Η τραγική κατάληξη που είχε η εκπαιδευτική πτήση του προέδρου της Αεροναυτικής Λέσχης Αιγίου Απόστολου Σκούρτη και 17χρονου μαθητή του προχθές το βράδυ στο Αίγιο έχει συγκλονίσει τον κόσμο της ερασιτεχνικής αεροπλοΐας. Οι δύο επιβάτες ανασύρθηκαν νεκροί από τα συντρίμμια του διθέσιου αεροσκάφους τους, σε αγροτεμάχιο της περιοχής του Αιγίου. Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες κατά διάρκεια της πτήσης ξεκόλλησε η πάνινη επικάλυψη που υπάρχει στο αριστερό φτερό του μικρού αεροσκάφους με αποτέλεσμα ο πιλότος να χάσει τον έλεγχο.

«Οταν ξεκολλήσει το πανί, το αεροπλάνο παίρνει απότομη κλίση προς εκείνη την πλευρά και αρχίζει να κατεβαίνει ανεξέλεγκτο με μεγάλη ταχύτητα. Στα συντρίμμια του αεροσκάφους δεν βρέθηκε όλο το πανί,γεγονός που σημαίνει ότι το απορρόφησε η μηχανή του αεροσκάφους» λέει στο «Βήμα» ο μηχανικός αεροσκαφών, εκπαιδευτής και φίλος του Σκούρτη, κ. Αντρέας Νικολάου. «Ο συγκεκριμένος πιλότος ήταν πολύ έμπειρος, με χιλιάδες ώρες πτήσης στο ενεργητικό του. Σε αυτή την περίπτωση όμως οποιοσδήποτε, όσο έμπειρος πιλότος και αν είναι, δεν μπορεί να κάνει κάτι» τονίζει και προσθέτει ότι το περιστατικό αυτό είναι αρκετά σπάνιο και μπορεί να οφείλεται είτε στην κακή συντήρηση του πανιού είτε στην παλαιότητά του. Το ατύχημα με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκαφών, τα υπερελαφρά, ήταν μόλις το πρώτο θανατηφόρο στο ελληνικό νηολόγιο. «Πρόκειται για το πρώτο θανατηφόρο περιστατικό του ελληνικού νηολογίου ύστερα από δεκαετίες. Η πραγματικότητα είναι όμως ότι με τα καινούργιας τεχνολογίας αεροσκάφη οι κίνδυνοι είναι ελάχιστοι. Πρέπει να κάνεις πολλά λάθη για να πάθεις κάτι» τονίζει ο κ. Νικολάου.

Με τον όρο υπερελαφρά χαρακτηρίζονται αποκλειστικά τα διθέσια αεροπλάνα με βάρος απογείωσης ως 550 κιλά- στο οποίο περιλαμβάνεται και αυτό επιβατών και αποσκευών. «Πιστεύω ότι αποτελούν το μέλλον της αεροπλοΐας, αφού έχει αποδειχθεί ότι υπερέχουν σε σχέση με τα ελαφρά τόσο από πλευράς επιδόσεων όσο και από πλευράς ασφαλείας» σημειώνει ο ιδιοκτήτης σχολής υπερελαφρών αεροσκαφών κ. Αρης Πετίτσας. «Οι πτήσεις με υπερελαφρά αεροσκάφη κερδίζουν όλο και περισσότερους φίλους στην Ελλάδα, αφού αποτελούν μια φθηνότερη εναλλακτική λύση σε σχέση με τα τετραθέσια ελαφρά. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 13 σχολές, ενώ περίπου 300 Ελληνες κατέχουν άδεια πλοήγησης» τονίζει.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι σχετικές σχολές πρέπει να είναι οργανωμένες βάσει των διεθνών προτύπων. Μάλιστα, προκειμένου κάποιος κάτοχος διπλώματος να έχει δικαίωμα να πάρει και συνεπιβάτη χωρίς δίπλωμα μαζί του στην πτήση, πρέπει να έχει συμπληρώσει τις 60 ώρες στον αέρα. Για να έχει δικαίωμα κάποιος να αποκτήσει άδεια πλοήγησης, πρέπει να έχει συμπληρώσει τα 16 έτη, ενώ ως τα 18 του απαραίτητη είναι η γονική συγκατάθεση. Οι κανονισμοί πάντως αναμένεται να τροποποιηθούν προς το αυστηρότερο.

Για τον κ. Πετίτσα προϋπόθεση για να αποφεύγονται τα ατυχήματα είναι… το αυτονόητο: να τηρούνται οι βασικές προδιαγραφές ασφαλείας σε όλες τις πτήσεις. «Εμείς υποβάλλουμε σχέδιο σε κάθε πτήση, οι οποίες επίσης πραγματοποιούνται από και προς αεροδρόμια και όχι απλούς αεροδιαδρόμους ή και χωράφια,όπως ορισμένοι δυστυχώς πράττουν. Επίσης πολύ σημαντικό μέτρο ασφαλείας είναι τα αεροπλάνα να έχουν βαλλιστικό αλεξίπτωτο, το οποίο επιτρέπει στα υπερελαφρά αεροσκάφη να προσγειωθούν με ασφάλεια ακόμα και σε περίπτωση που υπάρξει κάποιο μηχανικό πρόβλημα. Μόνο αυτού του τύπου τα αεροπλάνα έχουν αυτό το πλεονέκτημα ασφαλείας. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος στο Αίγιο όμως δεν διέθετε βαλλιστικό αλεξίπτωτο. Πρόκειται για ένα αεροσκάφος πρώτης γενιάς, ενώ πλέον έχουμε φτάσει σε τεχνολογία πέμπτης γενιάς. Το Τucano πλέον χρησιμοποιείται σχεδόν αποκλειστικά από ιδιώτες».

«Γκουρού» σε αυτά τα αεροσκάφη

Ο Απόστολος Σκούρτης (φωτογραφία) θεωρούνταν ο «γκουρού» των υπερελαφρών αεροσκαφών στην Ελλάδα με χιλιάδες ώρες πτήσης στο ενεργητικό του. Μάλιστα ο πρώτος κανονισμός για τα αεροσκάφη αυτά ήταν σε μεγάλο βαθμό δικό του δημιούργημα.

Εκτός από την πλοήγηση και την εκπαίδευση, είχε ασχοληθεί με την αεροφωτογραφία έχοντας στο ενεργητικό του πολλές εκθέσεις, ενώ στα άμεσα σχέδιά του ήταν η πραγματοποίηση του γύρου της Ελλάδας με έναν μοτοαετό. Σχεδόν καθημερινά εκπαίδευε πιλότους, ενώ ήταν από τα πιο δραστήρια μέλη της «κοινότητας» των υπερελαφρών αεροσκαφών στη χώρα.