Η περιοδοντίτιδα μπορεί να συνδέεται με μια από τις πιο σοβαρές μορφές καρκίνου, σύμφωνα με μια νέα φινλανδική μελέτη. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι διαπίστωσαν συγκεκριμένα ότι τα βακτήρια που ευθύνονται για την περιοδοντική νόσο, αυτή τη φλεγμονή των ιστών που περιβάλλουν και στηρίζουν τα δόντια, παίζουν ρόλο και στην εμφάνιση καρκίνου του παγκρέατος.
Η περιοδοντίτιδα προκαλεί βαθιά φλεγμονή, σε αντίθεση με την ουλίτιδα στην οποία οι βλάβες είναι επιφανειακές: παρατηρείται αποκόλληση των ούλων από τα δόντια και καταστροφή του οστού που στηρίζει τις ρίζες των δοντιών. Η περιοδοντική νόσος έχει επίσης συνδεθεί με καρδιαγγειακά νοσήματα, με πρόωρη γέννηση, και μάλιστα λιποβαρών βρεφών, καθώς και με επιδείνωση ή απορύθμιση νόσων όπως ο διαβήτης, οι αναπνευστικές παθήσεις και η οστεοπόρωση.

Προς νέο, φθηνό διαγνωστικό μέσο του καρκίνου του παγκρέατος

Οι ερευνητές από τη Φινλανδία στους οποίους ανήκουν τα νέα ευρήματα σημειώνουν πως αυτά αποτελούν τις πρώτες ενδείξεις σχετικά με το ότι βακτήρια μπορούν να εξαπλωθούν από το στόμα προς το πάγκρεας και να συμβάλουν στην ανάπτυξη καρκινικών όγκων. Προσθέτουν ότι τα στοιχεία αυτά δίνουν ελπίδα για έναν νέο φθηνό τρόπο διάγνωσης του καρκίνου του παγκρέατος, ο οποίος συνήθως διαγιγνώσκεται αργά και συνδέεται με χαμηλά ποσοστά επιβίωσης.
Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια μελέτες έχουν συνδέσει την περιοδοντίτιδα και με άλλες μορφές καρκίνου, και συγκεκριμένα με τον καρκίνο του μαστού, του πνεύμονα, της ουροδόχου κύστης, καθώς και με το μελάνωμα.

Προκειμένου να καταλήξουν στα συμπεράσματά τους, τα οποία δημοσιεύθηκαν στην ιατρική επιθεώρηση «International Journal of Cancer», οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι με επικεφαλής τον καθηγητή Τίμο Σόρσα χρησιμοποίησαν δεδομένα που αφορούσαν 70.000 ενηλίκους. Ανακάλυψαν σαφή σύνδεση μεταξύ της περιοδοντίτιδας και της θνησιμότητας από καρκίνο –η μεγαλύτερη συσχέτιση κατεγράφη σχετικά με τον καρκίνο του παγκρέατος.
Οπως ανέφερε ο καθηγητής Σόρσα, «τα νέα ευρήματα έδειξαν ότι τα παθογόνα βακτήρια των ούλων μπορούν να εξαπλωθούν από το στόμα σε άλλα σημεία του σώματος και να συμμετάσχουν σε μηχανισμούς που παίζουν κεντρικό ρόλο στην καταστροφή των ιστών που σχετίζεται με τον καρκίνο, και ειδικά τον καρκίνο του παγκρέατος».

Προηγούμενα ευρήματα

Προηγούμενη μελέτη ερευνητών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης είχε συνδέσει δύο είδη βακτηρίων που προκαλούν ουλίτιδα και περιοδοντίτιδα με τον καρκίνο του παγκρέατος. Οι επιστήμονες είχαν αναφέρει τον Απρίλιο του 2016 στην επιθεώρηση «British Journal of Cancer» ότι άτομα που έφεραν αυτούς τους δύο τύπους βακτηρίων στα ούλα εμφάνιζαν διπλάσιο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του παγκρέατος μέσα στην επόμενη δεκαετία. Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι ένα ένζυμο των βακτηρίων που τους επιτρέπει να πολλαπλασιάζονται εντοπίζεται επίσης σε κακοήθεις όγκους του γαστρεντερικού συστήματος. Το συγκεκριμένο ένζυμο βοηθά τα καρκινικά κύτταρα να κυριεύουν τον υγιή ιστό και να εξαπλώνονται στο σώμα ενώ παράλληλα ρίχνει τις άμυνες του ανοσοποιητικού συστήματος που έχει ως καθήκον να κυνηγά τους «εχθρούς», όπως τον καρκίνο, για να τους κατατροπώσει.
Μια δύσκολη νόσος
Η νέα γνώση θεωρείται σημαντική καθώς αφορά μια από τις πιο θανατηφόρες μορφές καρκίνου, τον καρκίνο του παγκρέατος, του οποίου τα συμπτώματα –πόνοι στη μέση, ωχρότητα, απώλεια βάρους –πολλές φορές συγχέονται με εκείνα της δυσπεψίας, της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης αλλά και της οσφυαλγίας. Το αποτέλεσμα είναι ότι η διάγνωση της νόσου αργεί σημαντικά σε πολλούς ασθενείς. Αν η διάγνωση γίνει εγκαίρως ώστε να μπορεί να γίνει επέμβαση, ένα ποσοστό των ασθενών που κυμαίνεται από 9% ως 25% μπορεί να επιβιώσει επί πέντε έτη. Οταν όμως η διάγνωση γίνει σε προχωρημένο στάδιο η επιβίωση μπορεί να μην ξεπεράσει ούτε τους έξι μήνες.