Το ζήτημα του ακτοπλοϊκού δικτύου συχνά πυκνά αποτελεί αντικείμενο συζήτησης στις συσκέψεις του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής όπως και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας.

Πριν λίγες ημέρες ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής συναντήθηκε με τη διοίκηση του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ) και πιο συγκεκριμένα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Μιχάλη Αδαμαντιάδη ενώ συμμετείχε ο κ. Απόστολος Κενανίδης, Β´ Αντιπροέδρος Ε.Ε.ΣΥ.Μ και Πρόεδρος ΟΦΑΕ, ο κ. Δημήτρης Κατσώχης, μέλος ΕΕΣΥΜ, και η κυρία Χριστίνα Χατζή, Γραμματέας του Συνδέσμου. Η συνάντηση έγινε παρουσία του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής Χρήστου Λαμπρίδη.
Ο κ. Αδαμαντιάδης ενημέρωσε τον κ. Κουρουμπλή για τις προτάσεις του Ε.Ε.ΣΥ.Μ. γύρω από την βέλτιστη ανάπτυξη και αξιοποίηση του δικτύου της ακτοπλοΐας, καθώς και για τις επικείμενες βραβεύσεις των καλύτερων εργασιών με θέμα την ανάπτυξη ενός Στρατηγικού Ακτοπλοϊκού Δικτύου με το σύστημα «Hub & Spoke», στο πλαίσιο του ετήσιου Διαγωνισμού Μεταφορών Ε.Ε.ΣΥ.Μ «Δημήτριος Τσαμπούλας» στον οποίον συμμετέχουν φοιτητές και νέοι απόφοιτοι ελληνικών Πανεπιστημίων. Επίσης συζητήθηκε η προγραμματιζόμενη συνδιοργάνωση Ημερίδας Ε.Ε.ΣΥ.Μ – ΥΝΑΝΠ για τη συνεργασία λιμένων και εμπορευματικών κέντρων, με τη συμμετοχή και του Ευρωπαϊκού Δικτύου Εμπορευματικών Κέντρων (EUROPLATFORMS), καθώς και την εκστρατεία ευαισθητοποίησης των επιβατών της ακτοπλοΐας για την οδική ασφάλεια. Σύμφωνα με πληροφορίες η πρόταση των κομβικών γραμμών και ακτινικών συνδέσεων αντιμετωπίστηκε θετικά από τον υπουργό.
Την Δευτέρα 16 Ιουλίου φοιτητές και ομάδες φοιτητών από διάφορα πανεπιστήμια που συμμετείχαν στο συγκεκριμένο διαγωνισμό θα καταθέσουν τις προτάσεις τους και όπως μας είπε ο κ. Αδαμαντιάδης όσες εξ αυτών αξιολογηθούν θετικά θα επεξεργαστούν από ομάδα εργασίας μεταξύ των φοιτητών που τις έχουν εκπονήσει και στελεχών του Συνδέσμου προκειμένου να βελτιωθούν και να αξιοποιηθούν με γνώμονα την βελτιστοποίηση του δικτύου με το μοντέλο που θα διαμορφωθεί να είναι οικονομικά βιώσιμο.
Τις προτάσεις του για την ακτοπλοΐα ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών τις είχε παρουσιάσει και πριν τέσσερα χρόνια σε ημερίδα με τίτλο «Κρίσιμες ώρες για την Ακτοπλοΐα και τις συγκοινωνίες των ελληνικών νησιών: το πρόβλημα και οι πιθανές λύσεις». Τότε στην μελέτη που είχε παρουσιαστεί αναφέρονταν μεταξύ άλλων ότι: «Βασικό συμπέρασμα από την επεξεργασία όλων των δεδομένων είναι πως η ακτοπλοΐα έχει φτάσει σε ένα τέτοιο σημείο, κατά το οποίο καμία από τις εμπλεκόμενες πλευρές δεν είναι ικανοποιημένη από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύστημα. Κομβικό εύρημα της έρευνας είναι πως η εφαρμογή του συστήματος «Hub and Spoke» στην ακτοπλοΐα είναι μια βιώσιμη λύση. Η εφαρμογή του στο σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας πιθανά δεν είναι εφικτή, όμως ξεκάθαρα υποστηρίζεται από τα ευρήματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε η δυνατότητα εφαρμογής του σε μεγάλα τμήματα του ακτοπλοϊκού δρομολογιακού συστήματος.»
Πάντως το ζήτημα έχει ξανασυζητηθεί με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλη Σακέλλη να έχει πει παλαιότερα για το θέμα ότι οι ανταποκρίσεις των συνδέσεων για τα νησιά δεν μπορεί να αποτελεί γενικευμένο κανόνα, καθώς εντοπίζεται ακαταλληλότητα στις λιμενικές υποδομές, που δεν διευκολύνουν το συγκεκριμένο εγχείρημα. Είχε σημειώσει ακόμη πως προκειμένου ένας τέτοιος σχεδιασμός να τύχει εφαρμογής κρίνεται απαραίτητη η προϋπόθεση μελετών για τον τρόπο και το πεδίο εφαρμογής του, κρίνοντας παράλληλα πως βασικές αρχές θα πρέπει να αποτελέσουν τόσο η βελτίωση των υπηρεσιών όσο και η αύξηση της συχνότητας των συνδέσεων. Είχε τονίσει επίσης πως η συνδυαστική εφαρμογή των γραμμών ανταπόκρισης με τις υπάρχουσες συνδέσεις απαιτεί διορθωτικές παρεμβάσεις.