είναι επιφανειακή. Μπορεί να έρθει το κράτος και να δώσει χρήματα για start ups. Αυτό που δεν καταλαβαίνει ο κόσμος είναι ότι δεν είναι τα λεφτά, αλλά ο άνθρωπος, η εμπειρία και το συμφέρον που έχει για να σε βοηθήσει, που αποτελούν τον πιο κρίσιμο παράγοντα. Αν δεν προσφύγεις σε αυτά, δεν θα έχει μεγάλη αξία να μοιράσει χρήματα το κράτος σε start ups, ειδικά για κάποιον νέο που δεν έχει ούτε υποστήριξη ούτε συμβουλές ούτε δικτύωση».

_ Πώς βλέπετε το μέλλον;

«Τώρα είμαστε σε άλλη φάση της ζωής της. Εχουμε μεγαλώσει, είμαστε πρωτοπόροι στον χώρο μας, λειτουργούμε πλέον ως ώριμη εταιρεία και σε φάση γρήγορης ανάπτυξης και εξέλιξης. Δίνουμε έμφαση στην περαιτέρω ανάπτυξη εμπορικών προϊόντων, στην αύξηση των πωλήσεων και στην επέκταση σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι μια πολύ διαφορετική εταιρεία σε σχέση με τέσσερα χρόνια πριν. Αυτό που κάνουμε έχει πολύ μεγάλη αξία, η αγορά το ξέρει, υπάρχει περιθώριο εμπορικής εξέλιξης και εκεί εστιάζουμε».

_ Μπορεί η Ελλάδα να αναπτύξει τεχνολογίες;

«Υπάρχουν τόσο πολλοί άνθρωποι που αγαπούν την τεχνολογία και οι οποίοι και είναι πολύ καλοί και μπορούν να φθάσουν ψηλά. Ωστόσο το πλαίσιο ανάπτυξης δεν τους βοηθά, και αυτό είναι κρίμα. Π.χ., ούτε εδώ στη Βάλεϊ είναι εύκολο να το κάνεις και μοιάζει με άπιαστο όνειρο. Σίγουρα είναι δύσκολο, όμως οι κανόνες είναι σαφείς και απλοί, παρά τον ανταγωνισμό. Αυτό λοιπόν που λείπει στην Ελλάδα είναι το ότι δεν είναι σαφές το πώς θα πορευθείς. Ετσι το να πιστεύει κανείς ότι όλα γίνονται μόνο με “κονέ” ή γνωριμίες είναι από μόνο του τεράστια ζημιά».

_ Η κρίση χτύπησε το αμερικανικό όνειρο;

«Το αμερικανικό όνειρο δεν πέθανε. Ο χώρος μας βρίσκεται σε φοβερή ανάπτυξη και αν δημιουργήσεις μια καινοτομία, αυτή κάνει τέτοια τεράστια διαφορά, που δεν την πιάνει η κρίση. Ωστόσο υπάρχει φοβερό πρόβλημα με υπερχρεωμένες πολιτείες και αυτό διότι πολλά έσοδα των τοπικών αρχών προέρχονται από φόρους κατοικίας, η οποία έχει πληγεί. Αντίθετα, οι εταιρείες που έχουν παρουσία διεθνώς δεν έχουν πρόβλημα και συμψηφίζουν την ύφεση εδώ με την ανάπτυξη στο εξωτερικό».

_ Τι θα κάνατε αν αναλαμβάνατε αύριο το υπουργείο Ανάπτυξης;

«Σίγουρα υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν, όμως πιστεύω ότι δεν φτάνει μόνο ο υπουργός. Χρειάζονται δομικές αλλαγές για να υποστηριχθούν οι καλές αποφάσεις. Η Σίλικον Βάλεϊ δεν είναι μόνο κριτήρια και επιχειρηματικά κεφάλαια. Το βασικό που υπάρχει είναι η νοοτροπία. Εμπιστεύονται τους νέους ανθρώπους. Επίσης έχει δύο πανεπιστήμια τα οποία όχι μόνο απορροφούν το ταλέντο από την αγορά, αλλά και πολλές από τις ιδέες ξεκινούν από αυτά. Ενα υγιές πανεπιστήμιο συνδεδεμένο με την αγορά δεν θεωρείται ταμπού το να ασχολείται επιχειρηματικά μέσα στον ακαδημαϊκό χώρο. Αντίθετα, έχει βοηθήσει πολύ».

