ΕΧΕΤΕ αναρωτηθεί ποτέ σε ποια περιοχή της χώρας βρίσκονται οι πιστότεροι φίλοι της μικρής οθόνης; Πολλοί θα απαντούσαν στην Αθήνα της μοναξιάς, της «κλεισούρας» και της αλλοτρίωσης. Και όμως, το μεγαλύτερο ποσοστό φανατικών τηλεθεατών απαντάται στις εκτός Αττικής περιοχές της Στερεάς Ελλάδας. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την τελευταία έρευνα που διενήργησε η εταιρεία «Amer Nielsen Research».


Πράγματι, η Στερεά Ελλάδα ­ εκτός Αττικής ­ θα πρέπει να «γίνει εικόνα» για τα μεγάλα κανάλια, αφού τους δίδει ποσοστά τηλεθέασης άπιαστα σε οποιοδήποτε άλλο γεωγραφικό διαμέρισμα της χώρας. Προτού προχωρήσουμε στην παράθεση και στην ανάλυση των στοιχείων, μια γενική διαπίστωση για την τηλεθέαση στην επαρχία (εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης): τα τοπικά κανάλια, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων όπως το «TRT» της Λάρισας, διατηρούν ένα «κομμάτι της πίτας», δεν φαίνεται όμως να μπορούν να «ξεκολλήσουν» από τις καθαρά εγχώριες προτιμήσεις «κλειστού κύκλου». Ετσι στη συντριπτική πλειονότητά τους δρουν συμπληρωματικά, ως προς ορισμένα «περιφερειακά» και κυρίως ως προς τα «εθνικής εμβέλειας» τηλεοπτικά δίκτυα.


Ο Antenna φαίνεται να έχει το προβάδισμα στις περισσότερες περιοχές της χώρας το τελευταίο τρίμηνο του 1997, οπότε και διεξήχθη η μεγάλη αυτή έρευνα σε πανελλαδικό επίπεδο. Συνολικά σε όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας ­ εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης ­ ένα ποσοστό των ερωτωμένων που φθάνει το 49,9% απάντησε ότι βλέπει διάφορες εκπομπές του Antenna. Οι «επιδόσεις» του Mega κυμαίνονται στο 43,8% (αντιλαμβάνεστε βεβαίως ότι τα μερίδια αυτά δεν μπορούν να αθροιστούν). Στην τρίτη θέση έρχεται το Star με 19,9% και ακολουθεί ο Sky με 17,5%. Καλές είναι και οι επιδόσεις ­ συγκριτικά με την Αθήνα ­ των κρατικών καναλιών. Η ΕΤ1 έφθανε το 11,4%, η ΕΤ2 (τώρα ΝΕΤ) το 7,8% και η ΕΤ3 ξεπερνούσε τα όρια της Βόρειας Ελλάδας, με ένα πανελλαδικό ποσοστό της τάξεως του 2,4%. Η εικόνα δεν είναι πολύ σαφής για τα τοπικά κανάλια, λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα τους. Ενας τοπικός σταθμός από τη Θεσσαλία όμως, ο TRT, κατάφερε να «πλασαριστεί» στον πίνακα με τα πανελλαδικά στοιχεία, αποσπώντας ένα αξιοσημείωτο 3,5%!!! Είναι μια απόδειξη των δυνατοτήτων που έχουν ακόμη και περιφερειακοί σταθμοί. Από τους λοιπούς περιφερειακούς «φιγουράρουν» ο Star Κεντρικής Ελλάδος με ένα 0,9% και οι σταθμοί Κρήτη TV του Ηρακλείου και σταθμός TV-100 της Θεσσαλονίκης. Ας δούμε όμως πώς διαμορφώνεται η τηλεθέαση ανά γεωγραφικό διαμέρισμα, εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης (αναφερθήκαμε αναλυτικά σε προηγούμενο δημοσίευμα), αλλά και εκτός των νησιών (όπου δεν διεξήχθη έρευνα). Το ζητούμενο λοιπόν είναι η τηλεθέαση στην ελληνική επαρχία.


