από metereologos.gr
Σάββατο 21 Ιουλίου 2018

Κοσμικό «μπιλιάρδο» έχτισε το ηλιακό μας σύστημα

Πλήθος νέων ευρημάτων δείχνουν ότι το ηλιακό μας σύστημα είναι προϊόν τρομερών συγκρούσεων μεταξύ των πλανητών που είχαν σχηματιστεί στην αρχή της ύπαρξής του
Κοσμικό «μπιλιάρδο» έχτισε το ηλιακό μας σύστημα
Οπως φαίνεται, το ηλιακό μας σύστημα είναι αποτέλεσμα ενός αστρικού... μπλιάρδου που έπαιζαν μεταξύ τους οι πλανήτες

To 2008 στην έρημο Νουβία του Σουδάν εντοπίστηκε ένας μετεωρίτης. Πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό ότι ο μετεωρίτης αυτός περιέχει διαμάντια, κάτι που σύμφωνα με τους ειδικούς σημαίνει πως ο μετεωρίτης είναι ένα θραύσμα από κάποιον χαμένο πια πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος όταν αυτό βρισκόταν στην πρώιμη φάση του. Οι ερευνητές από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ελβετία που έκαναν την ανακάλυψη εκτιμούν ότι τα διαμάντια αρχικά δημιουργήθηκαν μέσα σε έναν πρωτοπλανήτη μεγέθους μεταξύ Ερμή και Αρη, ο οποίος υπήρχε κατά τα πρώτα 10 εκατομμύρια χρόνια του ηλιακού μας συστήματος.

Η ανακάλυψη αποτελεί άλλη μία ένδειξη ότι κατά την αρχική φάση του ηλιακού μας συστήματος υπήρχαν μεγάλοι πρωτοπλανήτες, οι οποίοι μέσα από γιγάντιες συγκρούσεις τύπου «μπιλιάρδου» αποτέλεσαν θεμέλιους λίθους για τη δημιουργία των σημερινών πλανητών. Οι επιστήμονες υποθέτουν ότι κάποτε το ηλιακό μας σύστημα διέθετε δεκάδες τέτοια σώματα με μέγεθος μεγαλύτερο της Σελήνης και μικρότερο του Αρη.

Τη θεωρία του «μπιλιάρδου» στηρίζουν και αστρονόμοι του Πανεπιστημίου Queen Mary στο Λονδίνο, οι οποίοι ανέπτυξαν μια σχετική θεωρία. Σύμφωνα με αυτήν ο Δίας στις απαρχές του ηλιακού μας συστήματος έκανε «βόλτες» μέσα σε αυτό συμπαρασύροντας ό,τι βρισκόταν στον δρόμο του. Ετσι, κατέστρεψε κάποιους πλανήτες, «τραυμάτισε» κάποιους άλλους ενώ επίσης εξέτρεψε από την τροχιά τους ορισμένους πλανήτες στέλνοντάς τους σε άλλα σημεία από αυτά που αρχικά βρίσκονταν. Κάποιες προσομοιώσεις δείχνουν μάλιστα ότι ο Δίας δεν άλλαξε απλώς τη θέση ορισμένων πλανητών αλλά κάποιους τούς... κλώτσησε κυριολεκτικά έξω από το ηλιακό μας σύστημα.

Εκτός από την ύπαρξη ή τη θέση των πλανητών στο ηλιακό μας σύστημα, ο Δίας φαίνεται ότι έπαιξε ρόλο στη δημιουργία και διαφόρων περιοχών ή ζωνών με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μέσα σε αυτό, όπως είναι οι ζώνες αστεροειδών.

Ετσι, κάποια στιγμή εγκαταστάθηκε στη θέση που βρίσκεται σήμερα, έχοντας προηγουμένως διαμορφώσει τη σύνθεση και την εικόνα του ηλιακού μας συστήματος. Την ίδια ακριβώς περίοδο της διατύπωσης της θεωρίας του «περιπλανώμενου Δία» ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης υποστήριξαν ότι η ζωή στη Γη είναι προϊόν της σύγκρουσης του πλανήτη μας με έναν άλλο πλανήτη με το μέγεθος αλλά και τα γεωλογικά χαρακτηριστικά του Ερμή.

Η σύγκρουση αυτή δημιούργησε τις προϋποθέσεις για να γίνει η Γη φιλική στη ζωή. Επίσης η Σελήνη σύμφωνα με τη δημοφιλέστερη θεωρία οφείλει την ύπαρξή της στη σύγκρουση της Γης με ένα γιγάντιο διαστημικό σώμα με μέγεθος παρόμοιο με αυτό του... Αρη! Η σύγκρουση, όπως είναι ευνόητο, ήταν κατακλυσμική εκτοξεύοντας στο Διάστημα μεγάλο αριθμό θραυσμάτων τα οποία μπήκαν σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη μας και προοδευτικά ενώθηκαν σχηματίζοντας τη Σελήνη. Ενα εναλλακτικό σενάριο αυτής της θεωρίας αναφέρει ότι από τη σύγκρουση με το διαστημικό σώμα που ονομάστηκε Θεία (μυθολογική μητέρα της Σελήνης) δεν εκτοξεύθηκαν στο Διάστημα θραύσματα αλλά μεγάλα κομμάτια από τους δύο πλανήτες, ένα εκ των οποίων δεν εγκατέλειψε τη Γη και παρέμεινε κοντά της, για να μετατραπεί τελικά στον φυσικό της δορυφόρο.

απάντηση σε Χ.Φ. | 16/05/2018 16:00
    Φίλτατε Χ.Φ. Σε ευχαριστώ για την εκτενή απάντηση. Δυστυχώς συνεχίζω να διατηρώ τις επιφυλάξεις μου. Η παρομοίοση της έλξης λόγω βαρύτητας με τον διπολικό μαγνήτη ο οποίος όταν γυρίσει από ελκτικός γίνεται απωστικός είναι κάτι διαφορετικό. Η βαρύτητα μόνο έλκει δεν απωθεί. Η εξοστράκιση σημαίνει αλλαγή πορείας μετά από πρόσκρουση πάνω σε σώμα με ουσιαστική διαφορά των σχετικών ταχυτήτων, πράγμα που δεν υπάρχει μεταξύ των πλανητών. οι παλιρροϊκες δυνάμεις μπορούν να δυαλύσουν ένα κομήτη, πολύ δυσκολα όμως έναν πλανήτη. Δεν πιστεύω ότι ένας διαλυμένος πλανήτης μπορεί να ξαναδημιουργηθεί λόγω βαρύτητος και να θερμανθεί το εσωτερικό του, χωρίς την παροχή εξωτερικής ενέργειας,ίδε καν.Ενέργειας.
    gk

εύλογες απορίες | 13/05/2018 12:05
    Αφού δεν είχε αντίθετη πορεία και αφού η ταχύτητα του δεν διέφερε και πολύ από τους άλλους πλανήτες πως τα κατάφερε άλλους να εξωστρακίσει άλλους να τους διαλύσει; Στο μπιλιάρδο μιά μπίλια χτυπά με ορμή λόγω ταχύτητας σε άλλες ακίνητες. Και αφού τις διέλυσε πως έγινε και γίναν ξανά σφαιρικές; Δεν είναι πιό λογικό η σκέψη ένας τεράστειος πρωτο- πλανήτης να έπεσε πάνω στον ήλιο, όχι κεντρικά, και να διαλύθηκε στους σημερινούς πλανήτες;
    gk