Σε αντιπολίτευση υψηλών τόνων και σκληρής κριτικής θα επιμείνει η Νέα Δημοκρατία και το επόμενο διάστημα, παρά το γεγονός ότι το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών απομακρύνθηκε και ετοιμάζεται να εξαπολύσει σφοδρή επίθεση στην κυβέρνηση για το νέο πολυνομοσχέδιο, αν και εμφανίζεται ανοικτή να ψηφίσει (ή τουλάχιστον να μην καταψηφίσει) διατάξεις που αφορούν το νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων και τη διαχείριση των «κόκκινων δανείων».

Σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία οι εταίροι – πιστωτές αξιολογούν, πέρα από τη στάση της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, και τον τρόπο που αντιπολιτεύεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά και το βαθμό αξιοπιστίας του, στη Ν.Δ. εξετάζουν, αν και θα καταψηφίσουν επί της αρχής το νομοσχέδιο, να δώσουν θετική ψήφο στις δυο προαναφερόμενες διατάξεις, ενώ θα καταψηφίσουν τον «πρόσθετο προληπτικό μηχανισμό», τον πολυσυζητημένο «κόφτη» και τους έμμεσους φόρους.

Χωρίς να βγάλει από την ατζέντα του και τη ρητορική του το αίτημα για πρόωρες εκλογές, ο κ. Μητσοτάκης ετοιμάζεται για γενική επίθεση στην κυβέρνηση τις επόμενες ημέρες με επίκεντρο το νέο σκληρό φορολογικό νομοσχέδιο και η Ν.Δ. θα ασκήσει δριμεία κριτική στην αύξηση των έμμεσων φόρων, ύψους 1,8 δισεκ. ευρώ.

Η αξιωματική αντιπολίτευση δεν θέλει στην παρούσα φάση να στείλει και λάθος μήνυμα στο εξωτερικό και στον κύκλο των πιστωτών και υψηλόβαθμα στελέχη της υποστηρίζουν ότι η Ν.Δ. είναι συνεπής στις απόψεις και η αξιοπιστία της είναι δεδομένη.

Το ενδεχόμενο καταψήφισης, λένε άλλα στελέχη, θα αλλοίωνε το φιλελεύθερο ιδεολογικό στίγμα της ηγεσίας, ειδικά σε μια περίοδο κατά την οποία σε Βερολίνο και Βρυξέλλες αιφνιδιάστηκαν από τη στάση της ΝΔ, όχι τόσο για την καταψήφιση του ασφαλιστικού και φορολογικού νομοσχεδίου, αλλά για το αίτημα για εκλογές.

Επίσης συζητήθηκε η κίνηση του κ. Μητσοτάκη να στείλει μήνυμα στους Ευρωπαίους ότι «έχουν ευθύνες» επειδή «αποδέχθηκαν το συγκεκριμένο μείγμα μέτρων», το οποίο χαρακτηρίζει «αντιαναπτυξιακό» και «υφεσιακό», προεξοφλώντας την αποτυχία του.

Στους κύκλους των πιστωτών, όπως ανέφερε και το «Βήμα της Κυριακής» αναμένουν τη στάση της ΝΔ επί του «δημοσιονομικού διορθωτή» ή «κόφτη», αν και ο κ. Μητσοτάκης είπε στην ΕΡΤ ότι είναι «θετική» η ύπαρξη ενός τέτοιου μηχανισμού, ενώ η ρητορική του κόμματος είναι άλλη. Η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει ότι με τη νέα συμφωνία υπάρχει διαφορά με τον ισχύοντα μηχανισμό δημοσιονομικής διόρθωσης που νομοθέτησε το 2014 η ΝΔ.

Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν σε ειδική σύσκεψη που θα γίνει αύριο Τετάρτη, μετά την επιστροφή του κ. Μητσοτάκη από το Παρίσι και τις επαφές του με τον επικεφαλής του ΟΟΣΑ Άνχελ Γκουρία και κεντρικά πρόσωπα της Γαλλικής πολιτικής σκηνής, όπως ο υπουργός Οικονομικών Μανουέλ Βαλς, ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί.

Πάντως, κεντρικά στελέχη της Ν.Δ. επισημαίνουν ότι δεν είναι αρνητικοί, αν και αναμένουν να μελετήσουν στο σύνολό του το πολυνομοσχέδιο, ως προς τη λειτουργία του ταμείου των αποκρατικοποιήσεων. Βέβαια τίθεται θέμα για το που θα κατευθύνονται τα έσοδα, δηλ. εάν θα χρηματοδοτούν την οικονομία ή θα εξυπηρετούν το χρέος.

Η αξιωματική αντιπολίτευση, υπό τη σκιά των συζητήσεων και αναφορών που εκπέμπεται από το Μέγαρο Μαξίμου κυρίως, αλλά υιοθετούνται και από ένα τμήμα της Ν.Δ. περί στρατηγικού αδιεξόδου, θα συνεχίσει να αντιπολιτεύεται με ένταση την κυβέρνηση σε όλα τα επίπεδα.