* ΛΟΙΠΗ ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΕΥΒΟΙΑ: Στις προτιμήσεις των τηλεθεατών πρώτος έρχεται ο Antenna με 62,6%. Το κανάλι του Αμαρουσίου έχει τη δύναμή του στη μεσαία και στην κατώτερη κοινωνικοοικονομική ομάδα φθάνοντας το 63,3%. Και όσον αφορά τις ηλικίες, στις κατηγορίες του πληθυσμού μεταξύ 45 και 64 ετών, όπου τα ποσοστά του ανεβαίνουν σε 65,8% ως και 71,7%. Πιστότεροι φίλοι του καναλιού αποδεικνύονται εκείνοι που έχουν κατώτερη και μέση μόρφωση (ως και 64,9%), χωρίς φυσικά να είναι μικρό το ποσοστό του καναλιού και στα στρώματα με ανώτερη μόρφωση, αφού φθάνει το 57,4%. Το Mega κατέχει ένα 55,2% στις προτιμήσεις των τηλεθεατών της Στερεάς (εκτός Αττικής) και της Εύβοιας. Η μεγάλη δύναμή του εντοπίζεται στη μεσαία και στην ανώτερη κοινωνικοοικονομική ομάδα του πληθυσμού (57,3% και 58,7%), στις ηλικίες ως 54 ετών (57,1% ως και 60%). Από τα στοιχεία όμως προκύπτει μια ιδιομορφία, αν ληφθούν υπόψη οι άλλες κοινωνικές παράμετροι: ο Antenna προηγείται του Mega στις προτιμήσεις των τηλεθεατών με ανώτερη μόρφωση, αφού το κανάλι της Παιανίας φθάνει το 54,5% σε σχέση με το 57,4% του Antenna. Υψηλό το ποσοστό προτιμήσεων και για τα κρατικά κανάλια, ως και 19,8% κυρίως στις ανώτερες κοινωνικοοικονομικά και μορφωτικά ομάδες του πληθυσμού, καθώς και στις ηλικίες μεταξύ 45 και 64 ετών. Star και Sky φθάνουν σε ποσοστά 39,9% και 27,3% αντίστοιχα. Αλλο αξιοσημείωτο στοιχείο είναι η καλή εμφάνιση του Καναλιού 5 με 4,1% και του τοπικού Star Κεντρικής Ελλάδος με 4,9% των προτιμήσεων.


* ΘΕΣΣΑΛΙΑ: Εδώ είναι «χωράφι» του Mega. Αποτελεί το γεωγραφικό διαμέρισμα, στο οποίο έρχεται πρώτο με 44,3% και ακολουθεί ο Antenna με 43%, ο Star με 21,1%, ο Sky με 14,3% και η ΕΤ από 7,8 ως 9,9%. Οπως και στην προηγούμενη αναφορά η «πελατεία» του Mega προέρχεται σε σημαντικό βαθμό από τα μεσαία και ανώτερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα, τηλεθεατές με μεσαία και ανώτερη μόρφωση και ηλικίες μεταξύ 20 και 54 ετών. Στις υπόλοιπες ομάδες του πληθυσμού καθώς και στις γυναίκες η κυριαρχία του Antenna είναι αδιαμφισβήτητη, ακόμη και μέσα στο «γήπεδο» του Mega. Αξιοσημείωτη είναι η εκπληκτική εμφάνιση του περιφερειακού καναλιού TRT, το οποίο φθάνει στο 25,1%, με μεγάλη απήχηση στην ανώτερη κοινωνικοοικονομική και μορφωτική ομάδα του πληθυσμού. Θαυμάστε ποσοστά: από 27,8% ως 30,4%!


