Εχει άραγε επίδραση η δομή του γονιδιώματος στη λειτουργία του, και αν ναι σε τι ακριβώς συνίσταται αυτή; Απάντηση στο δύσκολο αυτό ερώτημα επιζητούν να δώσουν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης οι οποίοι πέτυχαν την τρισδιάσταση χαρτογράφηση του γονιδιώματος της δροσόφιλας (Drosophila melanogaster).

H ανάγκη να απαντηθεί αυτό το ερώτημα έγινε επιτακτική μετά την αποκωδικοποίηση των γονιδιωμάτων η οποία κορυφώθηκε στη δεκαετία που πέρασε. Εγινε τότε φανερό στους επιστήμονες ότι η αλληλουχία των γονιδίων και των παρακείμενων σε αυτά τμημάτων του DNA δεν αρκούσε για να εξηγήσει τις παραμέτρους της έκφρασής τους. Ετσι οι ερευνητές οδηγήθηκαν στη μελέτη της τρισδιάστασης δομής του μορίου της κληρονομικότητας, για την οποία χρειάστηκε να αναπτύξουν νέες τεχνικές.

Σύνδεση δομής και λειτουργίας

Τα αποτελέσματα των αμερικανών ερευνητών δημοσιεύονται στο τελευταίο τεύχος της επιθεώρησης Cell. Σύμφωνα με αυτά, η τρισδιάστατη δομή του γονιδιώματος της δροσόφιλας επέτρεψε τη διάκριση δύο ξεχωριστών περιοχών όπου η μια περιλαμβάνει τα ενεργά και η άλλη τα μη ενεργά γονίδια. Για την ακρίβεια, τα ενεργά γονίδια φαίνονται να εξέχουν και να τείνουν να συναντηθούν με άλλα σε απομακρυσμένες περιοχές.

Τα πρώτα αυτά ευρήματα δείχνουν ότι η δομή του γονιδιώματος παίζει πιθανότατα καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία του, αν και θα χρειαστεί χρόνος για να διαπιστωθεί ποιος είναι ακριβώς αυτός ο ρόλος. Με δεδομένο πάντως ότι η δομή του γονιδιώματος μεταβάλλεται σε πολλές περιπτώσεις (π.χ. καρκινικά κύτταρα), η τρισδιάστατη χαρτογράφηση του γονιδιώματος της δροσόφιλας θεωρείται η αρχή μιας νέας εποχής στη βιολογία.