«Η Ελλάδα γυρνάει κάθε μήνα προς τα πίσωκαι η κυβέρνηση πανηγυρίζει» είναι η φράση του κ. Μητσοτάκη και μετά από αρκετές συσκέψεις κατέληξαν ότι η Ν.Δ. πρέπει να εγκαλεί την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ότι φέρνει ένα 4ομνημόνιο με εξαιρετικά δυσμενείς όρουςκαι «οι θριαμβολογίες δεν δικαιολογούνται σε καμία περίπτωση».

Όπως αποφασίστηκε στις συσκέψεις των τελευταίων ημερών η ΝΔ θα ασκεί δριμεία κριτική στην κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να την πλήξει επικοινωνιακά και πολιτικά και κυρίως να αντιστρέψει το κλίμα της θριαμβολογίας που παρατηρείται από το Μαξίμου.

Σύμφωνα με την κεντρική γραμμή που εκπέμπεται από τη Ν.Δ. και ήδη έχει δοθεί γραμμή στους βουλευτές και στα στελέχη τι θα λένε, «η Κυβέρνηση φέρνει ένα πολύ σκληρό μνημόνιο που πλήττει όλους τους Έλληνες» με παράλληλη σημείωση, ότι «είναι τέτοιο το μείγμα αυτής της πολιτικής που περιλαμβάνει καιαύξηση φόρων και μειώσεις σε μισθούς-συντάξεις, οδηγώντας στη μαζική φτωχοποίηση των Ελλήνων και γι’ αυτό θα είναι και απολύτως αναποτελεσματικό».

Από την ηγετική ομάδα της Ν.Δ. δίνουν και άλλη μια διάσταση που αφορά τη χρηματοδότηση της χώρας, λέγοντας ότι εάν η Κυβέρνηση κλείσει στις 24 Μαΐου την πρώτη αξιολόγηση του τρίτου Μνημονίου θα πρέπει αυτή να εξασφαλιστεί όπως αυτή προβλέπονταν. «Δηλαδή θα πρέπει η χώρα να λάβειπλέον των 15 δις ευρώσύμφωνα με το πρόγραμμα εκταμίευσης του ESM μέχρι το πρώτο εξάμηνο 2016. Και αυτό για τις θυσίες του ελληνικού λαού που επέφεραν τα σκληρά, φορομπηχτικά μέτρα που επέβαλλε το δίδυμο Τσίπρα – Καμμένου.Οτιδήποτε λιγότερο δεν είναι για πανηγυρισμούς, αλλά για κλάματα» σημειώνουν από το οικονομικό επιτελείο της Ν.Δ.

Σχετικά με τον περίφημο «κόφτη», από τη Ν.Δ. υπογραμμίζουν ότι ονόμος για το Δημόσιο Λογιστικό (ν. 4270/2014, Φ.Ε.Κ. 143/Α’), προβλέπει την ύπαρξη, διορθωτικού μηχανισμού αποκλίσεων στην Εκτέλεση του Προϋπολογισμού, με το δημοσιονομικό κενό να προσδιορίζεται εκ των υστέρων και διευκρινίζουν ότι η Δήλωση του Eurogroup της 9ηςΜαΐου 2016 αναφέρει ότι η Ελλάδα, ως προαπαιτούμενο, θα νομοθετήσει “πρόσθετο προληπτικό μηχανισμό” (“κόφτη”).

Και επειδή γίνεται μεγάλη συζήτηση για το εάν η Ν.Δ. θα τον ψηφίσει ή όχι, από τη Συγγρού εκπέμπεται η εξής επιχειρηματολογία: «Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι ο “κόφτης” υπήρχε ήδη.Εάν υπήρχε, το Eurogroup δεν θα ζητούσε να θεσμοθετηθεί. Ο “κόφτης” είναι ποσοτικά και ποιοτικά διαφορετικός από τον υφιστάμενο μηχανισμό, καθώς: Είναι συγκεκριμένος: αφορά 2% του Α.Ε.Π. ή 3,5 δις ευρώ μέτρα. Είναι σαφές ότι, το δημοσιονομικό κενό είναι προσδιορισμένο, εκ των προτέρων. Είναι στοχευμένος: Αφορά περικοπές μισθών και συντάξεων και μείωση μεταβιβάσεων (π.χ. σε Ο.Τ.Α.) και επιχορηγήσεων (π.χ. σε ασφαλιστικά ταμεία) για τις οποίες απαιτούνται οι τροποποιήσεις των σχετικών διατάξεων που το προβλέπουν. Είναι μόνιμος: Αφορά διορθώσεις αποκλίσεων γενικά για την επίτευξη των μεσοπρόθεσμων στόχων του Προγράμματος, δηλαδή την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του Α.Ε.Π. για δεκαετίες».