* ΗΠΕΙΡΟΣ: Ο Antenna έρχεται πρώτος στις προτιμήσεις των τηλεθεατών της Ηπείρου με 52,1%. Ακολουθεί το Mega με 46,8% ενώ Star και Sky «παλεύουν σώμα με σώμα» για ένα ποσοστό της τάξεως του 17% ως 17,6%. Η ΕΤ1 έφθανε σε 15,4%, η ΕΤ2 σε 7,1% και η ΕΤ3 σε 4,3%. Οι προτιμήσεις των τηλεθεατών για τα τοπικά κανάλια δεν ξεπερνούσε το 1,5%. Ας περάσουμε και σε ποιοτικά στοιχεία. Ο Antenna είχε τη μεγαλύτερη πρόσβαση στα κατώτερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα του πληθυσμού (54,4%). Δυναμική ήταν η παρουσία του στις νεαρές ηλικίες των 15-19 ετών με 62,4% αλλά και στους τηλεθεατές μεταξύ 55 και 64 ετών με 64,5%. Ακόμη στις προτιμήσεις των γυναικών ο Antenna εμφανίζει ποσοστό της τάξεως του 60,5%. Το Mega εμφανίζει μεγαλύτερη διεισδυτικότητα στα μεσαία και ανώτερα στρώματα και στις νεαρότερες ηλικίες των 15 ως 24 ετών με ποσοστά από 61,5% ως 75,8%. Υψηλό ήταν και το ποσοστό της ΕΤ1 στα ανώτερα στρώματα με ένα 20,8%. Μοιρασμένα εμφανίζονται, τέλος, τα ποσοστά των άλλων καναλιών.


* ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΚΡΗΤΗ: Και στις περιοχές αυτές ο Antenna προηγείται στις προτιμήσεις των τηλεθεατών με 47,6% έναντι 39,3% του Mega, 14,9% του Star και 11,4% του Sky. Οι επιδόσεις της ΕΤ1 και της ΕΤ2 είναι 8,6% και 6,4% αντιστοίχως. Το ιδιαίτερο στοιχείο είναι η επικράτηση του Antenna σχεδόν σε όλες τις οικονομικοκοινωνικές και μορφωτικές ομάδες του πληθυσμού. Αξιοσημείωτη είναι η εμφάνιση του TV-Κρήτη, το οποίο αδικείται από την άθροιση σε Κρήτη και Πελοπόννησο, παρουσιάζοντας ένα ποσοστό 2,2%. Τούτο διότι οι επιδόσεις του στην Κρήτη είναι πολύ υψηλές και ίσως πλησιάζουν εκείνες του περιφερειακού καναλιού TRT στη Θεσσαλία, όπως τουλάχιστον εκτιμούν οι γνωρίζοντες τα τηλεοπτικά τεκταινόμενα.


* ΛΟΙΠΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: Μονοτονία. Και εδώ ο Antenna προηγείται στις προτιμήσεις των τηλεθεατών. Το κανάλι του Αμαρουσίου φθάνει σε 48,6% έναντι 41,9% του Mega. Στη Μακεδονία ο Sky παίρνει τη «ρεβάνς» από τον Star, με 21,1% και 11,8% αντιστοίχως. Το ποσοστό της ΕΤ3 δεν ξεπερνά το 2,8%, της ΕΤ1 το 9,5% και της ΕΤ2 το 5,6%. Η «Μακεδονία TV» εμφανίζεται με 1,8% και 2,4% άλλα τοπικά κανάλια. Η κοινωνική σύνθεση των οπαδών του Antenna και του Mega πλησιάζει περίπου εκείνη της Θεσσαλίας.


* ΘΡΑΚΗ: Ιδια γεύση. Πρωτοκαθεδρία του Antenna με 42,4% των προτιμήσεων. Ακολουθεί το Mega με 37,4%. Στη «μάχη» Φαλήρου – Ταύρου επικρατεί ο Star με 20,7% έναντι 10,6% του Sky. Τα κρατικά κινούνται από 2% (ΕΤ3) ως 8%. Ενα 4,1% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση σε τοπικά κανάλια. Φυσικά πρέπει να ληφθεί υπόψη η ιδιαιτερότητα με τον μουσουλμανικό πληθυσμό.