_ Τι εμποδίζει να στηθεί μια ελληνική Σίλικον Βάλεϊ;

«Εδώ υπάρχουν πολλοί άνθρωποι με τεχνογνωσία στην ανάπτυξη επιχειρήσεων, πωλήσεις και προσλήψεις. Στην Ελλάδα είναι λίγο φαύλος κύκλος. Και να δημιουργηθούν εταιρείες, δεν υπάρχουν έμπειρα στελέχη για να τις στελεχώσουν. Ετσι πρέπει να προσελκύσεις ταλέντα απ’ έξω. Επίσης εδώ υπάρχει φοβερή εξωστρέφεια και εξαιρετικό νομοθετικό πλαίσιο. Αν αρχίσεις μια εταιρεία, ποτέ δεν σκέφτεσαι την τοπική ή την εσωτερική αγορά. Αντίθετα, όταν ανοίγεις εταιρεία στην Αθήνα, πώς θα πουλήσεις στην Ευρώπη ή παγκοσμίως; Για να γίνει αυτό, χρειάζονται νόμοι και στελέχη που ξέρουν πώς γίνονται αυτές οι δουλειές. Αυτό δεν το σκέφτεται ο κόσμος. Χωρίς στελέχη και τεχνογνωσία η ανάπτυξη παίρνει πάρα πολύ χρόνο. Το κλειδί θα ήταν να βρεθούν τρόποι να προσελκυστούν στελέχη».

_ Τελευταία,

η καινοτομία μπαινοβγαίνει στα στόματα των πολιτικών.

«Στα υπουργεία θα έπρεπε να υπάρχουν τεχνοκράτες και να ξέρουν τι σημαίνει η λέξη. Είναι εύκολο να τη λες, γιατί δεν κοστίζει τίποτα. Χρειάζονται άνθρωποι που να το έχουν δει και ζήσει, να ξέρουν τι σημαίνει, τι χρειάζεται για να αναπτυχθεί και πώς μπορούν να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες».

_ Και το ελληνικό πανεπιστήμιο;

«Το ΕΜΠ μού έδωσε πολύ καλές γνώσεις, δεν έχω παράπονο. Εκεί που είναι πίσω είναι στην ανάπτυξη καινοτόμων ιδεών και στο πώς αυτές θα προωθηθούν στην αγορά. Στις νέες τεχνικές είμαστε πίσω, όμως στην επιστήμη η Παιδεία είναι καλή. Οταν ήρθα στο Στάνφορντ, οι διδακτορικοί δώσαμε εξετάσεις και τα πήγα καλύτερα από όλους _ ακόμη και από τους “ΜΙΤήδες” _, επειδή είχαμε διδαχθεί πολλά πράγματα στο Μετσόβιο».

_ Τι στόχους έχετε θέσει;

«Αυτή τη στιγμή στόχος είναι να βοηθήσω να εξελιχθεί η εταιρεία όσο γίνεται. Αν είσαι ιδρυτής, έχεις φοβερή επιρροή και εμπλοκή στα πάντα. Στην ανάπτυξη, στις νέες αγορές, στο μάρκετινγκ, στις στρατηγικές συμφωνίες. Στόχος είναι να μπει η εταιρεία σε ταχύτητα εξόδου από τη Γη προς το απώτερο Διάστημα! Πιο μακροπρόθεσμα, θα ήθελα να γυρίσω στην Ευρώπη, κάπου που να υπάρχουν προοπτικές για να ξεκινήσω κάτι χρήσιμο, που θα έχει αντίκτυπο».

_ Ως «αποθηκάριος» του web τι βλέπετε να γίνεται με τα προσωπικά δεδομένα;

«Λόγω του τεράστιου όγκου δεδομένων υπάρχει η τάση όλες οι δουλειές που κάνουμε στον υπολογιστή να είναι online. Και αυτό σημαίνει cloud computing. Ο υπολογιστής γίνεται ένα τερματικό που “τρέχει” κάπου στο “σύννεφο”. Γίνονται καινούργια πράγματα και πρωτόκολλα που θα βοηθήσουν αυτή την εξέλιξη. Βέβαια υπάρχουν και προβλήματα, όπως ο όγκος των δεδομένων, ο τρόπος αποθήκευσης και, φυσικά, ζητήματα ιδιωτικότητας. Το δυσκολότερο είναι το πώς θα μπορείς να ξεχωρίζεις σε αυτό το βουνό τι είναι σημαντικό και τι όχι. Αυτό θα είναι και το πρόβλημα του 21ου αιώνα».

_ Ποια άλλη εξέλιξη έχετε διαπιστώσει;

«Φυσικά, τα κινητά και αυτό που λέμε Mobile. Είναι ένα πεδίο τεράστιας ανάπτυξης και αποτελεί ευκαιρία για χώρες όπως η Ελλάδα. Τέτοιες εφαρμογές είναι μάννα εξ ουρανού. Βέβαια, όπως είπα και πριν, χρειάζεται πρώτα να αλλάξει η νοοτροπία και να γίνουν αλλαγές».

Ποιος είναι ο Τάσσος Αργυρός

Γεννήθηκε το 1981 από πατέρα πανεπιστημιακό και μητέρα τραπεζικό. Εζησε 10 χρόνια στην Κρήτη και τα υπόλοιπα στην Αθήνα. Σπούδασε στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του ΕΜΠ και ξεκίνησε διδακτορικό στο Στάνφορντ, το οποίο δεν ολοκλήρωσε, λόγω της ίδρυσης της Aster Data. Στην βραβευθείσα εταιρεία έχει την αρμοδιότητα του σχεδιασμού και της ανάπτυξης τεχνολογίας και προϊόντων.